Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
RETRO

Retro: Meer auto’s dan ooit op de Historic Grand Prix

Start-zondag-2

Nog een paar weken en dan staat de Historic Grand Prix weer voor de deur. Het lijkt een mooie editie te worden, want het gros van de grids kent het maximale deelnemersaantal. Diverse kampioenschappen moeten zelfs een reservelijst hanteren.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: Erik van der Schaaff


De kampioenschappen van mede-organisator HARC – het Catawiki NK HTGT en het State of Art NK GTTC – geven meteen het goede voorbeeld. Zij treden met volle velden aan, het NK GTTC tikt daarbij zelfs de maximale 57 deelnemers aan.

In de diverse formulekampioenschappen die naar de Historic Grand Prix komen, is het ook met regelmaat volle bak. Het maximum staat daar op 38 auto's – en die zijn daadwerkelijk te verwachten van onder meer de Historic F3, de FIA Lurani Trophy voor Formule Juniors en de Historic Grand Prix Car Association voor GP-auto's tot 1966. De FIA Historic F3 European Cup, die dit jaar zijn tweede editie op Zandvoort beleeft, gaat in de buurt komen van dat aantal: de 30 inschrijvingen zijn inmiddels overschreden.

Meer monoposto's verschijnen aan de start in het FIA Masters Historic Formula One en de TKH Trophy die de GP van Nederland van 1952 opnieuw in het leven roept – dit eerbetoon aan de Nederlandse GP-pioniers Dries van der Lof en Jan Flinterman komt zelfs in de vorm van twee echte races. Wel als demo, maar herinnering net zo mooi, is de terugblik op de Nederlandse GP van 1961. Momenteel staat de teller op negen auto's die doen terugdenken aan de race van toen: de winnende Ferrari Sharknoses krijgen gezelschap van Porsches, Lotussen, een Cooper en een BRM.

De overige sportwagen- en toerwagenraces puilen eveneens uit van de deelnemers. Rond de 25 auto's komen aan de start voor het FIA Masters Historic Sports Car Championship, terwijl zowel de Masters Gentlemen Drivers als de Masters Pre-66 Touring Cars boven de 30 uitkomen. Datzelfde aantal halen ook de Duitse Tourenwagen-Legenden met gemak.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet