Retro

Retro: Hot Spa

NK HTGT Mustang Elan 911

Spa mag bekend staan om zijn wisselvallige weer, tijdens de Summer Classic 2019 was het vooral tropisch, met temperaturen rond de 30 graden. Dat betekende veel bier, badjes en BBQ's in de paddock en kokende motoren en rijders op de baan. Track Limits waren een terugkerend thema, dat werd aangepakt met waarschuwingsvlaggen, drive through penalty's en tijdstraffen.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Stefan Kivits en Jan-Bart Broertjes

De YTCC verzorgde weer twee bonte startvelden, die elk maar liefst drie races reden. De afdeling kanonnen en proto's kende drie verschillende winnaars: Peter Mücke in de schitterende historische Zakspeed Capri, Christian Nowak in een CN-Cobra kitcar en Stephen Nuttall in een moderne Caterham Supersport. Beste Nederlander was in alle drie de races Peter Brouwer in een Lola T88/90. Bij de "gewone" youngtimers was er geen kruid gewassen tegen Olly Bryant die een extreem rappe Morgan +8 bestuurde. Met rondetijden van 2:41 was hij een klap sneller dan de rest. Hij won race 1 en 2, de derde race was voor Gilbert Svensson in zijn Porsche 944, omdat Bryant ontbrak. De Nederlandse eer werd gered door Erik den Dekker, die zijn Porsche 944 Turbo naar twee podiumplaatsen stuurde.

Anthony Hancock vertrok van de pole in de eerste Historic Monoposto race, met zijn ex-Arie Luyendijk Lola T670 Formule 3. Hij leidde van start tot finish, maar Andrew Park (Reynard SF80) zat na 20 minuten maar 0,1 seconde achter hem en ook Tom Smith (Royale RP27) deed weinig voor hem onder. Met 50 auto's aan de start was er volop actie voor de toeschouwers. Roel Mulder won de FF1600 klasse in zijn PRS RH02, voor Cedric Baeten in een Crosslé 32F. In de tweede race nam Park de leiding, maar Hancock stelde vlot orde op zaken, waarna de volgorde opnieuw Hancock-Park-Smith was en bleef. Roel Mulder won opnieuw de 1600-klasse, deze keer voor Silas Rauschen in een 77-er Van Diemen.

  NK GTTC Rueben TVR

Het State of Art NK GTTC had weer bezoek van de Britse familie Rueben met hun ongehoord snelle TVR Griffith. Hans de Graaf (Porsche 911) en Ad van der Kroft (Morgan +8) waren de snelste achtervolgers, met daarachter een horde Ford Escorts.

NK GTTC De Graaf vs Nilsson


De Graaf deed zijn uiterste best in Race 1, zette zelfs de snelste ronde, maar viel uiteindelijk terug naar plek 5. Achter Rueben was de tweede plaats voor Rolf Nilsson in de Escort RS1600 en werd Marcel Frijlink derde in een soortgelijke Escort. Timo Span was de snelste bij de kleine auto's in zijn Mini Clubman.


NK GTTC BMW Porsche Alfa Fiat


In race 2 ontbrak de TVR en was het Nilsson die de leiding nam in zijn Escort. Ad van der Kroft nam het stokje over en hoewel Hans de Graaf zijn Porsche 911 als eerste over de meet stuurde, ging de overwinning naar Van der Kroft omdat de Graaf de track limits had overschreden. Hetzelfde deed zich voor bij de kleintjes, daar was het Jeroen Feijten die de grootste beker mee mocht nemen nadat Timo Span vijf seconden aan zijn broek kreeg.
  Alfa155

Er was veel aandacht voor de Tourenwagen Legenden met een flink aantal DTM Mercedessen, twee DTM M3's en een Alfa 155 ITC, plus vertegenwoordigers van de families Ludwig en Thiim. Qua race was het geheel echter niet erg interessant. Na 40 minuten hadden Klaus en Luca Ludwig de Alfa van Stefan Rupp op een dikke minuut gereden. Hans Hjelm was de enige andere rijder die nog in dezelfde ronde zat. Achteraan het 18 auto's tellende veld bungelden een Fiat Ritmo, Alfa 33 en BMW E36 als opvulling. Een beetje een gemiste kans, want er waren tijdens de Summer Classic in andere klassen meer dan genoeg legendarische toerwagens te vinden. We zagen onder meer nog twee ex-DTM BMW M3's, een Groep A 635, BTCC Nissan Primera en een Groep A Skyline GTR.

  NK GTTC Dahlbacka winner race 1

In het Catawiki NK HTGT won de Zweed Kaj Dahlbacka de eerste race in zijn ex-Campagne Corvette Grand Sport, voor Michiel Campagne in een Corvette Grand Sport. Andy Newall kwam niet verder dan de derde plaats in de Jaguar E-type en de Lotus Elans die de kwalificatie domineerden stelden teleur.


NK HTGT battle of the Falcons


Martin Bijleveld en Norbert Gross leverden een heftig gevecht in hun Ford Falcons, waarbij de Duitser uiteindelijk de winst pakte. CT08 was voor Alex Korle die zijn Lotus Cortina concurrenten één voor één zag uitvallen en Bert Mets won de Mini klasse op dezelfde wijze. Oliver Douglas (Shelby Daytona), Roger Grouwels (Iso Rivolta) en Armand Adriaans (Corvette). Alexander Schlüchter won GTS10 in zijn Lotus Elan en Erwin van Lieshout (Porsche 911) versloeg wederom alle MGB´s.  

podium R1 NK HTGT

Race 2 zag de revanche van de Lotus Elans. David Pittard haalde Dahlbacka in en passeerde hem voor de winst, Bob Stevens reed een mooi inhaalrace en veroverde de laatste podiumplaats. Oliver Douglas werd vierde versloeg wederom Armand Adriaans en Roger Grouwels. IN GTS11 hadden de MGB's het rijk alleen, Niek van Gils won voor Egbert Kolvoort en Barbara Lambert. Jaap van der Ende maakte een raketstart in de Ford Falcon, maar werd lopende de race voorbij gestoken door Norbert Gross en Carlo Hamilton. Bert Du Toy van Hees won de 2-liter toerwagenklasse in een Lotus Cortina en Bert Mets was de enige overlevende Mini Cooper.


Klapstuk van het evenement was de 3 uursrace, het kleine broertje van de befaamde Six Hours, met 73 deelnemende équipes waaronder een flink contingent Nederlanders. Robert Hamilton en Donald Molenaar die het vorig jaar zo goed hadden gedaan moesten al na acht ronden hun Marcos parkeren met een afgebroken Panhardstang. Bob Stevens was opgerukt van de 15e naar de negende plaats toen de motor van de Lotus Elan het begaf.

Corvette Maarschalkerwaart3hrs

Een Hollands onderonsje werd uitgevochten tussen Armand Adriaans en Ad Verkuijlen, die 13e werden in hun Mustang, voor Roel Korsten/Tom Kuiper (Mustang) en het trio van Maarschalkerwaart/Campagne/Rappange (Corvette). De race werd gewonnen door Pittard en Wilson met een Lotus Elan. Beste Nederlanders en winnaars van hun klasse waren Sjoerd Peereboom en Jasper Izaks die knap achtste algemeen en zesde in pre'66 werden in een MGB.


Bijleveld Falcon 3hrs

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet