Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


2019-Jorgen-Dijkstra-Alastair-Davidson

Zij zijn groot en ik ben klein... Jörgen Dijkstra, in de opnieuw opgebouwde Abarth van zijn vader Rob, die daar eind jaren zestig succesvol mee uitkwam op Zandvoort, in duel met de Toleman van Alastair Davidson.


IMG 0086-2


14.02.
Vanavond tijdens de parade door het centrum van Zandvoort zal er een wagen bij zijn die precies 50 jaar geleden het levenslicht zag en werd gepresenteerd door onder andere Gijs van Lennep. De HvB Formule Vee is ontworpen door de vader van de huidige eigenaar Hans van der Blij en ziet er na jaren van inspanning weer uit alsof deze net is gebouwd. "Ongeveer tachtig procent van de auto is origineel, zelfs het 1200cc Volkswagen-blok, er zitten alleen nieuwe banden en schokbrekers op. En het ruit hebben we opnieuw moeten maken omdat die kapot was. De hele body is volledig zoals die toen is gemaakt. Met bijvoorbeeld een neus van anderhalve centimeter dik polyester. Toen misschie high-tech, maar het weegt wel meer dan twee wielen."

  IMG 0110-2

In het verleden was Van der Blij senior een bekend figuur in de autosport die in de jaren zestig en zeventig vele bolides construeerde. Van het type Formule Vee waar we het over hebben, zijn er zo'n veertig gebouwd waarvan er, voor zover bekend, vier exemplaren de tand des tijds doorstaan hebben.

  IMG 0119-2

Van der Blij kocht de HvB zo'n 15 jaar geleden van Jaap Luyendijk, de vader van Arie, die de auto via een e-mail aan hem aanbood. "Samen met mijn vader ben ik toen naar Jaap gegaan die een schuur vol oude racewagens had," vertelt Han over de aankoop. "Mijn vader kon bevestigen dat het een Formule Vee was die hij had gebouwd. Zijn vingerafdrukken zouden er waarschijnlijk nog op staan. Hij verklaarde me overigens voor gek dat ik dat hondenhok, zoals hij hem noemde, kocht." Han van der Blij wilde in zijn vrije tijd aan het project beginnen om de wagen in oude staat terug te brengen, maar helaas verdween de auto in een donkere schuur waar hij pas weer een jaar of zes geleden uit kwam en naar een restaurateur werd gebracht als een soort eerbetoon aan zijn in 2007 overleden vader. Van der Blij werd er echter niet gelukkig van. "Na vier jaar was de man echter nog niet echt opgeschoten en heb ik hem opgehaald en naar Ralph van der Berg gebracht die er twee jaar geleden aan begonnen is als een soort hobbyproject. Gelukkig was de wagen op tijd klaar voor de Historische Grand Prix en kunnen we hem nu presenteren aan het publiek. En vanavond in de parade, dat is echt leuk."

13.30. Race 1 - Catawiki NK HTGT
Het Nederlands Kampioenschap voor Historische Toerwagens en Gran Turismo's is het oudste officiële historische kampioenschap in Nederland en wordt verreden sinds 1997. Het staat open voor toerwagens en GT's uit de periode 1947 tot en met 1965.

  480-start
  Image

Het 47 wagens tellende veld gaat van start onder moeilijke natte omstandigheden. Het is glibberen en glijden op de drijfnatte baan, maar alles gaat in de openingsronde goed. Het is al snel duidelijk dat het onmogelijk is om te racen met deze bolides. Het circuit kan het vele water niet aan en vanwege de flinke plassen in de bochten besluit de wedstrijdleiding de safety car op de baan te laten verschijnen.


480-plassen


De Mini Cooper van Simon Gras heeft zich ingegraven in het grind van de Hans Ermstbocht en moet daar worden uitgetrokken. Andy Newall met de Jaguar E-Type ligt op kop achter de safety car, gevolgd door Patrick Shovlin met een zelfde E-type. Derde ligt de kleine Morris Mini Cooper S van rally(cross)-virtuoos Kevin Abbring die in de eerste ronde vanaf plaats 11 al heel veel plaatsen heeft goedgemaakt. Met nog zes minuten te gaan volgt de herstart, waarbij enkele wagens door de grindbak van de Tarzanbocht ploegen, maar hun wedstrijd kunnen vervolgen.


480-ab-ring


Abbring pakt de tweede plaats, gevolgd door Jonathan Lewis met nog een Mini Cooper, die Shovlin naar de vierde plaats heeft terugverwezen. Na een 360-graden-spin van een van de deelnemers op het rechte stuk vindt de wedstrijdleiding het welletjes en blaast de wedstrijd met code rood af.

13.11. Een heel bijzondere crash op Zandvoort. De MGB van de Belgen Harold & Arnold Herreman - die al de hele tijd op zoek was naar de juiste plek om de baan op te gaan voor de eerste NK HTGT-race - knalt in de paddock vol op een golfkarretje. Miljaar!

IMG 1413

13.09 UPDATE: de Chevron B19 van Henry Fletcher is naar de laatste plaats op de startopstelling van de FIA Masters Historic Sports Cars teruggezet. Zijn auto werd te licht bevonden.


2019 Gijs
  2019 Von Trips


13.00.
De hemelsluizen zijn open gegaan boven het circuit van Zandvoort tijdens de demo van de Grand Prix 61 Legends.

12.05. State of Art NK GTTC
Het State of Art NK GTTC is het Nederlandse kampioenschap voor sportwagens en toerwagens gebouwd tussen 1966 en 1981. Het is één van de drie officiële Nederlandse historische kampioenschappen van de HARC en is altijd goed voor volle velden. Maar liefst 50 wagens zorgen voor een start waarbij de laatste deelnemers zelfs vanuit de knik van de Arie Luyendijkbocht de wedstrijd moeten aanvangen.

Startveld NKGTTC


Bruno Staub neemt na de start de leiding met de Ferrari SpA voor Marcel Frijlink in zijn Ford Escort RS 1600 MK1 en Hans de Graaf in de Porsche Carrera RS. Het duurt echter niet lang voordat de leidende Ferrari met technische malheur rechtsaf de Toyotabocht in stuurt. Frijlink op kop voor Hans de Graaf en derde man Manfred Pledl in ook al zo'n supersnelle Ford Escort. De opgebouwde voorsprong wordt weer ingeleverd nadat de safety car op de baan verschijnt nadat Peter Praller de tweede Ferrari (Dino 308) aan de kant moet zetten. Na de herstart pakt Frijlink gelijk een enorme voorsprong op Pledl die De Graaf naar de derde plaats terug verwijst. Door het gehele was er een fraaie strijd, maar vooraan zijn er geen veranderingen meer. Twee snelle Ford Escorts verslaan Porsche.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:52

    En Anonieme Gebruiker...... Ik ben wel heel nieuwsgierig wat JIJ denkt dat er beter zou kunnen..... :D Amuseer mij

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 1 dag geleden

    Dank jullie wel voor het mooie verslag van een geweldig weekend. De HGP was voor persoonlijk een hoogtepunt met de presentatie van m'n HvB. Om dan van jullie ook nog zo'n leuk stuk erover te lezen...bedankt! Keep going, Hans van der Blij

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet