Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


11.22. Diogo Ferrão meldt zich bij de TC. De Portugees racet niet alleen, hij is ook de man achter Race Ready, die onder meer de Spa Three Hours organiseert en diverse festivals op Estoril en Portimão. Voor volgend jaar hoopt hij de FIA Masters Historic Formula One weer naar Estoril te krijgen voor de seizoensafsluiting in oktober, zo liet hij weten.

P9060695

10:50. In de FIA Lurani Trophy voor Formula Junior-wagens, verdeeld over verschillende klassen, was het Bruno Wiebel, in zijn Lotus 22 uit 1962, die in de kwalificatie naar de snelste tijd reed. De sessie werd met nog een ruim 2 minuten te gaan gestopt vanwege een code rood en niet meer gestart. Mark Shaw met zijn fraai geprepareerde Brabham BT6 uit 1963 pakte de tweede tijd met een achterstand van 0.790 seconde. Derde werd Greg Thornton met de Lotus 20/22 uit 1962. Onze landgenoot Floris-Jan Hekker reed naar een 21ste tijd algemeen en een vierde in zijn klasse met de Rayberg FJ uit 1959. Maar liefst 49 ingeschreven bolides, die morgenochtend al om tien voor negen paraat staan voor hun eerste wedstrijd.

P9060683

P9060680

10.15. Van de 37 auto's in het F1-veld van de Historic Grand Prix Car Association was de Lotus 25 van meervoudig Historic GP-winnaar Andy Middlehurst de snelste in de kwalificatie. Middlehurst bleef Will Nuthall in de Cooper T53 voor. Andrew Beaumont sprong in de laatste seconde naar de derde tijd in zijn Lotus 18.

P9060659

9.41.
De eerste kwalificatiesessie zit erop. Een van de sterren van Donington Park in juni, Marcel Frijlink, pakte de pole in zijn Escort Mk1 RS1600. Frijlink was maar liefst anderhalve seconde los van Bruno Staub in de Ferrari en Hans de Graaf in de Porsche Carrera RS.

P9060664

9.36. Zo kun je ook gaan racen, met je auto met Duitse H-kentekenplaat. Startnummer op je Dino plakken en meedoen met het NK GTTC!

P9060668

9.24. De Formule Junior-coureurs staan opgesteld voor een vrolijke groepsfoto, maar nog niet iedereen is er klaar voor...

IMG 1371

9.04. Een late toevoeging aan het FIA Masters Historic Formula One-veld, en niet de minste. Een VLN-afzegging leidde tot een nieuw plan bij de familie Lyons, die met de McLaren M26 van James Hunt het veld komt versterken. Nu zijn er 14 auto's, evenveel als drie weken geleden op de Nürburgring.

P9060641

8.31. De snelste in de sessie is titelverdediger Christian Olsen (Martini NK39), gevolgd door Michael Ringstrom (MK42) en Frederic Rouvier (MK34). Daarna volgen Manfredo Rossi (MK34) en vader en zoon Davide (March 783) en Valerio Leone (ook in een 783).

7.50. De coureurs van de FIA Historic Formula 3 European Cup maken zich intussen klaar voor de vrije training waarmee de dag wordt geopend.

P9060632

7.49. De paddocks van de twee NK's van de HARC staan dit keer gebroederlijk tegenover elkaar op het voormalige terrein van de slipschool. Er is zelfs nog plek over, ondanks 47 auto's bij het NK HTGT en een vol veld (58 auto's) bij het NK GTTC. Het poetsen en banners plakken is al begonnen.

P9060627

P9060625

P9060629

P9060631

7.38. Het programma van de vrijdag is gevuld met vrije trainingen en kwalificatiesessies en ziet er zo uit:

08:05 – 08:30 - FIA Historic F3 European Cup - Free Practice, 25 minutes
08:40 – 09:00 - FIA Masters Historic Formula One - Free Practice, 20 minutes
09:10 – 09:30 - STATE of ART NK GTTC - Qualifying, 20 minutes
09:40 – 10:05 - Historic Grand Prix Cars - Qualifying, 25 minutes
10:15 – 10:40 - FIA Lurani Trophy - Qualifying, 25 minutes
10:50 – 11:15 - Historic Formula 2 - Qualifying, 25 minutes
11:25 – 11:40 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
11:50 – 12:10 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Qualifying, 20 minutes
13:10 – 13:25 - BMW - Demonstration, 15 minutes
13:35 – 13:50 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
14:00 – 14:15 - Specials - Demonstration, 15 minutes
14:25 – 14:50 - FIA Masters Historic Sports Cars - Free Practice, 25 minutes
15:00 – 15:40 - Gentlemen Drivers - Qualifying, 40 minutes
15:50 – 16:20 - Tourenwagen Legenden - Qualifying, 30 minutes
16:30 – 16:55 - FIA Masters Historic Formula One - Qualifying, 25 minutes
17:05 – 17:25 - Catawiki NK HTGT - Qualifying, 20 minutes
17:35 – 18:00 - FIA Historic F3 European Cup - Qualifying, 25 minutes
18:10 – 19:00 - Gassan Taxi Rides - Taxi Rides

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:52

    En Anonieme Gebruiker...... Ik ben wel heel nieuwsgierig wat JIJ denkt dat er beter zou kunnen..... :D Amuseer mij

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 1 dag geleden

    Dank jullie wel voor het mooie verslag van een geweldig weekend. De HGP was voor persoonlijk een hoogtepunt met de presentatie van m'n HvB. Om dan van jullie ook nog zo'n leuk stuk erover te lezen...bedankt! Keep going, Hans van der Blij

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet