Retro

Retro: Fascinatie BMW M1 na 40 jaar nog steeds even groot

2019 Handtekeningensessie
Handtekeningen van Stuck en Lammers zijn gevraagd

Harald Grohs komt ook even langs voor een kort gesprek. De 75-jarige veteraan heeft een druk weekeinde, want naast de Procars rijdt hij op de Norisring ook in de Tourenwagen Classics. "Ik spring soms van de ene auto in de andere, maar dat geeft niks, want dat houdt me jong", lacht Grohs. Naast de Procar-kampioenen Lauda en Piquet won ook Grohs een titel met de M1: nadat er aan het Procar-avontuur geen voortzetting werd gegeven, creëerden de organisatoren van de Deutsche Rennsport-Meisterschaft onder de aanduiding 'Rennsport-Trophäe' een speciaal klassement voor rijders die met een M1 aan de start kwamen. Hierin werd Grohs in 1983 kampioen. "Ik rijd al sinds 1972 op de Norisring, maar die GT-races met de M1, tegen rijders als Stuck en Quester en al die anderen, behoren zeker tot de hoogtepunten", stelt hij.

2019 Feierabend

Ook Grohs heeft natuurlijk goede herinneringen aan de M1, die na zijn eerste indrukken op vrijdag op de Norisring weer kwamen bovendrijven. "Nadat ik gisteren voor het eerst weer eens 25 ronden had gereden, stapte ik badend in het zweet uit. De middenmotor, de waanzinnig hoge temperaturen in de cockpit, rijden zonder stuurbekrachtiging: ik moet zeggen, wij waren toch wel heel goed destijds, dat we daar allemaal mee geracet hebben", zegt de rijder uit Essen met een knipoog in de richting van Jan Lammers, die Grohs onmiddellijk gelijk geeft.

2019 Procar Demorun 2

Vier keer in actie

De rijders met de M1's komen op de Norisring in totaal vier keer in actie: één keer als training en drie keer tijdens sessies waarin de tijden geregistreerd worden. De Duitser Ulli Mang sloot twee van de drie sessies als beste af, Michael Kammermann was eenmaal de regelmatigste en Jan Lammers kon één tweede plaats laten noteren. Maar dat was eigenlijk allemaal van geen enkel belang. Het plezier stond voorop. "Er is geen twijfel over mogelijk", aldus Hans-Joachim Stuck. "De Procar was de coolste merkencup aller tijden. De snelsten uit de Formule 1 tegen de beste toer- en sportwagencoureurs. Dat is daarvoor nooit gebeurd en daarna ook nooit meer. Ik ben blij dat ik dat heb meegemaakt!"

2019 Hottinger
De auto van Markus Höttinger anno 2019

Een vraag bleef op de Norisring onbeantwoord, namelijk wie er nu het meest genoten heeft: de coureurs, die met de M1's van destijds op het 2,3 kilometer korte parcours in actie konden komen, of de toeschouwers, die genoten van de aanblik en het onovertroffen geluid van de schitterende auto's. BMW kan terugzien op een geweldig geslaagd evenement. We kijken nu al uit naar het 50-jarig jubileum...

2019 Hottinger origineel
...en destijds op Hockenheim

Reacties

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2019 18:59

    Doe mij nog zo'n mooi uitgebreid artikel maar dan van de GP van Silverstone.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 12 juli 2019 05:14

    Als ik daar zou zijn, zou ik het doen, maar ik ben dit weekeinde in New York bij de Formule E.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 10:05

    Wie bepaalt dat eigenlijk René of ben je zo vermogend dat het jou niets meer uitmaakt.?

    • 1
    • 0
     
    Rob Petersen 12 juli 2019 12:12

    Geweldige reportage René en Willem. Zo iets zou Zandvoort eens moeten aan doen....

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 13:00

    Je bedoeld organisatie HGP even goed opletten...

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 12 juli 2019 14:17

    Aan anonieme gebruiker 2: Was het maar waar... Er zijn gelukkig af en toe wat welwillende fabrikanten die mij meenemen naar dergelijke autosportactiviteiten, zodat ik daarover in de diverse media waarvoor ik werk kan berichten. De tijd dat redacties nog over reisbudgetten beschikten om dergelijke trips te financieren ligt helaas ver achter ons.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet