Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


DSCN3968

18.35.
Het is tijd om in te pakken. Dat is al gebeurd bij de meeste wagens in de paddock. Hopelijk blijft het droog en gaat het niet waaien. Morgen de tweede dag van het programma, dat al om vijf over acht begint met de kwalificatie van de Masters Pre-66 Touring Cars. Tot dan...


DSCN3967

18.10.
Dit jaar vindt op Zandvoort de tweede editie van de FIA Historic Formula 3 European Cup plaats. Een eenmalige race tussen F3-auto's die gebouwd zijn tussen 1971 en 1985. Vorig jaar won de Deen Christian Olsen tweemaal overtuigend in zijn Martini MK39. Het is zaak voor de 25 deelnemende bolides om zo snel mogelijk een tijd neer te zetten op deze late vrijdagmiddag. Het wordt steeds donkerder in Zandvoort en regen dreigt.

480-2019-Rossi

Een druk weekend voor Manfredo Rossi di Montelera, zoon van Gregorio die Martini Racing in 1971 oprichtte, en aandeelhouder en lid van de raad van bestuur van drankenconcern Bacardi. De Italiaan rijdt niet alleen in de sportscar-race maar is ook deelnemer in de FIA Lurani Trophy, de Historic Formula 2 en deze Formule 3-krachtmeting. Met nog een kleine 13 minuten te gaan begint het te druppelen, en verdere verbetering van de tijden is uitgesloten.


480-2019-Polesitter-Olsen

Christian Olsen gaat gewoon door waar hij vorig jaar mee eindigde. De Deen pakt de poleposition voor de eerste race van zaterdag. Frederic Rouvier in een Martini Mk34 gaat morgen als tweede van start met een kleine 2 seconden achterstand. De derde tijd is voor Michael Ringstrom, met ook al een Martini. Manfredo Rossi eindigt op een vijfde plaats net achter Davide Leone.


P9060774

17.52. De tijden buitelden in de laatste minuten over elkaar heen in een uiterst spannende kwalificatiesessie voor het NK HTGT. Dat deerde Andy Newall niet, die in de Jaguar E-type van Rhea Sautter al halverwege de sessie bovenaan stond. De rest wel, want bij het vallen van de vlag schoot Patrick Shovlin in een E-type naar de tweede tijd, ten koste van Bob Stevens in de snelste Elan. Michiel Campagne (Chevrolet Corvette Grand Sport) ging er uiteindelijk met de vierde tijd vandoor, vóór Alexander Schlüchter in nog een Elan en Roeland Voerman in een Corvette.

12--ensign
Kyle Tilley reed naar de snelste tijd na een beetje chaotische kwalificatie

17.11. Door regen en twee rode vlaggen kwam er niet veel terecht van de kwalificatie voor het FIA Masters Historic Formula One Championship. Na de rode vlag voor de crash van Ferrer (zie onder) volgde er al snel nog een, toen de andere favoriet van het weekend - Michael Lyons in de McLaren M26 - eraf ging in de Slotemakerbocht.

march-34

Henry Fletcher (March 761) had tussen de twee rode vlaggen door de pole gepakt van Ferrer, maar na de tweede pauze reed Kyle Tilley (Ensign N177) naar de snelste tijd.


61-shadow

Jason Wright verdrong daarna Fletcher ook van de tweede plaats. Met negen minuten te gaan begon het te regenen, waarna er geen tijden meer konden worden gereden die een bedreiging waren voor de pole van Tilley. Ferrer bleef vierde, vóór James Hagan (Hesketh 308) en Ian Simmonds (Tyrrell 012).


ligier-banden

16:30. De FIA Masters Historic Formula One-kwalificatie duurde maar kort voordat de Hesketh 308C van Andrew Haddon al zijn olie verloor voor de Gerlachbocht waardoor de Ligier JS11/15 van Matteo Ferrer-aza van de baan spinde en met zijn achtervleugel de bandenstapel beroerde. Code rood voor deze kwalificatie. Het gaat nog wel even duren voordat alle olie is opgeruimd.

olie-hesketh

16:20.
De vrije training van de Tourenwagen Legenden, een serie die open staat voor racetoerwagens gebouwd tussen 1984 en 1990, werd na 16 minuten onderbroken door een korte regenbui op Circuit Zandvoort. De meeste wagens kwamen naar binnen een klein aantal ging door. Equipe Jörg Hatcher/Klaus Ludwig had de snelste tijd gereden voor AMG Mercedes C-Klasse-merkgenoot Thorsten Stadler. De verschillen zijn groot tussen de 31 wagens waarin een flink aantal landgenoten aan de start zijn verschenen. De baan is echter weer snel opgedroogd en in de slotfase weet oud-DTM-rijder Jörg van Ommen Stadler te verdringen van de tweede plaats. Stadler verloor ook zijn derde plaats aan Stefan Rupp, die zijn fraaie Alfa Romeo 155 V6 ITC naar voren weet te rijden. Beste landgenoot werd Jan Bot in de BMW M3 E30 DTM met een derde tijd. Ook leuk om te vertellen: de mooie 15de tijd van de snelle jongedame Charlotte Verkuijlen, die met haar niet zo krachtige BMW 318Ti zwaarder vermogende wagens kon voorblijven.


P9060740

15.40.
De Masters Gentlemen Drivers is het Europese GT-kampioenschap voor auto's tot 1966, verdeeld in vier klassen. In de snelste C3-klasse voert er één auto de boventoon: de brullende Shelby Cobra Daytona Coupé heeft tot nu toe alle races op zijn naam geschreven. Tijdens de kwalificatie voor de race op zaterdag is het niet anders. Equipe Julian Thomas en Calum Lockie pakken de poleposition met een behoorlijke voorsprong van 1.183 seconde op vader en zoon David en Olivier Hart met nog zo'n Cobra Daytona Coupé.

  pastorelli

De beste van de tweede startij werd Nicky Pastorelli en zijn Ferrari 250 GTO/64 op 2.137 seconde vanaf de poletijd, met naast onze snelle landgenoot routinier Steve Soper met de kleine maar bloedsnelle Lotus Elan 26R. 31 wagens gaan morgen de namiddag van start voor hun race van 75 minuten. Opzien baarde de Porsche 904 in de kleinste C1-klasse: de auto van Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar snelde naar een fantastische tiende tijd algemeen. Ook Alexander van der Lof/Yelmer Buurman (Bizzarrini 5300 GT) en Robert Hamilton (Marcos 1800 GT) doen namens Nederland mee. Sander van Gils (Lotus Elan) moest helaas door ziekte afzeggen.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1