Retro

Retro: Groeten uit de Espace Automobiles Matra in Romorantin-Lanthenay


matramuseum-10

Want voor het grootste Matra-succes in de Formule 1 moeten we naar de auto's die werden ingezet door het privéteam van Ken Tyrrell, die de naam van zijn team voor de gelegenheid had omgedoopt in Matra International. (Het fabrieksteam heette Matra Sports.) Met Jackie Stewart achter het stuur én een Cosworth-motor achter het schutbord van de MS80 veroverde Matra in 1969 beide wereldtitels, ook die voor constructeurs.

matramuseum-14

Vreemde eend in de bijt: de Simca CGMC uit 1970, een Matra-Simca-project ontworpen door de heren Chappe en Gesalin, en als rallyauto behoorlijk succesvol.

matramuseum-15

Maar dan: de Matra's die (uiteindelijk) wél wonnen. Op Le Mans namelijk, met dezelfde V12's die het in de Grands Prix net niet konden bolwerken.

matramuseum-21

matramuseum-22

Maar het begon met alleen een Matra-chassis, de MS620, gekoppeld aan de 1.9-liter waarmee BRM het F1-seizoen 1966 was begonnen. Aan het eind van het jaar werd het BRM-blok tijdelijk vervangen door een Amerikaans Ford-blok.

matramuseum-20

Stap 2: de MS630 waarmee de fabriek deelnam van 1967 tot 1969. In 1968 maakte de BRM-motor plaats voor de eigen V12.

matramuseum-19

Halverwege '69 kwam de MS650 er al aan. Opnieuw nam de fine-fleur van de Franse autosport plaats achter het stuur, maar tot succes leidde het nog niet. (En serieus waar: de schoonmaakster dwong mij bijkans om daar plaats te nemen. 'Nee, echt, meneer, dat mag van mij! Dat zullen ze thuis leuk vinden!')

matramuseum-18

Met de MS660 kwam het in 1970 tot één zege voor Brabham/Cevert in de 1000km van Parijs op Montlhéry, maar op Le Mans vielen alle fabrieksauto's allemaal tegelijk in het zevende uur uit. In 1971 had een stilgevallen MS660 de twijfelachtige eer om in Buenos Aires de dood van Ignazio Giunti te veroorzaken. Op Le Mans waren Porsche en Ferrari weer veel te sterk.

matramuseum-17

Met de verschillende versies van de MS670 was het eindelijk raak. 20 races leverden 16 poles en 15 overwinningen op, waaronder Le Mans in 1972, en daarna de merkentitels van 1973 en '74.

matramuseum-16

Het lijstje namen dat de auto's bestuurde, is om je vingers bij af te likken: Henri Pescarolo, Graham Hill, François Cevert, Howden Ganley, Jean-Pierre Jabouille, David Hobbs, Jean-Pierre Beltoise, Chris Amon, Gérard Larrousse, Jean-Pierre Jarier, Jean-Pierre Jaussaud, Patrick Depailler, Bob Wollek, Jacky Ickx, François Migault, José Dolhem...

matramuseum-24

Dan volgen de straatauto's. Misschien iets minder interessant voor AUTOSPORT.NL, maar toch... Zeker als je deze wonderlijke M530 'Art car' van Sonia Delaunay ziet.

matramuseum-23

Een Nederlandse bijdrage aan het museum!

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet