Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


GTs 43  
11.30 Kwalificatie FIA Masters Historic Sports Car Championship
Met nog één minuut te gaan verdreef Tom Bradshaw zijn landgenoot Henry Fletcher van pole position voor de FIA Masters Historic Sports Cars. De twee Chevron B19-coureurs bleven de Lola-Chevrolet T70 Mk3B van Leo Voyazides/Simon Hadfield voor, met daarachter Manfredo Rossi in de Osella-Abarth PA1 en de T70 Mk3B van Jason Wright/Andy Wolfe. Die laatste auto krijgt echter een gridstraf van vijf plaatsen wegens te hard doorrijden na de rode vlag die na 10 minuten werd gezwaaid voor een exit van de GRD S72 van de Portugezen Beirão en Campos Costa.


GTs 34 Hart


David Hart eindigde in zijn T70 Mk3B als zevende, achter de Lola T292 van Diogo Ferrão en zijn gelegenheidsteamgenoot Simon Fish. De Lola stond nog bovenaan toen de rode vlag uitkwam. In de Bonnier-klasse was de Chevron B8 van Julian Thomas/Calum Lockie het snelste, in de Siffert-klasse de Chevron van John Sheldon. Ook die wordt vier plaatsen op de grid teruggezet, voor dezelfde overtreding als Jason Wright. De McLaren M1B van Chris Drake en Mark Hulme bleek de snelste pre-66-auto, in de klasse waarin de Ford GT40 van Hans Hugenholtz als vierde eindigde. Op de 23e plaats algemeen domineerde Nicky Pastorelli de GT-klasse in de Ferrari 365 GTB/4 Daytona van Roelofs Engineering.

P9070807

10.15 Race 1 - Historic Grand Prix Car Association
Een race die twee keer werd onderbroken door een safety car, leverde een titanenstrijd op tussen Andy Middlehurst in de befaamde Lotus 25 van Jim Clark en de jonge Will Nuthall in de Cooper T53. Middlehurst vertrok van pole, maar Nuthall passeerde de Lotus in de derde ronde. Pas in de 11e en laatste ronde wist Middlehurst de zege uit de handen van zijn landgenoot te ontfutselen.

  2019-Lotus-25

Barry Cannell (Brabham BT11) pakte de derde plaats door in de achtste ronde de Lotus 24 in BRP-kleuren van Andrew Beaumont te passeren. De eerste vier reden de nummer vijf - Tom Dark in een Cooper T51 - op grote afstand. Eddie McGuire (Cooper-Bristol Mk2), Rod Jolley (Lister Indianapolis) en Steve Hart (Maserati 250F) completeerden het podium voor de auto's met de motor voorin. Landgenoot Luc Brandts finishte als 29e in zijn Talbot-Lago T26C. Twee favorieten haalden de eindstreep niet: Peter Horsman (Lotus 18/21) viel in de vierde ronde uit, Michael Gans moest in de zesde ronde de pits opzoeken in zijn rappe Cooper T79.


P9070805

10.18. Een wel heel aparte BMW Z4 GT3 is een van de pronkstukken bij BMW. VROOOAAAWW! Het is de auto waarmee Timo Glock, Bruno Spengler en Alex Zanardi in 2015 deelnamen aan de 24 Uur van Spa-Francorchamps. Via bemiddeling van één van de AUTOSPORT.NL-redacteuren kwam het contact met de uitgever van de beroemde Michel Vaillant-strips tot stand, zodat de auto in de stijl van de onvolprezen racestrip aan de start verscheen.

P9070782

P9070783

10.11. Prachtige sfeer in de mooi opgebouwde paddock voor de 1952 Dutch GP Revival. De originele foto's en documenten maken het helemaal af. Lof voor de familie Van der Lof, die hier hard aan heeft gewerkt.

P9070786

P9070787
   
2019-Huisman-1


10.05. Kwalificatie Tourenwagen Legenden
Oud-DTM-rijder Patrick Huisman vormt een combinatie met Gerbert Luttikhuis in de Mercedes 190 E 2.5-16 uit 1992. Ook drievoudig kampioen Klaus Ludwig (foto onder, rechts) en Jörg van Ommen (links) komen als oud-DTM-rijders aan de start.

190907 Liveblog JvO Ludwig


De kwalificatie duurt echter maar heel kort voor de eerste code rood van vandaag. Bij het uitkomen van de Hans Ernstbocht staat de knalgele C-Klasse van Hatscher en Ludwig stil en deze moet worden weggesleept. Al snel kan de sessie worden hervat, maar Hatscher en Ludwig blijven wel zonder tijd en moeten dus morgen van achteraan starten. Jörg van Ommen pakt uiteindelijk de poleposition in de AMG Mercedes C-klasse waar hij in het verleden ook mee uitkwam in de DTM en ITC. Thorston Stadler met eenzelfde wagen wordt tweede. De tweede rij wordt ingenomen door Patrick Huisman/Gerbert Luttikhuis in de Mercedesd 190 2.5-16 Evo en Jan Bot met de snelste van de talrijke BMW M3 E30 DTM's in het veld. Pech is er voor Stefan Rupp met de normaliter ook altijd zeer snelle Alfa Romeo 155: hij parkeerde zijn auto met een technisch probleem in de pits en kwam niet verder dan de 17e startplaats.

P9070804

09.20. Race 1 - FIA Lurani Trophy   Een dik veld van 36 Formule Juniors staan klaar voor de eerste race van de zaterdag en van dit weekend. Het heeft vannacht flink geregend, de baan is wat vochtig, maar het is gelukkig droog ondanks het dreigende wolkendek. Op poleposition staat de koploper in het kampioenschap, de Zwitser Bruno Weibel met een Lotus 22 met naast hem de snelle Schot Mark Shaw met de Brabham BT6. Weibel heeft een wereldstart, maar dat kan niet gezegd worden van Shaw die heel slecht wegkomt en wordt gepasseerd door Manfredo Rossi Di Montelera en Team Lotus-coureur Gregory Thornton.


winnaar 6880


In de beginfase ontstaat er een duel om de kop maar Manfredo Rossi (Lotus 22) maakt een foutje en zakt terug tot vijf seconden achter Weibel. Mark Shaw voert de druk op bij Thornton (Lotus 20/22). Halverwege de race heeft Manfredo Rossi de snelheid weer gevonden en verkleint zijn achterstand op Weibel tot een seconde.


shaw 6915


Shaw pakt de derde plaats over van Thornton, die ook zijn vierde plaats verliest aan Peter Morton met de Lighning Envoyette uit 1962. Enige landgenoot Floris-Jan Hekker met de Rayberg FJ uit 1959 ligt op een 21ste plaats maar maakt een schuiver in de Bocht 10 en zorgt voor een safetycarperiode. De race wordt ook achter de safety car afgevlagd met Weibel als winnaar voor Manfredo Rossi en Mark Shaw.

podium 6940

3-middlehurst


8.47.
Een enorm spannende kwalificatie voor de Masters Pre-66 Touring Cars! Op een vochtige baan waren de Mini's helemaal in hun element. Jonathan Lewis nam aanvankelijk het voortouw in zijn Cooper S: met vijf minuten te gaan was zijn tijd 2,7 seconden sneller dan die van Chris Middlehurst in nog een Mini. Maar die kwam toen op gang: met drie minuten nog op de klok pakte Middlehurst - die vanwege de liefde een aardig woordje Nederlands spreekt - de voorlopige pole. Lewis sloeg meteen terug, maar daarna zette Middlehurst een verbijsterend snelle ronde neer, die uiteindelijk 1.380 seconden sneller bleek dan wat de concurrentie te berde kon brengen.

52-lotus-cortina

Op de valreep werd Lewis nog naar de derde plek teruggedrongen door de Cortina van Michael Stephenson/Callum MacLeod, die in de Cortina-klasse dus de equipe van Mark Martin en Steve Soper te snel af was. Soper stond een tijdje tweede, maar viel aan het slot terug naar de vierde plaats. Tom Sharp in de BMW 1800 TiSA zat er ook vanaf het goed bij: hij stond geregeld derde en eindigde de sessie als vijfde.


abbring 0575


De Nederlandse hoop zette de zesde en zevende tijd: Olivier Hart (Alfa GTA) iets sneller dan Kevin Abbring, die dit weekend een Mini deelt met René de Vries. De dikke Falcons waren op het halfnat nergens. De auto van Martin Melling/Jason Minshaw haalde nog net de top-tien, maar de favorieten Leo Voyazides/Simon Hadfield en Julian Thomas/Calum Lockie waren nergens te bekennen...

190907 Liveblog Abbring Pre66
Kevin Abbring doet verslag van zijn ervaringen aan Gerbert Luttikhuis, die later tijdens de Tourenwagen Legenden aan de bak kan.

190907 Liveblog Pre66
Fraaie aanblik van de Mini's in het parc fermé na afloop van de sessie

7.58. We zitten er klaar voor! De tweede dag van de Historic Grand Prix 2019 staat op het punt van beginnen. De auto's van de Masters Pre-66 Touring Cars staan al in de pitstraat, de eerste kwalificatiesessie van de dag gaat zo start. Dit is vandaag het programma:

08:05 – 08:35 - Masters Pre '66 Touring Cars - Qualifying, 30 minutes
08:50 – 09:15 - FIA Lurani Trophy - Race 1, 25 minutes
09:30 – 10:00 - Tourenwagen Legenden - Race 1, 30 minutes
10:15 – 10:40 - Historic Grand Prix Cars - Race 1, 25 minutes
10:55 – 11:25 - FIA Masters Historic Sports Cars - Qualifying, 30 minutes
11:40 – 12:05 - STATE of ART NK GTTC - Race 1, 25 minutes
12:20 – 12:35 - BMW - Demonstration, 15 minutes
12:45 – 13:00 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
13:15 – 13:40 - Catawiki NK HTGT - Race 1, 25 minutes
13:55 – 14:10 - Specials - Demonstration, 15 minutes
14:20 – 14:35 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
14:50 – 15:15 - FIA Masters Historic Formula One - Race 1, 25 minutes
15:30 – 15:55 - FIA Historic F3 European Cup - Race 1, 25 minutes
16:10 – 16:25 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Race 1, 15 minutes
16:40 – 17:05 - Historic Formula 2 - Race 1, 25 minutes
17:20 – 18:35 - Masters Gentlemen Drivers - Race, 75 minutes
19:00 - Start lining up parade into town - Parade

P9070775

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet