Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


IMG 2641

14.00 Race 2 - FIA Masters Historic Formula One Championship

In een kletsnatte tweede FIA Masters Historic Formula One-wedstrijd stormde Henry Fletcher (March 761) van de laatste rij naar de eerste plaats.

2019 Race F1
F1 winnaar Henry Fletcher nog in het middenveld.

Halverwege de race passeerde hij poleman Georg Hallau in de Theodore N183, om daarna niet meer om te kijken. De winnaar van gisteren, Kyle Tilley in de Ensign N177, ging er twee keer in de Hans Ernstbocht en kon Fletcher aan het slot niet meer bedreigen. Hij passeerde Hallau nog wel voor de tweede plaats. James Hagan (Hesketh 308) werd vierde, nadat hij vroeg in de wedstrijd nog tweede reed. Doordat Paul Grant zijn De Tomaso moest terugtrekken, verschenen er helaas nog maar negen auto's aan de start.

einde-tkh

13.13 Race 2 - 1952 Dutch Revival/TKH Trophy
Ian Nuthall maakte er in de 1952 Dutch Revival twee uit twee van in de Alta F2, maar Paul Grant liet Nuthall niet zomaar gaan. Het gaatje dat de leider sloeg, werd in de laatste ronde door Grants Cooper-Bristol Mk2 tot nul gereduceerd, terwijl ook Shirley van der Lof op het vinkentouw zat. Maar Grant ging eraf in de Hans Ernstbocht, terwijl ook Nuthall zich bijna verslikte. Maar net wist hij vervolgens Van der Lof achter zich te houden. De kleindochter van Dries van der Lof deed haar grootvader eer aan door na een mindere start vanaf de zevende plaats op te klimmen naar een positie waarin ze de race had kunnen winnen. Tom Dark maakte een vroege spin op de halfnatte baan goed door in de Bugatti terug te rijden naar de vierde plaats, vóór de Coopers van Eddie McGuire en Erik Staes. Alexander van der Lof ging in de Ferrari 340 F1 juist de andere kant op: na een goede start lag de Ferrari even derde, maar zakte af naar de zevende plaats. Luc Brandts kon goed uit de voeten in de regen: met zijn Talbot T26C klom hij op naar de achtste plaats.

IMG 0070

12.37. De tweede race van de 1952 Dutch Grand Prix Revival staat voor de deur, dus een mooi moment om even stil te staan bij de winnaar van gisteren: de groene Alta F2 uit, inderdaad, 1952. Een auto uit de tijd dat er grote veranderingen op stapel stonden in de naoorlogse autosport.

IMG 3338


"De wagen werd in de winter van 1951 gebouwd", zo vertelt de Engelse eigenaar en rijder Ian Nuthall. "De bedoeling van constructeur Jeffrey Taylor was eigenlijk om een Formule 1-auto voor seizoen 1952 te bouwen, maar om budgettaire redenen werd het een lightweight Formule 2. De wagen werd gekocht door Peter Whitehead die er de Grand Prix van Frankrijk mee reed. Zijn halfbroer Graham reed er mee in Engeland. De wagen belandde uiteindelijk in Australië en kwam later terug waar hij werd tentoongesteld in een museum in Schotland. Ik kreeg de wagen in de jaren negentig in handen en rij er sindsdien races mee."

IMG 0077

Ian Nuthall vertelt tijdens het gesprek over de tijd waarin de wagen werd gebouwd. "Het was een tijd van veranderingen, het begin van een nieuw tijdperk. Motoren gingen van voren naar achteren, de schijfrem maakte zijn opwachting, enzovoort. De Alta heeft zijn motor nog in de neus en is old-school gebouwd."

IMG 0071

"Jeffrey Taylor maakte echt alles zelf, de aandrijflijn, de versnellingsbak en zelfs de motor zijn volledig in eigen huis gebouwd. En als er nu iets stuk is moeten we het zelf maken, want er zijn geen onderdelen voor te krijgen. Maar dat maakt het, naast het rijden, allemaal wel heel erg leuk."

190908 Liveblog Start Lurani
Start van de Lurani Trophy-race met Bruno Weibel aan de leiding

12.30 uur: Race – FIA Lurani Trophy
Na een leuke strijd met Bruno Weibel, Peter Morton en Manfredo Rossi di Montelera trok Mark Shaw uiteindelijk aan het langste eind en schreef zo de race van de FIA Lurani Trophy op zijn naam. De omstandigheden waren voor iedereen lastig en elk van de top vier-rijders maakte wel een keer een fout, maar dat stond een uitermate onderhoudende race niet in de weg.

Voor de start van de FIA Lurani Trophy is het in ieder geval weer droog, maar de baan is nog grotendeels nat. Nursey blijft bijna staan, maar komt uiteindelijk toch weg. Weibel neemt de leiding voor Thornton en Shaw. Morton passeert Shaw bij het opgaan van de Hunserug en neemt daarmee de derde plaats over, maar raakt die al snel weer kwijt aan de aanvallend rijdende Rossi, die net uit de Formule 2 komt en dus nog goed in het ritme zit.

In ronde twee begint het weer hard te regenen. In de tweede ronde passeert Rossi Thornton en neemt zo de tweede plaats over. Rudolf Ernst krijgt een tijdstraf van vijf seconden vanwege een incorrecte gridpositie. In de derde ronde rijdt Rossi met zichtbaar gemak het gat naar Weibel dicht en de twee komen bijna zij-aan-zij over de lijn; het verschil bedraagt slechts 0,086 seconde. In de Hugenholtzbocht zet Rossi zijn auto naast die van Weibel, maar de Zwitser heeft een iets betere exit en gaat toch als eerste de Hunserug op.

In de vijfde ronde remt Rossi net iets later voor de Tarzanbocht en neemt aan de buitenkant de leiding over. Morton passeert Thornton en verovert zo de derde plaats. Eenmaal op kop rijdt Rossi gelijk een beetje weg: aan het eind van de vijfde ronde heeft hij 0,725 seconden voorsprong op Weibel. Daarachter wordt er lekker gestreden tussen Morton en Shaw, terwijl Fyda en Smeeton ook de aansluiting vinden.

Shaw passeert Morton in de zesde ronde en is daarmee derde. In de zevende ronde valt Weibel Rossi aan bij het uitkomen van de Hans Ernst-bocht en neemt daarmee de leiding weer over. Op de Hunserug gaat Rossi in de rondte en maakt een volledige 360-graden-spin, waarmee hij een plek verliest, maar wel de race kan voortzetten. Shaw profiteert en is tweede. De volgende ronde probeert Shaw het bij Weibel bij het aanremmen van de Tarzanbocht, maar de Zwitser houdt aan de binnenkant langer het gas erop en verdedigt zo de leiding. Rossi is inmiddels teruggevallen naar de vierde plaats achter Morton.

In de tiende ronde komen Weibel, Shaw en Morton in het verkeer terecht. Morton spint bij het uitkomen van de Tarzanbocht, terwijl Weibel er in de Gerlachbocht even vanaf gaat. Larry Kirch parkeert zijn auto in het gras bij de Slotemakerbocht. Weibel blijft aan de leiding voor Show en Rossi, maar Shaw neemt de leiding bij het uitkomen van de Tarzanbocht in de elfde ronde, terwijl Rossi in de rondte gaat. Shaw wint voor Weibel en Morton, Rossi eindigt als vierde voor Fyda en Smeeton.

Reacties

    • 5
    • 0
     
    Niels vd Peet 06 september 2019 14:42

    Fijn zo'n liveblog (al) vanaf de vrijdag heren! Toch alweer een paar keer gekeken en gelezen vandaag. Veel plezier en succes met z'n allen dit weekend.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 06 september 2019 16:38

    Leuk weer deze blog, doen jullie goed! Één vraagje: ik volg de gehele dag al de live timing en zie erg vaak code roods voorbij komen, het zou interessant zijn om globaal inzicht te krijgen in wat de toedracht is van deze rode vlag situaties. Normaal zie ik dat jullie bij andere live blogs wel altijd heel goed doen, maar vandaag mis ik dat. Sowieso bedankt!

    • 0
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 06 september 2019 16:59

    Beste Anonieme gebruiker. We hebben geen beelden in het mediacentrum en ook geen verdere info. Beetje lastig dus om alles goed te verslaan. Morgen zijn er wellicht wel beelden wat het een stuk makkelijker voor ons maakt.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 06 september 2019 17:18

    Al hadden we gelukkig wel een helder zicht op de laatste twee rode vlaggen, dus bij dezen. En dank voor de complimenten!

