Retro

Retro: Fascinatie BMW M1 na 40 jaar nog steeds even groot

2019 Regazzoni Jones
39 jaar na dato reden er weer M1's op de Norisring

De DTM-races boden genoeg spektakel, maar voor velen van de geschatte 130.000 bezoekers op de Norisring in Neurenberg was afgelopen weekeinde het optreden van 14 originele BMW M1's in het kader van de BMW M1 Procar Revival het absolute hoogtepunt. Optisch en akoestisch was het een waar genot om de spectaculaire sportwagens van destijds in actie te zien, en dat op een circuit waar in 1980 ook al een keer een M1-race van het Procar-kampioenschap plaatsvond. Met Hans-Joachim Stuck, Jan Lammers en Marc Surer was de volledige top drie van destijds afgelopen weekeinde ook weer op de Norisring aanwezig, evenals Harald Grohs, die in 1983 met een M1 de titel in de 'Rennsport-Trophäe', een aparte divisie van de Deutsche Rennsport-Meisterschaft, op zijn naam schreef. Ook Jochen Neerpasch, voormalig sportchef van BMW en de geestelijk vader van de Procar-serie, was erbij. AUTOSPORT.NL was er ook en haalt herinneringen op.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

Kunt u het zich voorstellen? Dat Sebastian Vettel, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Charles Leclerc en Daniel Ricciardo komende zaterdagmiddag na afloop van de Formule 1-kwalificatie op Silverstone in, pak 'm beet, een Lamborghini Huracán stappen en het daarmee in een spectaculaire merkenrace opnemen tegen erkende GT3-specialisten? Vandaag de dag absoluut ondenkbaar, al was het alleen al vanwege de politieke belangen van conflicterende sponsors en contracten. Om over het volgepakte tijdschema van coureurs met 'briefings', 'debriefings' en 'round tables' maar te zwijgen.

2019 40 Jaar Procar
Het 40-jarig jubileum van de Procar-serie was aanleiding voor een feestje

Toch gebeurde zoiets in de jaren 1979 en 1980 met grote regelmaat, want de BMW M1 Procar-serie was destijds een vast programma-onderdeel op de zaterdagmiddag tijdens Europese Formule 1-Grand Prix-weekeinden. De vijf snelste rijders uit de Formule 1-kwalificatie namen het met identieke BMW M1's op tegen 14 reguliere rijders, doorgaans erkende toer- en sportwagenspecialisten. Alleen de Formule 1-rijders van Renault en Ferrari mochten niet, omdat hun teams destijds met Michelinbanden reden en de M1-Procar-auto's van Goodyears waren voorzien. Politiek, ook toen al. Een beetje. Maar gelukkig bleef er nog genoeg speelruimte over.

2019 Lammers Stuck Neerpasch Surer
Jan Lammers, Hans-Joachim Stuck, Jochen Neerpasch en Marc Surer (vlnr) halen herinneringen op

Leuke bijverdienste
De Formule 1-coureurs ruimden graag tijd in om een beetje plezier met de BMW-sportwagens te kunnen beleven en tegelijkertijd een aardig centje bij te verdienen, want de prijzenpot was goed gevuld. Reguliere rijders in de serie waren er natuurlijk ook op gebrand om goed te scoren en zo wellicht de aandacht van fabrikanten of teams op zich te vestigen. "Rijders als Stuck en ik hadden in de Formule 1 bepaald niet het beste materiaal, terwijl we in de Procar-serie uitkwamen tegen rijders als Reutemann, Piquet of Jones, die in de Formule 1 met de auto's reden waar wij graag in hadden willen zitten", zegt Jan Lammers. "In de Procar konden we echt met dat soort rijders de strijd aangaan, dat was natuurlijk geweldig!"

2019 Neerpasch
Jochen Neerpasch, met origineel lederen BMW M-teamjack, was er ook

De Procar-serie werd eigenlijk uit nood geboren. Het oorspronkelijke plan van BMW was om de in 1978 gepresenteerde M1 als sportwagen volgens het toenmalige Groep 4-reglement te laten homologeren. Dat ging echter niet door, omdat Lamborghini, waar de auto's gebouwd hadden moeten worden, door financiële problemen met toeleveranciers bij lange na niet de gestelde deadline kon halen om de voor homologatie benodigde 400 auto's te produceren. Daarop besloot Jochen Neerpasch, destijds sportdirecteur bij BMW, samen met Max Mosley van het March-Formule 1-team en Formule 1-promotor Bernie Ecclestone, de M1 in te zetten in het kader van een merkencup tijdens de Europese Formule 1-weekeinden. Voor Neerpasch een goede mogelijkheid om de al gebouwde auto's toch ergens in te zetten en volop publiciteit te genereren, voor Ecclestone een kans om op zaterdagen meer toeschouwers naar de Formule 1-circuits te lokken.

2019 Lammers
Jan Lammers reed op de Norisring in Jägermeister-kleuren

Reacties

    • 1
    • 6
     
    Anonieme gebruiker 11 juli 2019 18:59

    Doe mij nog zo'n mooi uitgebreid artikel maar dan van de GP van Silverstone.

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 12 juli 2019 05:14

    Als ik daar zou zijn, zou ik het doen, maar ik ben dit weekeinde in New York bij de Formule E.

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 10:05

    Wie bepaalt dat eigenlijk René of ben je zo vermogend dat het jou niets meer uitmaakt.?

    • 1
    • 0
     
    Rob Petersen 12 juli 2019 12:12

    Geweldige reportage René en Willem. Zo iets zou Zandvoort eens moeten aan doen....

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 juli 2019 13:00

    Je bedoeld organisatie HGP even goed opletten...

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 12 juli 2019 14:17

    Aan anonieme gebruiker 2: Was het maar waar... Er zijn gelukkig af en toe wat welwillende fabrikanten die mij meenemen naar dergelijke autosportactiviteiten, zodat ik daarover in de diverse media waarvoor ik werk kan berichten. De tijd dat redacties nog over reisbudgetten beschikten om dergelijke trips te financieren ligt helaas ver achter ons.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet