Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019

19.15. Einde van de activiteiten op Circuit Zandvoort voor deze dag van de Historic Grand Prix, maar in het dorp gaat het vrolijk verder met de parade. Geniet ervan!

480-start

18.42 Race - Masters Gentlemen Drivers
Julian Thomas en Calum Lockie waren onoverwinnelijk in hun Shelby Cobra Daytona Coupé. Het tweetal leidde met een halve minuut voorsprong op Nicky Pastorelli's Ferrari 250 GTO/64 toen zeven minuten voor het einde de safety car naar buiten na een flinke crash van Caroline Rossi in het Scheivlak. Even brak er brand in haar Healey uit, maar de marshals hadden het vuur snel gedoofd.

480-pastorelli

Steve Soper won het Elan-duel met Andrew Haddon, terwijl de Cobra Daytona van Voyazides/Hadfield niet verder kwam dan de vijfde plek. Dat was in ieder geval dan het resultaat van Hart Sr/Hart Jr, die met een gebroken gaskabel moesten afhaken.

480-soper

Ook de Bizzarrini 5300 GT van Yelmer Buurman/Alexander van der Lof haalde het einde niet. De Porsche 904 van Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar behaalde een fenomenale achtste plaats algemeen (en de eenvoudige winst in de C1-klasse). Robert Hamilton werd knap 11e in zijn Marcos 1800 GT.

2019 Winnaar Smith

17.11. Ook in de eerste HF2-race werden we verblijd door een fenomenale strijd om de overwinning. Darwin Smith sloeg uiteindelijk alle aanvallen van Matthew Watts af, waarbij Smith schitterde door dat in een zes jaar oudere auto te doen. Meermalen reden de March 722 van Smith en de 782 van Watts naast elkaar. Bij het ingaan van de 13e ronde passeerden ze in de Tarzanbocht zelfs elk aan één kant een achterblijver.

2019  Openingsronde

Het was ook de beslissende zet van Smith, want hij koos de goede binnenkant en kon zo Watts tot aan de finishvlag voorblijven. Tien seconden daarachter won sportwagenroutinier Wolfgang Kaufmann (ook in een 782) een slipstreamduel met Martin O'Connell (Chevron B40), Martin Stretton (March 712) en Manfredo Rossi (in nog een 712). O'Connell had bij de start nog de leiding gepakt, maar moest Smith en daarna Watts laten gaan. In de voorlaatste ronde moest hij ook toegeven aan Kaufmann. Rossi lag vanaf de start nog vóór Stretton, maar die ging de Italiaan in de vierde ronde voorbij.


2koplopers 3399


16.37.
De 1952 Dutch GP Revival stond in het teken van een geweldig duel tussen Paul Grant in de Cooper-Bristol Mk2 en Ian Nuthall in de Alta F2, die uiteindelijk door Nuthall Sr werd gewonnen.

koplopers 3385


De twee reden meer zij aan zij dan achter elkaar in de zes ronden dat ze elkaar bestreden. Het circuit van Zandvoort was de lichtvoetige Coopers duidelijk gunstig gezind, want de exemplaren van Eddie McGuire en Erik Staes eindigden als derde en vierde.

shirley 3437

alexander 3417


In de memorial van haar grootvader kwam Shirley van der Lof als vijfde over de streep in de HWM-Alta, op de voet gevolgd door haar vader Alexander in de Ferrari 340 F1. Luc Brandts finishte als 13e in zijn Talbot-Lago T26C.


luc-brandts 3442


2019-Finish-F3

16.00. Christian Olsen blijft een klasse apart in de FIA Historic Formula 3 European Cup, want net als vorig jaar schreef hij ook ditmaal de zaterdagsrace op zijn naam.

Na de al gememoreerde startperikelen neemt Rowley vrolijk weer zijn plek op de grid in, maar hij wordt weer terug de pits in geduwd. Er wordt gestart achter de safety-car, Leone, Rowley en Larry Kinch sluiten vanuit de pitstraat achteraan het veld aan.

Na twee ronden achter de safety-car wordt het veld vrijgegeven en Michael Ringström remt wel heel laat voor de Tarzanbocht, een serieuze bedreiging voor Christian Olsen, maar laatstgenoemde houdt toch de eerste plaats vast. Daarachter rijdt Davide Leone voor Manfredo Rossi, Thomas Weibel en Marcel Biehl.

IMG 1790

Opmerkelijk: Frédéric Rouvier, wiens tijd na de kwalificatie geschrapt was en die van achteraan moest starten, komt na twee raceronden al als achtste door. Valerio Leone is ook goed naar voren gereden en bevindt zich in de top tien. In de zesde ronde verliest Ringström maar liefst acht seconden op Olsen, de leider in de wedstrijd, door achterop het circuit in de fout te gaan.

In de negende ronde gaat het mis voor Giuseppe Bossoni bij het uitkomen van de Gerlachbocht. De Italiaan, die toch al achterin rijdt, gaat met zijn Ralt in de rondte en heeft de nodige problemen om weer weg te komen. Daarbij rijdt hij zelfs een stukje tegen de racerichting in en enkele achterliggers kunnen hem slechts met moeite ontwijken.

In de tiende ronde neemt Weibel de derde plaats over van Valerio Leone, die terugvalt naar de achtste plaats. De twaalfde ronde is de laatste: Christian Olsen komt als winnaar over de eindstreep met de riante voorsprong van 14,108 seconden op landgenoot Michael Ringström. Thomas Weibel completeert het podium, gevolgd door Manfredo Rossi, Marcel Biehl en Frédéric Rouvier. Valerio Leone wint in de ex-Teo Fabi-March de klasse voor de oudere auto's als zevende algemeen. David Thornburn, Rob Moores en Gianlugi Candiani completeren de top tien.


2019-Bandenwissel-pregrid-F3

15.25. Bijzonder merkwaardige situatie bij de Formule 3-race: het veld rijdt een formatieronde, wordt dan opgesteld en er wordt verwacht dat er een opwarmronde volgt, waarna de race staand wordt gestart. Dat duurde minuten, waarna het licht op groen ging, maar de ene helft van het veld dacht dat er al geracet zou worden, terwijl anderen dachten dat er een opwarmronde volgde. Verwarring alom, waarna de wedstrijdleiding de rode vlag toonde. De afstand werd verkort tot 22 minuten, terwijl twee rijders, Valerio Leone en Iain Rowley, van de gelegenheid gebruik maakten om van regenbanden naar slicks te wisselen.


A38I5147
(Foto Marijn Schotanus)

15.00.
Chris Schotanus is al jarenlang autosportfotograaf voor ondermeer het Circuit Zandvoort en Autosport.nl. Hij heeft een indrukwekkende serie samengesteld in het kader van de Historische Grand Prix Zandvoort. Deze buitenexpositie werd zaterdagmiddag geopend door Erik Weijers van Circuit Zandvoort. De fraaie foto's zijn te zien op de Boulevard de Favauge.


3S3A2098
(Foto Marijn Schotanus)

IMG 3267

15.13 Race 1  - FIA Masters Historic Formula One Championship

Helaas zonder de slachtoffers van de kwalificatie van gisteren (onder wie kampioenschapsleider Ferrer en diens naaste rivaal Lyons) gingen tien F1-auto's van start op een natte baan.

IMG 1670


Kyle Tilley (Ensign N177) leidde van start tot finish, zonder zorgen over aanvallen van Henry Fletcher, die in de tweede ronde in zijn March 761 van de baan afschoof.

IMG 3275


IMG 1640

Jason Wright (Shadow DN8) vocht zich terug naar de tweede plaats, terwijl Chris Perkins (Surtees TS16) zijn derde plaats kon behouden ondanks een tijdstraf van tien seconden voor een pikstart na de herstart die volgde op de safety car die nodig was om Fletchers auto uit de Tarzanbocht weg te halen. Hij finishte 11 seconden voor de March 811 van Vincent Rivet.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1