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:12

    Technische malheur. Code rood. Weer een auto stilgevallen. Safetycar op de baan. Dit kun je toch echt geen serieus race evenement meer noemen hoor. Een demonstratie weekend met oriëntatie ritten maar dan houdt het echt op.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:15

    @Anonieme gebruiker ….. Buitenlandse wedstrijdleider en de FIA! Heb je allemaal te danken een een Franse coureur die helaas niet meer onder ons is!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:34

    Safety first maar het slaat wel behoorlijk door. Dat staat helemaal los van het trieste ongeval van Ferrer. Dat die March 711 in drie stukjen brak zegt meer iets over deze gepopnagelde auto. Daar had geen safetycar iets aan kunnen doen,

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:38

    Anonieme gebruiker: dat gaat op dit evenement niet anders dan op andere evenementen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dat ze NU de race afblazen is zonder meer correct!

    • 0
    • 2
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 13:47

    Dit slaat volledig door. In die tijd had je helemaal geen safetycar...

    • 1
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 13:59

    'In die tijd' is geen vergelijk. We leven nu eenmaal niet meer in die tijd. Zoals gezegd, op elk historisch evenement worden deze regels gehanteerd - het zijn niet allemaal professionals achter het stuur. Als je dat niet bevalt, moet je een teletijdmachine zien te vinden.

    • 0
    • 0
     
    hansfohr 07 september 2019 14:00

    Vind wel dat de safetycar tegenwoordig wel heel erg snel wordt ingezet. Veiligheid is opperste gebod, maar men gaat daar wel heel erg ver in. Het reguliere verloop van een wedstrijd lijkt steeds zeldzamer te worden.

    • 1
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:04

    @ Mattijs professionals rijden dit weekend in noord Italië amigo.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 14:12

    Vandaag struikelde een professionele coureur over een 'track limits broodje' in de Parabolica en werd huizenhoog gekatapulteerd. Dat het goed afliep was een wonder. Dat die broodjes daar lagen kan de FIA zich aanrekenen. Ze zijn inmiddels verwijderd.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 07 september 2019 14:34

    Anonieme gebruiker: ja, en? Wat is daarvan je punt? Ga jij al die professionals betalen om massaal historisch te rijden?

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 15:09

    De Franse coureur die ik bedoel is Jules Bianchi ;) Sinds zijn ongeval wil de FIA (al dan niet terecht) geen risico meer nemen. En dan komt er bij het minste geringste een SC of Code Rood. En aangezien er dit weekend FIA klasses rondrijden is er ook een FIA wedstrijdleider die de regels bepaald

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 september 2019 18:52

    De groene met gele band (BP) naast de HvB is dat een Gottgens Monopost uit 1952?

    • 1
    • 9
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 08:01

    Dag 3 van een veeeeeel de druk programma waar niemand meer iets van begrijpt. Ik ga lekker Monza kijken waar trouwens meer historische gp auto's in het paddock staan dan er in heel zandvoort te vinden zijn.

    • 5
    • 0
     
    Marcel ten Caat 08 september 2019 08:45

    Veeeeeel plezier op je zolderkamertje, Anonieme gebruiker numero zoveeeeeel ;-)

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 09:22

    I.v.m. de groen/gele monoposto uit 1952 - real revival ! Zie s.v.p. mail op retro@autosport.nl Mvg Niko Kramer

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 12:31

    Zoveelste anonieme gebruiker? Het is steeds dezelfde joh! Eentje wiens trieste hobby het is om te zeiken over iets dat 'm niet eens interesseert en bovendien niks zinnigs als antwoord op normale vragen weet te zeggen. Wat een sneue loser ben je dan.

    • 3
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:40

    Complimenten voor jullie blog heren, respect!

    • 5
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 12:42

    Kunnen die immens treurige posts niet verwijderd worden?

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 14:19

    Ieder zijn ding, maar als je dit niet leuk vindt ga dan vooral kijken wat je wél wil zien in plaats van de mensen die dit prachtig vinden lastig te vallen. Persoonlijk vind ik dit event ook weinig met daadwerkelijke autosport te maken hebben, maar er zijn nu eenmaal mensen die ontzettend genieten van de nostalgie. Ik kom daarom ook al jaren niet meer bij de HGP, maar laat iedereen wel in zijn of haar waarde. Neem daar eens een voorbeeld aan!

    • 1
    • 0
     
    hansfohr 08 september 2019 14:43

    Prima reactie!

    • 0
    • 11
     
    Anonieme gebruiker 08 september 2019 18:38

    Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. Code rood flinke crash race afgebroken. De organisatie en CPZ hebben genoeg stof om na te tafelen. En de hamvraag is natuurlijk moeten we dit in 2020 weer zo doen. Lijkt mij van niet.

    • 4
    • 1
     
    Racing-Fan 08 september 2019 20:42

    Die "Anonieme gebruiker" reacties roept autosport.nl natuurlijk ook zelf over zich af. Jaren terug heb ik hier een account aangemaakt waarmee ik reageer, als je dat gewoon voor iedereen verplicht stelt en vervelende gebruikers blokkeert wordt het al een stuk overzichtelijker.

    • 4
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 08 september 2019 22:00

    Beste Racing Fan, Een account aanmaken ging via het forum. Het forum is inmiddels al meer dan 12 jaar oud, en is zwaar verouderd en niet meer van deze tijd en wordt geplaagd door allerlei technische malheur. Dit is ook het laatste jaar van het forum voordat de reacties op een andere manier worden geplaatst. We zitten echter nog midden in het raceseizoen en een andere opzet voor Autosport.nl is op dit moment nog niet mogelijk. Natuurlijk zijn er plannen voor een nieuwe site, maar alles kost tijd en veel geld. Wij worden niet gesteund door allerlei investeerders en grote adverteerders. De bedrijven die ons steunen gunnen het ons gewoon, vanwege het harde werken van al onze deskundige medewerkers. Wij hebben al een flink aantal anonieme gebruikers geblokt maar er zijn er nog steeds een paar die op alles negatief commentaar geven en ons echt niet goed gezind zijn. De vraag is. Moeten we nu helemaal stoppen met de reacties of gaan we even zo door. Het is jammer genoeg zo dat een enkeling het altijd weer verpest voor een grote groep enthousiaste mensen. Stoppen of doorgaan. We kunnen het morgen zo aanpassen...

    • 0
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 07:26

    Stoppen !

    • 2
    • 0
     
    Rob Petersen 09 september 2019 09:09

    Beste Gerrie, in ieder geval een opzet waarbij een account verplicht is zodat iedereen weet wie iedereen is. Dan blijven de echte fans over. Gefundeerde kritiek is prima en verschil van mening mag altijd. Maar als er mensen zijn die evenementen alleen maar afkraken en alles wat autosport.nl doet kan het niet zo. Dank voor het blog van dit weekend. Het was super !

    • 0
    • 0
     
    Ascona 09 september 2019 09:49

    Tsja, er werd wel erg makkelijk naar de Safety Car gegrepen, het hele weekend. Maar met gras, duinzand en grindbakken niks over Track Limits gehoord! Naast alle andere mooie dingen, even een speciale noot over de F2 klasse: wat een veld, zo competitief als geen ander, hoog niveau van rijders in echt snelle (en zeker niet veilige) wagens.

    • 2
    • 0
     
    Patrick84 09 september 2019 12:55

    @Ascona ..... Dat is helaas het probleem met FIA races! Sinds Bianchi is de FIA zeer terughoudend met live snatches van gestrande voertuigen.... Wen er maar vast aan, want ik vrees dat het alleen maar meer gaat gebeuren. Je ziet het nu toch ook al elke keer in de F1, F2 en F3? De FIA wilt nml geen marshals voor de vangrails zonder neutralisatie. Ik als marshal vind dat ook heel erg jammer...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 09 september 2019 13:00

    Dat is helemaal niet jammer aangezien er genoeg marshalls overleden zijn in het verleden. Ik hoop niet dat de FIA dit als een générale repetitie voor het formule 1 weekend begin Mei heeft gezien. Er is genoeg stof voor de nabespreking gelukkig.

    • 5
    • 1
     
    Patrick84 09 september 2019 14:51

    Nou Anonieme Gebruiker...... Dan heb ik voor jou treurig nieuws! De FIA was zeer tevreden over de acties op de baan

    • 4
    • 1