Retro

In memoriam Hans Ernst (1947-2019)

190620 Hans Ernst

Hij had z'n eigen stijl, zat er in het geheel niet mee om in een felgekleurd skijack of met witte sokken onder een zakelijk kostuum naar een bespreking te komen, maar hij kreeg wel dingen voor elkaar. Vandaag kwam er een einde aan de lange lijdensweg van Hans Ernst, de man die als directeur en eigenaar van Circuit Zandvoort, toen nog met de toevoeging 'Park', enorme verdiensten heeft gehad voor de Nederlandse autorensport. Tegen alle weerstand in, en die was soms niet gering, stond Hans Ernst pal voor 'zijn' circuit, dat hij met een tomeloze energie en een enorme gedrevenheid, gepaard aan een dito vasthoudendheid, internationaal weer op de kaart wist te zetten. Hans Ernst werd 72 jaar.

Tekst: Redactie AUTOSPORT.NL
Foto: Archief AUTOSPORT.NL

In de jaren zeventig was Hans Ernst zelf actief als coureur. Hij reed met een Hillman Imp in het Nederlands Toerwagenkampioenschap, stapte daarna over naar een Volkswagen Scirocco. In de tachtiger jaren was hij een van de stuwende krachten achter de Sports 2000-klasse, samen met mensen als Huib Onderstal, Ton Nachtegeller en Charles Zwolsman. Ernst, die in het dagelijks leven enkele optiekzaken in Amsterdam en het Gooi runde, was daarnaast actief in het bestuur van de toenmalige Nederlandse Autorensport Vereniging (NAV) en werd vanuit die functie naar voren geschoven toen de NAV een bestuurslid mocht leveren voor de stichting die de gemeente Zandvoort in het leven had geroepen voor het beheer van het circuit.

Toen Peter Holm, die Jim Vermeulen was opgevolgd als circuitdirecteur, in 1988 vrij onverwacht vertrok, ontstond er een vacature die Hans Ernst, aanvankelijk op tijdelijke basis, invulde. Zijn eerste grote project was de realisatie van het verkorte interimcircuit in 1989, nadat de helft van de grond waarop het oorspronkelijke circuit lag, was verkocht aan Grandorado voor de aanleg van het bekende bungalowpark. Met de komst van het korte circuit kon in ieder geval het voortbestaan van de circuitracerij in ons land worden gegarandeerd en in de negentiger jaren beleefde de nationale rensport met een sterk toerwagenkampioenschap en goed gepromote merkencups vanuit Citroën en Renault een succesvolle periode.

Met de Marlboro Masters of Formula 3, die in 1990 zijn eerste editie beleefde, wilde Hans Ernst het Zandvoortse circuit ook internationaal weer op de kaart zetten. Die aanpak werkte, want de Formule 3-race, in zijn beste tijden goed voor zo'n 100.000 bezoekers, groeide uit tot een prominent evenement. De Duitse ADAC GT Cup en later de STW Cup kwamen naar Zandvoort en in 2001 slaagde Ernst erin om de DTM naar Zandvoort te halen, iets wat hij ten tijde van de 'oude' DTM medio jaren negentig al had geprobeerd, maar wat toen niet gelukt was. Met de 'nieuwe' DTM lukte het dus wel en de serie bleef het Zandvoortse circuit maar liefst 18 jaar lang trouw. Ook evenementen als Italia a Zandvoort, de A1GP en later de ADAC GT Masters, de Blancpain GT Series en de Historic Grand Prix werden succesnummers. Onder leiding van Ernst verwierf het circuit de A-Status, werden het huidige tracé en het nieuwe pitgebouw gerealiseerd en werd de toekomst van de accommodatie voor lange termijn veiliggesteld.

De laatste jaren ging de gezondheid van Hans Ernst al achteruit. In 2012 verkocht hij zijn belang in het circuit, al bleef hij het reilen en zeilen op de achtergrond nog wel met veel belangstelling volgen. Als hij kon, kwam hij nog wel eens op bezoek, ondersteund door echtgenote IFong, maar de laatste keren dat we hem zagen, was hij ernstig verzwakt. Vandaag is er aan die zware periode een einde gekomen. Met Hans Ernst is iemand heengegaan met grote verdiensten voor de Nederlandse autorensport. We wensen IFong en dochter Simone veel sterkte toe.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet