Retro

Retro: Formule 2 weer een absoluut hoogtepunt tijdens Historische Grand Prix

Qua populariteit steekt de Historische F2 onder de actieve rijders momenteel duidelijk boven de Historische F1's uit. Het antwoord is natuurlijk vrij duidelijk, het kostenplaatje is aanmerkelijk minder en momenteel is er nog aan voldoende onderdelen te komen. De organiserende HSCCC zelf heeft races met meer dan 70 inschrijvingen gehad. De verwachting is dat dit aantal zelfs in de toekomst tot boven de 100 gaat oplopen. Ook zijn er in Zuid Afrika inmiddels interessante chassis opgedoken. Een goede ontwikkeling waarbij alleen de Brexit mogelijk nog roet in het eten kan gooien omdat het merendeel van de deelnemers uit Britse rijders bestaat.

Insiders verwachten dat de FIA mogelijk dit kampioenschap, net zoals de andere series overigens, naar zich toe zal trekken. Wat voor gevolgen dit in de toekomst op de inschrijvingen zal hebben is nog niet te voorzien. In de tussenstand van het kampioenschap leidt Martin O'Connell met een Chevron B40.

2019 Frank Lyons
Mr. Historic Racing himself. Frank Lyons in zijn Chevron F2

De exoten
De Elfin van Stephen Weller brachten wij vorig jaar al onder de aandacht. Uniek dit jaren waren de Tecno van de Brit Julian Stokes, de ex-Reine Wisell GRD van Dan Eaglin en de ex-Pescarolo Rondel van David Tomlin. De Brit Peter Williams verscheen met Ralt RT1-63 aan de start. Destijds speciaal ontwikkeld voor het Franse Heuvelklim fenomeen Christian Debias.

2018 Tecno 1
Gebouwd voor Clay Regazzoni maar die reed er nooit mee.

Met François Cevert boekte het Italiaanse Tecno aan het begin van het seizoen 1971 incidenteel nog wat succesjes maar omdat het achteraf hopeloze F1 project teveel tijd opslokte ontbrak het aan ontwikkeling en motivatie. De auto die op Zandvoort te zien was beschikte over een BDA motor die zelf door Pedrazzani ontwikkeld was.

2019 Techno Motor
Het unieke Tecno motorblok. Moet je daar eigenlijk nog wel mee racen?

De auto was bestemd voor Regazzoni maar die reed in 1971 naast zijn Ferrari activiteiten slechts een enkele maal voor het Shell Arnold Team met een March 712M. De GRD 273 van Dan Eagling ging al voor de wedstrijd stuk en zagen we het gehele weekend niet meer in actie.

2019 GRD
De prachtige GRD van Dan Eagling kwam slechts de vrijdag in actie.

De firma GRD werd in 1971 door de firma Norfolk Lights Engineering Developments opgezet om het gat in de markt op te vullen dat Lotus had achtergelaten. Bij Lotus had men op 1973 na nog weinig trek meer in de ontwikkeling van F2 en F3 auto's. De Zwitser Jo Marquart, die zijn o.a. in de F1 zijn sporen bij McLaren en Lotus had verdiend tekende het succesvolle F3 model dat in 72 races maar liefst 48 maal als eerste over de streep ging. En toen hadden we nog niet van het Dallara tijdperk gehoord..... Ondanks de enorme commerciële successen ging het snel achteruit met GRD in de F2 en de sportscars. Marquart verliet het zinkende schip voor andere projecten bij Modus en Argo. In 1993 overleed Marquart aan een hartaanval. Ook was Marquart verantwoordelijk voor de vierwielaangedreven McLaren M9A in 1969.

2019 Rondel 1
Het eerste probeersel van Ron Dennis in de formulewagenracerij.

Rondel Motul
De Rondel Motul was een project van Ron Dennis en Neil Trundle. Van deze auto werden er vijf exemplaren gebouwd en won Henri Pescarolo in 1973 een EK wedstrijd op Thruxton terwijl Tim Schenken op de Norisring wist te winnen. De auto was door Ray Jassop ontworpen. De oliecrisis maakte een einde aan alle aspiraties. Alleen Jessop ging nog verder met een uniek project. De Rondel Motul was voor Dennis de volgende stap naar zijn hoogste ambitie, het leiden van een F1 Team. Commerciële fabrikanten ontwikkelden destijds ook auto's voor heuvelklims.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet