Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


IMG 2641

14.00 Race 2 - FIA Masters Historic Formula One Championship

In een kletsnatte tweede FIA Masters Historic Formula One-wedstrijd stormde Henry Fletcher (March 761) van de laatste rij naar de eerste plaats.

2019 Race F1
F1 winnaar Henry Fletcher nog in het middenveld.

Halverwege de race passeerde hij poleman Georg Hallau in de Theodore N183, om daarna niet meer om te kijken. De winnaar van gisteren, Kyle Tilley in de Ensign N177, ging er twee keer in de Hans Ernstbocht en kon Fletcher aan het slot niet meer bedreigen. Hij passeerde Hallau nog wel voor de tweede plaats. James Hagan (Hesketh 308) werd vierde, nadat hij vroeg in de wedstrijd nog tweede reed. Doordat Paul Grant zijn De Tomaso moest terugtrekken, verschenen er helaas nog maar negen auto's aan de start.

einde-tkh

13.13 Race 2 - 1952 Dutch Revival/TKH Trophy
Ian Nuthall maakte er in de 1952 Dutch Revival twee uit twee van in de Alta F2, maar Paul Grant liet Nuthall niet zomaar gaan. Het gaatje dat de leider sloeg, werd in de laatste ronde door Grants Cooper-Bristol Mk2 tot nul gereduceerd, terwijl ook Shirley van der Lof op het vinkentouw zat. Maar Grant ging eraf in de Hans Ernstbocht, terwijl ook Nuthall zich bijna verslikte. Maar net wist hij vervolgens Van der Lof achter zich te houden. De kleindochter van Dries van der Lof deed haar grootvader eer aan door na een mindere start vanaf de zevende plaats op te klimmen naar een positie waarin ze de race had kunnen winnen. Tom Dark maakte een vroege spin op de halfnatte baan goed door in de Bugatti terug te rijden naar de vierde plaats, vóór de Coopers van Eddie McGuire en Erik Staes. Alexander van der Lof ging in de Ferrari 340 F1 juist de andere kant op: na een goede start lag de Ferrari even derde, maar zakte af naar de zevende plaats. Luc Brandts kon goed uit de voeten in de regen: met zijn Talbot T26C klom hij op naar de achtste plaats.

IMG 0070

12.37. De tweede race van de 1952 Dutch Grand Prix Revival staat voor de deur, dus een mooi moment om even stil te staan bij de winnaar van gisteren: de groene Alta F2 uit, inderdaad, 1952. Een auto uit de tijd dat er grote veranderingen op stapel stonden in de naoorlogse autosport.

IMG 3338


"De wagen werd in de winter van 1951 gebouwd", zo vertelt de Engelse eigenaar en rijder Ian Nuthall. "De bedoeling van constructeur Jeffrey Taylor was eigenlijk om een Formule 1-auto voor seizoen 1952 te bouwen, maar om budgettaire redenen werd het een lightweight Formule 2. De wagen werd gekocht door Peter Whitehead die er de Grand Prix van Frankrijk mee reed. Zijn halfbroer Graham reed er mee in Engeland. De wagen belandde uiteindelijk in Australië en kwam later terug waar hij werd tentoongesteld in een museum in Schotland. Ik kreeg de wagen in de jaren negentig in handen en rij er sindsdien races mee."

IMG 0077

Ian Nuthall vertelt tijdens het gesprek over de tijd waarin de wagen werd gebouwd. "Het was een tijd van veranderingen, het begin van een nieuw tijdperk. Motoren gingen van voren naar achteren, de schijfrem maakte zijn opwachting, enzovoort. De Alta heeft zijn motor nog in de neus en is old-school gebouwd."

IMG 0071

"Jeffrey Taylor maakte echt alles zelf, de aandrijflijn, de versnellingsbak en zelfs de motor zijn volledig in eigen huis gebouwd. En als er nu iets stuk is moeten we het zelf maken, want er zijn geen onderdelen voor te krijgen. Maar dat maakt het, naast het rijden, allemaal wel heel erg leuk."

190908 Liveblog Start Lurani
Start van de Lurani Trophy-race met Bruno Weibel aan de leiding

12.30 uur: Race – FIA Lurani Trophy
Na een leuke strijd met Bruno Weibel, Peter Morton en Manfredo Rossi di Montelera trok Mark Shaw uiteindelijk aan het langste eind en schreef zo de race van de FIA Lurani Trophy op zijn naam. De omstandigheden waren voor iedereen lastig en elk van de top vier-rijders maakte wel een keer een fout, maar dat stond een uitermate onderhoudende race niet in de weg.

Voor de start van de FIA Lurani Trophy is het in ieder geval weer droog, maar de baan is nog grotendeels nat. Nursey blijft bijna staan, maar komt uiteindelijk toch weg. Weibel neemt de leiding voor Thornton en Shaw. Morton passeert Shaw bij het opgaan van de Hunserug en neemt daarmee de derde plaats over, maar raakt die al snel weer kwijt aan de aanvallend rijdende Rossi, die net uit de Formule 2 komt en dus nog goed in het ritme zit.

In ronde twee begint het weer hard te regenen. In de tweede ronde passeert Rossi Thornton en neemt zo de tweede plaats over. Rudolf Ernst krijgt een tijdstraf van vijf seconden vanwege een incorrecte gridpositie. In de derde ronde rijdt Rossi met zichtbaar gemak het gat naar Weibel dicht en de twee komen bijna zij-aan-zij over de lijn; het verschil bedraagt slechts 0,086 seconde. In de Hugenholtzbocht zet Rossi zijn auto naast die van Weibel, maar de Zwitser heeft een iets betere exit en gaat toch als eerste de Hunserug op.

In de vijfde ronde remt Rossi net iets later voor de Tarzanbocht en neemt aan de buitenkant de leiding over. Morton passeert Thornton en verovert zo de derde plaats. Eenmaal op kop rijdt Rossi gelijk een beetje weg: aan het eind van de vijfde ronde heeft hij 0,725 seconden voorsprong op Weibel. Daarachter wordt er lekker gestreden tussen Morton en Shaw, terwijl Fyda en Smeeton ook de aansluiting vinden.

Shaw passeert Morton in de zesde ronde en is daarmee derde. In de zevende ronde valt Weibel Rossi aan bij het uitkomen van de Hans Ernst-bocht en neemt daarmee de leiding weer over. Op de Hunserug gaat Rossi in de rondte en maakt een volledige 360-graden-spin, waarmee hij een plek verliest, maar wel de race kan voortzetten. Shaw profiteert en is tweede. De volgende ronde probeert Shaw het bij Weibel bij het aanremmen van de Tarzanbocht, maar de Zwitser houdt aan de binnenkant langer het gas erop en verdedigt zo de leiding. Rossi is inmiddels teruggevallen naar de vierde plaats achter Morton.

In de tiende ronde komen Weibel, Shaw en Morton in het verkeer terecht. Morton spint bij het uitkomen van de Tarzanbocht, terwijl Weibel er in de Gerlachbocht even vanaf gaat. Larry Kirch parkeert zijn auto in het gras bij de Slotemakerbocht. Weibel blijft aan de leiding voor Show en Rossi, maar Shaw neemt de leiding bij het uitkomen van de Tarzanbocht in de elfde ronde, terwijl Rossi in de rondte gaat. Shaw wint voor Weibel en Morton, Rossi eindigt als vierde voor Fyda en Smeeton.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet