Retro

Retro: Liveblog van de Historic Grand Prix 2019


2019-Jorgen-Dijkstra-Alastair-Davidson

Zij zijn groot en ik ben klein... Jörgen Dijkstra, in de opnieuw opgebouwde Abarth van zijn vader Rob, die daar eind jaren zestig succesvol mee uitkwam op Zandvoort, in duel met de Toleman van Alastair Davidson.


IMG 0086-2


14.02.
Vanavond tijdens de parade door het centrum van Zandvoort zal er een wagen bij zijn die precies 50 jaar geleden het levenslicht zag en werd gepresenteerd door onder andere Gijs van Lennep. De HvB Formule Vee is ontworpen door de vader van de huidige eigenaar Hans van der Blij en ziet er na jaren van inspanning weer uit alsof deze net is gebouwd. "Ongeveer tachtig procent van de auto is origineel, zelfs het 1200cc Volkswagen-blok, er zitten alleen nieuwe banden en schokbrekers op. En het ruit hebben we opnieuw moeten maken omdat die kapot was. De hele body is volledig zoals die toen is gemaakt. Met bijvoorbeeld een neus van anderhalve centimeter dik polyester. Toen misschie high-tech, maar het weegt wel meer dan twee wielen."

  IMG 0110-2

In het verleden was Van der Blij senior een bekend figuur in de autosport die in de jaren zestig en zeventig vele bolides construeerde. Van het type Formule Vee waar we het over hebben, zijn er zo'n veertig gebouwd waarvan er, voor zover bekend, vier exemplaren de tand des tijds doorstaan hebben.

  IMG 0119-2

Van der Blij kocht de HvB zo'n 15 jaar geleden van Jaap Luyendijk, de vader van Arie, die de auto via een e-mail aan hem aanbood. "Samen met mijn vader ben ik toen naar Jaap gegaan die een schuur vol oude racewagens had," vertelt Han over de aankoop. "Mijn vader kon bevestigen dat het een Formule Vee was die hij had gebouwd. Zijn vingerafdrukken zouden er waarschijnlijk nog op staan. Hij verklaarde me overigens voor gek dat ik dat hondenhok, zoals hij hem noemde, kocht." Han van der Blij wilde in zijn vrije tijd aan het project beginnen om de wagen in oude staat terug te brengen, maar helaas verdween de auto in een donkere schuur waar hij pas weer een jaar of zes geleden uit kwam en naar een restaurateur werd gebracht als een soort eerbetoon aan zijn in 2007 overleden vader. Van der Blij werd er echter niet gelukkig van. "Na vier jaar was de man echter nog niet echt opgeschoten en heb ik hem opgehaald en naar Ralph van der Berg gebracht die er twee jaar geleden aan begonnen is als een soort hobbyproject. Gelukkig was de wagen op tijd klaar voor de Historische Grand Prix en kunnen we hem nu presenteren aan het publiek. En vanavond in de parade, dat is echt leuk."

13.30. Race 1 - Catawiki NK HTGT
Het Nederlands Kampioenschap voor Historische Toerwagens en Gran Turismo's is het oudste officiële historische kampioenschap in Nederland en wordt verreden sinds 1997. Het staat open voor toerwagens en GT's uit de periode 1947 tot en met 1965.

  480-start
  Image

Het 47 wagens tellende veld gaat van start onder moeilijke natte omstandigheden. Het is glibberen en glijden op de drijfnatte baan, maar alles gaat in de openingsronde goed. Het is al snel duidelijk dat het onmogelijk is om te racen met deze bolides. Het circuit kan het vele water niet aan en vanwege de flinke plassen in de bochten besluit de wedstrijdleiding de safety car op de baan te laten verschijnen.


480-plassen


De Mini Cooper van Simon Gras heeft zich ingegraven in het grind van de Hans Ermstbocht en moet daar worden uitgetrokken. Andy Newall met de Jaguar E-Type ligt op kop achter de safety car, gevolgd door Patrick Shovlin met een zelfde E-type. Derde ligt de kleine Morris Mini Cooper S van rally(cross)-virtuoos Kevin Abbring die in de eerste ronde vanaf plaats 11 al heel veel plaatsen heeft goedgemaakt. Met nog zes minuten te gaan volgt de herstart, waarbij enkele wagens door de grindbak van de Tarzanbocht ploegen, maar hun wedstrijd kunnen vervolgen.


480-ab-ring


Abbring pakt de tweede plaats, gevolgd door Jonathan Lewis met nog een Mini Cooper, die Shovlin naar de vierde plaats heeft terugverwezen. Na een 360-graden-spin van een van de deelnemers op het rechte stuk vindt de wedstrijdleiding het welletjes en blaast de wedstrijd met code rood af.

13.11. Een heel bijzondere crash op Zandvoort. De MGB van de Belgen Harold & Arnold Herreman - die al de hele tijd op zoek was naar de juiste plek om de baan op te gaan voor de eerste NK HTGT-race - knalt in de paddock vol op een golfkarretje. Miljaar!

IMG 1413

13.09 UPDATE: de Chevron B19 van Henry Fletcher is naar de laatste plaats op de startopstelling van de FIA Masters Historic Sports Cars teruggezet. Zijn auto werd te licht bevonden.


2019 Gijs
  2019 Von Trips


13.00.
De hemelsluizen zijn open gegaan boven het circuit van Zandvoort tijdens de demo van de Grand Prix 61 Legends.

12.05. State of Art NK GTTC
Het State of Art NK GTTC is het Nederlandse kampioenschap voor sportwagens en toerwagens gebouwd tussen 1966 en 1981. Het is één van de drie officiële Nederlandse historische kampioenschappen van de HARC en is altijd goed voor volle velden. Maar liefst 50 wagens zorgen voor een start waarbij de laatste deelnemers zelfs vanuit de knik van de Arie Luyendijkbocht de wedstrijd moeten aanvangen.

Startveld NKGTTC


Bruno Staub neemt na de start de leiding met de Ferrari SpA voor Marcel Frijlink in zijn Ford Escort RS 1600 MK1 en Hans de Graaf in de Porsche Carrera RS. Het duurt echter niet lang voordat de leidende Ferrari met technische malheur rechtsaf de Toyotabocht in stuurt. Frijlink op kop voor Hans de Graaf en derde man Manfred Pledl in ook al zo'n supersnelle Ford Escort. De opgebouwde voorsprong wordt weer ingeleverd nadat de safety car op de baan verschijnt nadat Peter Praller de tweede Ferrari (Dino 308) aan de kant moet zetten. Na de herstart pakt Frijlink gelijk een enorme voorsprong op Pledl die De Graaf naar de derde plaats terug verwijst. Door het gehele was er een fraaie strijd, maar vooraan zijn er geen veranderingen meer. Twee snelle Ford Escorts verslaan Porsche.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet