Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019

14.50. De voorlaatste vrije training van het evenement zit erop. Manfredo Rossi zette de snelste tijd in de FIA Masters Historic Sports Cars. De Osella-Abarth PA1 ging bijna drie tienden sneller dan de Lola T70 Mk3B van Jason Wright/Andy Wolfe en acht tienden harder dan de Chevron B19 van Henry Fletcher. Daarna volgden nog twee T70 Mk3B's, eerst die van Leo Voyazides/Simon Hadfield en vervolgens de Nederlandse bijdrage van David Hart. Nicky Pastorelli kwam aan de bak in de 365 GTB/4 Daytona van Roelofs en zette daarmee een 19e tijd, sneller dan zijn klasserivaal James Bates in de 911 RSR. De GT40 van Hans Hugenholtz eindigde met een 23e tijd van de 27 auto's.


P9060721

14.32. Even tussendoor: alles leuk en wel, die Arrows, die BMW-Sauber en die Jordan, maar waar zie je nog een EuroBrun? Op de Historic Grand Prix van 2019!

P9060731

13.46.
Even gedag zeggen en daar gaat hij alweer: een opmerkelijke deelnemer aan de Masters Pre-66 Touring Cars. 's Lands snelste rallycoureur Kevin Abbring stapt dit weekend in bij René de Vries in diens Mini Cooper S.

P9060710

13.39. Nu op de baan: de demonstratie die de GP van Nederland van 1961 herdenkt. Negen auto's herinneren aan de 15 auto's die toen aan de start kwamen - en allemaal de race uitreden, wat een unicum bleef tot 2005. Het veld wordt uiteraard aangevoerd door de twee Ferrari Sharknoses, maar de 'tegenstand' van twee Lotus 21's van Jim Clark en twee Porsche 718's mag er ook zijn.

P9060712

2019 Porsches

1961 BRM
BRM uit 1961

12.16. In de kwalificatie voor de TKH Trophy, ofwel de revival van de GP van Nederland van 1952 waarin Dries van der Lof en Jan Flinterman de eerste Nederlandse naoorlogse GP-coureurs werden, ging zuiderbuur Paul Grant er met de snelste tijd vandoor. In zijn Cooper-Bristol Mk2 was hij een tiende sneller dan Ian Nuthall in de Alta F2. De nazaten van Van der Lof eindigden als zesde en zevende, Shirley in de HWM-Alta en Alexander in de Ferrari 340 F1. Onder in beeld een van de Talbot-Lago's in het veld, die van onze landgenoot Luc Brandts.


P9060708

P9060655

11:50. Een waanzinnig fraai veld van 37 Formule 2-wagens verdeeld over vijf klassen kwam op de baan voor hun kwalificatie. Een formule uit het tijdperk 1967-1978 die nog steeds tot de verbeelding spreekt, zeker in vergelijking met de eenheidsworst van vandaag. Constructeurs konden naar hartenlust hun eigen dromen verwezenlijken met een enorme variatie aan ontwerpen tot gevolg.
  2019-Darwin-Smith

Ondanks twee onderbrekingen met code rood reed Darwin Smith naar de snelste tijd. Een fraaie prestatie omdat zijn March 722 uit het oudst mogelijke bouwjaar in de D-klasse komt.

2019-Matthew-Watts

Tweede werd Matthew Watts in de March 772, één van de favorieten voor de zege. De andere favorieten Miles Griffiths in de Ralt RT1 en Martin O'Connell in de Chevron B40 werden respectievelijk derde en vierde. De twee races in de HSCC Historic Formula 2 International Series vormen een van de hoogtepunten van deze achtste Historic Grand Prix.


2019-Wolfgang-Kaufmann

Wolfgang Kaufmann in actie

11.45. De eerste demo is net begonnen. Gijs van Lennep gaat de baan op in de Porsche 718 uit het Porsche Museum. Daarachter de andere 718, chassis 202, de auto van Ecurie Maarsbergen waarin Carel Godin de Beaufort in 1964 verongelukte op de Nürburgring.

Q9060123

Q9060125

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet