Retro

Retro: Fans komen aan hun trekken op zonnige Goodwood Revival


revival2019-sat-66

De zondag begon met de 500cc F3's – terug van weggeweest. Doorgaans levert de Earl of March Trophy een titanenstrijd aan de kop op, maar Peter de la Roche was op Zandvoort zijn naaste rivaal Brian Jolliffe kwijtgeraakt, na de harde crash van de tachtiger in de Arie Luyendijkbocht. De la Roche had het rijk alleen in zijn Cooper-JAP Mk5 toen de andere jongeling in het veld – George Shackleton in de Cooper-Norton Mk11 – al na vier ronden moest opgeven.

revival2019-fri-29

Het patroon zette zich voort in de gecombineerde Richmond & Gordon Trophies voor F1-auto's van 1954-'60 met de motor voorin dan wel achterin. Sam Wilson in de Lotus-Climax 18 (motor achterin) had aanvankelijk nog te vrezen van Nick Padmore in de 16 (motor voorin), maar toen die wegviel, was het een gedane zaak. Gary Pearson bleef in zijn Cooper-Climax T53 in de buurt, maar kon geen indruk op Wilson maken.

revival2019-sun-4

Ondanks een strafseconde voor een te korte pitstop kwam Martin Overington in zijn vermaarde Bentley 4½ Litre Blower als winnaar uit de bus in de Brooklands Trophy, die vanwege het jubileum van het merk 'all-Bentley' was. Maar liefst 29 Bentleys verschenen er aan de start en het was een machtig gezicht om in de paddock de enorme variatie – en toch altijd als Bentley herkenbaar – op een rij te zien.

revival2019-fri-67

Na de lunch was het meteen tijd voor de RAC TT Celebration, de hoofdmoot van de zondag. Zonder één enkele BTCC-coureur in het veld, want die heren moesten dit weekend op Knockhill racen. In plaats daarvan deed de organisatie een stevige greep in voormalige en nog actieve WEC-coureurs – en die bleken meer dan waardige vervangers. Zonder enige blikschade maakten de voormalige Audi-prominenten André Lotterer, Romain Dumas en Benoît Tréluyer er een geweldige show van, waarbij vooral de masterclass van Lotterer in het oog sprong: nadat teamgenoot Chris Wilson in zijn openingsstint de kop wist bij te houden, nam Lotterer het over om daarna Dumas in een rechtstreeks Cobra-duel te verslaan.

revival2019-sun-41

De Tojeiro-Ford van Nicolas Minassian/Olivier Hart haalde de eindstreep niet, al leidde Minassian de wedstrijd tot aan de pitstops. Een safety car die vrij snel na de opening van het pitvenster verscheen, maakten de DHG-auto en andere auto's die nog niet waren gestopt (waaronder de snelle TVR Griffith van Mike Whitaker/Mike Jordan) sowieso in één keer kansloos, maar Hart Jr moest de Tojeiro al snel naar binnen brengen vanwege een probleem met de benzinedruk. Het probleem had zich al eerder voorgedaan en kwam ook tijdens de race weer terug.

revival2019-fri-89

De Whitsun Trophy kon een herkansing bieden aan Mike Whitaker, die met zijn Lola-Chevrolet T70 Mk1 Spyder altijd voorin is te vinden. Dat was nu weer zo, maar Karun Chandhok in de McLaren-Chevrolet M1A was net anderhalve tel sneller. Achter hem versloeg Cameron Jackson (Crossle-Oldsmobile 55) de M1B van John Spiers. In de laatste race van een lang weekend greep Gary Pearson (D-type) vervolgens zijn 14e Revival-overwinning. De familie Pearson maakte er zelfs een 1-2 van, want John (ook in een D-Type) bleef de Maserati 300S van Richard Wilson net voor.

revival2019-fri-65

Zo kwam een lang weekend ten einde – het programma was wat ruimer getrokken om wat beter eventuele vertragingen in te calculeren, maar daardoor was het soms wel wat lang wachten. Voor de zakelijke kant van het evenement was dat alleen maar prima, want de Revival trekt sowieso steeds meer bezoekers die maar een half oog voor de races hebben. Voor die bezoekers, maar ook voor pauzerende kijkers, heeft het evenement – dit jaar drukker dan ooit – inmiddels een overvloed aan vermaak te bieden, dat ook tot ver na de laatste wedstrijd van de dag doorgaat. Dat heeft één voordeel: de bezoekers vertrekken verspreid over de avond het terrein, zodat wachten op het parkeerterrein tot het verleden behoort. En wie aan de baan wilde blijven zitten, kon zich alsnog vergapen aan de vliegtuigen of de mooie demo's met honderden Mini's, tientallen auto's van de Cooper Car Co. en een 're-enactment' van de TT van 1959.

revival2019-fri-34

Na dit raceverslag doen we deze week uiteraard nog uitgebreid de groeten uit Goodwood, met vele beelden achter de schermen van een evenement waar sfeer minstens zo belangrijk is als de actie.

Alle uitslagen van de Goodwood Revival

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet