Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019

14.50. De voorlaatste vrije training van het evenement zit erop. Manfredo Rossi zette de snelste tijd in de FIA Masters Historic Sports Cars. De Osella-Abarth PA1 ging bijna drie tienden sneller dan de Lola T70 Mk3B van Jason Wright/Andy Wolfe en acht tienden harder dan de Chevron B19 van Henry Fletcher. Daarna volgden nog twee T70 Mk3B's, eerst die van Leo Voyazides/Simon Hadfield en vervolgens de Nederlandse bijdrage van David Hart. Nicky Pastorelli kwam aan de bak in de 365 GTB/4 Daytona van Roelofs en zette daarmee een 19e tijd, sneller dan zijn klasserivaal James Bates in de 911 RSR. De GT40 van Hans Hugenholtz eindigde met een 23e tijd van de 27 auto's.


P9060721

14.32. Even tussendoor: alles leuk en wel, die Arrows, die BMW-Sauber en die Jordan, maar waar zie je nog een EuroBrun? Op de Historic Grand Prix van 2019!

P9060731

13.46.
Even gedag zeggen en daar gaat hij alweer: een opmerkelijke deelnemer aan de Masters Pre-66 Touring Cars. 's Lands snelste rallycoureur Kevin Abbring stapt dit weekend in bij René de Vries in diens Mini Cooper S.

P9060710

13.39. Nu op de baan: de demonstratie die de GP van Nederland van 1961 herdenkt. Negen auto's herinneren aan de 15 auto's die toen aan de start kwamen - en allemaal de race uitreden, wat een unicum bleef tot 2005. Het veld wordt uiteraard aangevoerd door de twee Ferrari Sharknoses, maar de 'tegenstand' van twee Lotus 21's van Jim Clark en twee Porsche 718's mag er ook zijn.

P9060712

2019 Porsches

1961 BRM
BRM uit 1961

12.16. In de kwalificatie voor de TKH Trophy, ofwel de revival van de GP van Nederland van 1952 waarin Dries van der Lof en Jan Flinterman de eerste Nederlandse naoorlogse GP-coureurs werden, ging zuiderbuur Paul Grant er met de snelste tijd vandoor. In zijn Cooper-Bristol Mk2 was hij een tiende sneller dan Ian Nuthall in de Alta F2. De nazaten van Van der Lof eindigden als zesde en zevende, Shirley in de HWM-Alta en Alexander in de Ferrari 340 F1. Onder in beeld een van de Talbot-Lago's in het veld, die van onze landgenoot Luc Brandts.


P9060708

P9060655

11:50. Een waanzinnig fraai veld van 37 Formule 2-wagens verdeeld over vijf klassen kwam op de baan voor hun kwalificatie. Een formule uit het tijdperk 1967-1978 die nog steeds tot de verbeelding spreekt, zeker in vergelijking met de eenheidsworst van vandaag. Constructeurs konden naar hartenlust hun eigen dromen verwezenlijken met een enorme variatie aan ontwerpen tot gevolg.
  2019-Darwin-Smith

Ondanks twee onderbrekingen met code rood reed Darwin Smith naar de snelste tijd. Een fraaie prestatie omdat zijn March 722 uit het oudst mogelijke bouwjaar in de D-klasse komt.

2019-Matthew-Watts

Tweede werd Matthew Watts in de March 772, één van de favorieten voor de zege. De andere favorieten Miles Griffiths in de Ralt RT1 en Martin O'Connell in de Chevron B40 werden respectievelijk derde en vierde. De twee races in de HSCC Historic Formula 2 International Series vormen een van de hoogtepunten van deze achtste Historic Grand Prix.


2019-Wolfgang-Kaufmann

Wolfgang Kaufmann in actie

11.45. De eerste demo is net begonnen. Gijs van Lennep gaat de baan op in de Porsche 718 uit het Porsche Museum. Daarachter de andere 718, chassis 202, de auto van Ecurie Maarsbergen waarin Carel Godin de Beaufort in 1964 verongelukte op de Nürburgring.

Q9060123

Q9060125

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1