Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


DSCN3968

18.35.
Het is tijd om in te pakken. Dat is al gebeurd bij de meeste wagens in de paddock. Hopelijk blijft het droog en gaat het niet waaien. Morgen de tweede dag van het programma, dat al om vijf over acht begint met de kwalificatie van de Masters Pre-66 Touring Cars. Tot dan...


DSCN3967

18.10.
Dit jaar vindt op Zandvoort de tweede editie van de FIA Historic Formula 3 European Cup plaats. Een eenmalige race tussen F3-auto's die gebouwd zijn tussen 1971 en 1985. Vorig jaar won de Deen Christian Olsen tweemaal overtuigend in zijn Martini MK39. Het is zaak voor de 25 deelnemende bolides om zo snel mogelijk een tijd neer te zetten op deze late vrijdagmiddag. Het wordt steeds donkerder in Zandvoort en regen dreigt.

480-2019-Rossi

Een druk weekend voor Manfredo Rossi di Montelera, zoon van Gregorio die Martini Racing in 1971 oprichtte, en aandeelhouder en lid van de raad van bestuur van drankenconcern Bacardi. De Italiaan rijdt niet alleen in de sportscar-race maar is ook deelnemer in de FIA Lurani Trophy, de Historic Formula 2 en deze Formule 3-krachtmeting. Met nog een kleine 13 minuten te gaan begint het te druppelen, en verdere verbetering van de tijden is uitgesloten.


480-2019-Polesitter-Olsen

Christian Olsen gaat gewoon door waar hij vorig jaar mee eindigde. De Deen pakt de poleposition voor de eerste race van zaterdag. Frederic Rouvier in een Martini Mk34 gaat morgen als tweede van start met een kleine 2 seconden achterstand. De derde tijd is voor Michael Ringstrom, met ook al een Martini. Manfredo Rossi eindigt op een vijfde plaats net achter Davide Leone.


P9060774

17.52. De tijden buitelden in de laatste minuten over elkaar heen in een uiterst spannende kwalificatiesessie voor het NK HTGT. Dat deerde Andy Newall niet, die in de Jaguar E-type van Rhea Sautter al halverwege de sessie bovenaan stond. De rest wel, want bij het vallen van de vlag schoot Patrick Shovlin in een E-type naar de tweede tijd, ten koste van Bob Stevens in de snelste Elan. Michiel Campagne (Chevrolet Corvette Grand Sport) ging er uiteindelijk met de vierde tijd vandoor, vóór Alexander Schlüchter in nog een Elan en Roeland Voerman in een Corvette.

12--ensign
Kyle Tilley reed naar de snelste tijd na een beetje chaotische kwalificatie

17.11. Door regen en twee rode vlaggen kwam er niet veel terecht van de kwalificatie voor het FIA Masters Historic Formula One Championship. Na de rode vlag voor de crash van Ferrer (zie onder) volgde er al snel nog een, toen de andere favoriet van het weekend - Michael Lyons in de McLaren M26 - eraf ging in de Slotemakerbocht.

march-34

Henry Fletcher (March 761) had tussen de twee rode vlaggen door de pole gepakt van Ferrer, maar na de tweede pauze reed Kyle Tilley (Ensign N177) naar de snelste tijd.


61-shadow

Jason Wright verdrong daarna Fletcher ook van de tweede plaats. Met negen minuten te gaan begon het te regenen, waarna er geen tijden meer konden worden gereden die een bedreiging waren voor de pole van Tilley. Ferrer bleef vierde, vóór James Hagan (Hesketh 308) en Ian Simmonds (Tyrrell 012).


ligier-banden

16:30. De FIA Masters Historic Formula One-kwalificatie duurde maar kort voordat de Hesketh 308C van Andrew Haddon al zijn olie verloor voor de Gerlachbocht waardoor de Ligier JS11/15 van Matteo Ferrer-aza van de baan spinde en met zijn achtervleugel de bandenstapel beroerde. Code rood voor deze kwalificatie. Het gaat nog wel even duren voordat alle olie is opgeruimd.

olie-hesketh

16:20.
De vrije training van de Tourenwagen Legenden, een serie die open staat voor racetoerwagens gebouwd tussen 1984 en 1990, werd na 16 minuten onderbroken door een korte regenbui op Circuit Zandvoort. De meeste wagens kwamen naar binnen een klein aantal ging door. Equipe Jörg Hatcher/Klaus Ludwig had de snelste tijd gereden voor AMG Mercedes C-Klasse-merkgenoot Thorsten Stadler. De verschillen zijn groot tussen de 31 wagens waarin een flink aantal landgenoten aan de start zijn verschenen. De baan is echter weer snel opgedroogd en in de slotfase weet oud-DTM-rijder Jörg van Ommen Stadler te verdringen van de tweede plaats. Stadler verloor ook zijn derde plaats aan Stefan Rupp, die zijn fraaie Alfa Romeo 155 V6 ITC naar voren weet te rijden. Beste landgenoot werd Jan Bot in de BMW M3 E30 DTM met een derde tijd. Ook leuk om te vertellen: de mooie 15de tijd van de snelle jongedame Charlotte Verkuijlen, die met haar niet zo krachtige BMW 318Ti zwaarder vermogende wagens kon voorblijven.


P9060740

15.40.
De Masters Gentlemen Drivers is het Europese GT-kampioenschap voor auto's tot 1966, verdeeld in vier klassen. In de snelste C3-klasse voert er één auto de boventoon: de brullende Shelby Cobra Daytona Coupé heeft tot nu toe alle races op zijn naam geschreven. Tijdens de kwalificatie voor de race op zaterdag is het niet anders. Equipe Julian Thomas en Calum Lockie pakken de poleposition met een behoorlijke voorsprong van 1.183 seconde op vader en zoon David en Olivier Hart met nog zo'n Cobra Daytona Coupé.

  pastorelli

De beste van de tweede startij werd Nicky Pastorelli en zijn Ferrari 250 GTO/64 op 2.137 seconde vanaf de poletijd, met naast onze snelle landgenoot routinier Steve Soper met de kleine maar bloedsnelle Lotus Elan 26R. 31 wagens gaan morgen de namiddag van start voor hun race van 75 minuten. Opzien baarde de Porsche 904 in de kleinste C1-klasse: de auto van Michiel van Duijvendijk en Pascal Pandelaar snelde naar een fantastische tiende tijd algemeen. Ook Alexander van der Lof/Yelmer Buurman (Bizzarrini 5300 GT) en Robert Hamilton (Marcos 1800 GT) doen namens Nederland mee. Sander van Gils (Lotus Elan) moest helaas door ziekte afzeggen.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet