Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


2019 Winnaar Darwin Smith
Darwin Smith op weg naar zijn tweede overwinning dit weekend.

11.45 uur: Race - Historic Formula 2
Ondanks twee safety-car-interventies wint Darwin Smith in zijn March 722 de Historic Formula 2-race. Martin O'Connell eindigt als tweede, voor Matthew Watts.

Voor Julian Stokes is de race al over voordat die goed en wel begonnen is: hij gaat tijdens de formatieronde in de rondte en strandt bij de Hugenholtzbocht, waarop de baanposten zijn auto achter de betonnen muur duwen. Ook Peter Williams is een non-starter.

Matthew Watts heeft vanaf pole een goede start, maar bij het aanremmen van de Tarzanbocht neemt Darwin Smith in een soortgelijke March 722 de leiding over, terwijl ook Martin O'Connell Watts in de Tarzanbocht voorbijsteekt.

2019 Spin Mark Charteris David Tomlin

Mark Charteris en David Tomlin kijken elkaar recht in de ogen.



In de eerste ronde gaan Martin Bullock en Chris Willie er in de Mastersbocht af, waarop de wedstrijdleider de safety-car naar buiten stuurt. Na de herstart in ronde vier blijft Darwin Smith aan de leiding, voor Martin O'Connell en Matthew Watts, maar de drie geven elkaar geen duimbreed toe en maken er een prachtige show van.

2019 Wielspin
Beetje veel wielspin maar het liep goed af.

Op enige afstand rijdt de Duitse routinier Wolfgang Kaufmann oip de vierde plaats, terwijl Mathew Wrigley na hevig aanringen in de zevende ronde Martin Stretton passeert en de vijfde plaats overneemt.

De regen wordt duidelijk intenser, maar dat weerhoudt Wrigley er niet van om zijn opmars voort te zetten: in de achtste ronde passeert hij Kaufmann en neemt zo de vijfde plaats over. Vanwege de oranje Chevron van Gwyn Pollard, die met een defect aan de linkerkant van de baan bovenop de Hunserug staat, wordt opnieuw de safety-car uitgestuurd. Aan het eind van de elfde ronde komt de BMW weer naar binnen, maar met het volledige veld op slicks in combinatie met de inmiddels flink natte baan lijkt dat een aanzienlijk risico.

Voorin gaat het goed, met Smith voor O'Connell en Watts. O'Connell prikt zijn Chevron in de twaalfde en laatste ronde bij de Hans Ernst-bocht nog een keer bijna naast die van Smith, maar de March-rijder verdedigt zijn positie en wordt als winnaar afgevlagd, voor O'Connell, Watts, Wrigley en Kaufmann. Martin Stretton wint als zesde algemeen de klasse A, voor Manfredo Rossi.

2019 Podium
Hoor ik het goed lijkt Martin O'Connell te gebaren op het podium.

11.09. Race - FIA Masters Historic Sports Car Championship
Tom Bradshaw kwam, zag en overwon in de FIA Historic Masters Sports Cars. Vanaf pole was hij ongenaakbaar in zijn Chevron B19, met een halve minuut voorsprong op Henry Fletcher, die schitterde door zijn B19 vanaf de laatste rij naar de tweede plaats te rijden.

190908 Liveblog start FIA Sportscars
Start van de sportwagens met Bradshaw al op behoorlijke voorsprong met zijn Chevron

Simon Hadfield (in de Lola T70 Mk3B die was gestart door Leo Voyazides) besliste een mooi duel met Manfredo Rossi's Osella PA1 om de derde plaats. De Lola T292 van Simon Fish/Diogo Ferrão bleef de T70 Mk3B van Jason Wright/Andy Wolfe voor. David Hart kwam na zijn stop-and-go niet verder dan de zevende plaats. Nicky Pastorelli domineerde in zijn Ferrari Daytona de Pescarolo-klasse voor GT-auto's.

IMG 2457

10.32. Tegenslag voor David Hart in de FIA Masters Historic Sports Car-race. Zijn geweldige start bleek een pikstart - en omdat hij voorafgaand aan de start ook onder de dan geldende gele vlag had ingehaald, werd hij 'beloond' met een stop-and-go van tien seconden... Au!

hart-stop-go

9.46. Race 2 - NK GTTC
Ford Escort RS1600-rivalen Marcel Frijlink en Wolfgang Pledl vochten het uit in de tweede NK GTTC-race. De hele race hield Frijlink een buffer van zo'n drie seconden op de Duitser in stand. Het grote vermaak werd geleverd door de Scandinaviërs Niels Andersen (Ford Capri) en Rolf Myggan Nilsson (in nog een Escort) die met de Porsche van Hans de Graaf de hele race om de derde plaats streden. Aan het slot werd het trio een viertal, want de Ferrari van Bruno Staub mengde zich in de strijd en sleepte de vierde plek uit het vuur, nadat hij helemaal achteraan was gestart na zijn pech van gisteren.

IMG 2331

IMG 8471

9.08. Race - Masters Pre-66 Touring Car Championship
Ondanks een tijdstraf van vijf seconden heeft Olivier Hart de Masters Pre-66 Touring Car-race gewonnen. In zijn Alfa GTA nam hij na een (te snelle) herstart achter de safety car de kop, om daarna niet meer om te kijken. De Cortina van Mark Martin en Steve Soper werd tweede, nadat Soper tegen het einde de Mini van pole-sitter Chris Middlehurst verschalkte.

IMG 2204

Kevin Abbring en René de Vries reden in hun Mini naar een sterke vijfde plaats, waarbij De Vries aan het slot nét moest toegeven aan Simon Hadfield in de enige dikke Amerikaan die vooraan kon meedoen. De overige Falcons vielen buiten de top-tien.

190908 Liveblog regenboog

8.00 uur: Een regenboog is natuurlijk altijd een dankbaar fotomotief, maar in combinatie met een klassieke Porsche en een HGP-vlag op de rotonde natuurlijk nog mooier.

start-pre66

7.48. Goedemorgen voor dag drie van de Historic Grand Prix. De zon is net boven de duinen verschenen en we hopen dat hij de hele dag te zien zal zijn. Dit is het programma voor vandaag:

08:05 – 09:05 - Masters Pre '66 Touring Cars - Race, 60 minutes
09:20 – 09:45 - STATE of ART NK GTTC - Race 2, 25 minutes
10:00 – 11:00 - FIA Masters Historic Sports Cars - Race, 60 minutes
11:15 – 11:40 - Historic Formula 2 - Race 2, 25 minutes
11:55 – 12:20 - FIA Lurani Trophy - Race 2, 25 minutes
12:35 – 12:55 - Revival 1952 Dutch Grand Prix, TKH Trophy - Race 2, 20 minutes
13:10 – 13:35 - FIA Masters Historic Formula One - Race 2, 25 minutes
13:50 – 14:05 - Porsche - Demonstration, 15 minutes
14:20 – 14:45 - FIA Historic F3 European Cup - Race 2, 25 minutes
15:00 – 15:15 - BMW - Demonstration, 15 minutes
15:30 – 15:55 - Historic Grand Prix Cars - Race 2, 25 minutes
16:10 – 16:50 - Tourenwagen Legenden - Race 2, 40 minutes
17:05 – 17:20 - Specials - Demonstration, 15 minutes
17:30 – 17:45 - Grand Prix 61 Legends - Demonstration, 15 minutes
18:00 – 18:25 - Catawiki NK HTGT - Race 2, 25 minutes

P9080809

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:52

    En Anonieme Gebruiker...... Ik ben wel heel nieuwsgierig wat JIJ denkt dat er beter zou kunnen..... :D Amuseer mij

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 1 dag geleden

    Dank jullie wel voor het mooie verslag van een geweldig weekend. De HGP was voor persoonlijk een hoogtepunt met de presentatie van m'n HvB. Om dan van jullie ook nog zo'n leuk stuk erover te lezen...bedankt! Keep going, Hans van der Blij

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet