Retro

Retro: 100 Jaar Bentley

Op 10 juli a.s. is het inmiddels alweer 100 jaar geleden dat W.O. Bentley het merk oprichtte. Het Brusselse Autoworld stond de afgelopen twee maanden in het teken van het nobele Britse merk. Helaas was er weinig van de autosportgeschiedenis van het merk terug te vinden. Maar die is in tegenstelling tot die van andere niet zo groot maar zeker legendarisch. De overwinning van Bentley in de Blancpainseries afgelopen weekend kwam eigenlijk precies op het juiste tijdstip


1929 Bentley Front
Bentley begon in de twintiger jaren enthousiast aan de autosport. 

Tekst en Foto's Willem J. Staat


100 Jaar Bentley
Na twee jaar behaalde het nobele Britse automerk begin juni eindelijk weer een zege in de 1000 KM van Paul Ricard. Op 31 jarige leeftijd richtte W.O. Bentley na een aanvankelijke passie voor treinen het Britse merk op. Bentley behaalde een aantal snelheidsrecords en de "Bentley Boys" op Le Mans.

2019 Bentley 1929 2 De Bentley bolides uit de roaring twenties.


In "The Roaring Twenties" behaalde het merk maar tussen 1924 en 1930 maar liefst vijf overwinningen op het Circuit de La Sarthe. Daarvan won Woolf Barnato maar liefst viermaal. De eerste Bentley zege kwam in 1924 met de combinatie John Duff/Frank Clement. Zij wonnen de tweede editie van 's werelds meest beroemde Endurance evenement. In 1930 behaalde het merk voorlopig de laatste overwinning met de combinatie Woolf Barnato/Ken Glidston. De Club van de Bentley Boys and Girls bestond destijds uit zeer gefortuneerde mensen die met plezier voor en met dit merk reden.

2019 Bentley 1929
Bentley vijfmaal succes in de beginjaren van Les 24 Heures en het merk zelf.


De Bentley Blower
W.O. Bentley was niet bepaald een fan van de fameuze Blowers die op Le Mans reden. De oprichter hield de ontwikkeling van deze auto's zelfs tegen. De Blower werd op Le Mans alleen maar ingezet om de concurrentie op te jagen en dit resulteerde in een heroïsch duel tussen Sir Tim Birkin en Rudolf Carracciola met de Mercedes SSK in 1930. Geen van beide bolides zag overigens het zwart wit geblokt. De Blower is nog steeds een enorme publiekstrekker op Historische evenementen. Bentley's toenmalige teammanager Nobby Clark: " De Blower vreet bougies zoals een ezel hooi eet." Het waren de tijden waarin je met een Endurance Auto ook nog aan GP wedstrijden kon deelnemen. Sir Tim Birkin werd met diezelfde auto tweede tijdens de Franse Grand Prix dat jaar. Daarna werd het jarenlang stil met de sportactiviteiten van het merk.

2019 2003 Le Mans winnende bolide
De winnende Le Mans Bentley uit 2003. Is het nu een Audi of een Bentley. Daar zullen de geleerden nog steeds over blijven redetwisten maar het was een fraaie overwinning voor het British Green.

In 1988 kwam het Britse merk in handen van de Volkswagen Audi Groep en de sport activiteiten konden dan ook niet lang uitblijven. Drie jaar later al keerde het merk op de circuits terug. Na een afwezigheid van 68 jaar in de autosport keerde het merk met een driejarig programma op Le Mans terug. Al direct in het eerste jaar behaalde de EXP Speed 8 al een derde plek op Le Mans. In 2002 kwam men met een sterkere motor terug en miste men nipt het podium. 2003 was voor Bentley zoals verwacht het jaar van de waarheid. De combinatie Tom Kristensen/Rinaldo Capello/Guy Smith schreef met de Bentley Speed 8 zoals gepland de 24U van Le Mans op haar naam. Overigens zonder concurrentie van Audi. Na 73 jaar behaalde het Britse merk in Duitse handen eindelijk weer een zege op Le Mans.Tegenwoordig valt de Bentley Speed Youngtimer met regelmaat tijdens historische evenementen in de autosport te bewonderen.


2014 Duitsland
In het begin van de tienerjaren de officiële comeback van Bentley in 2013.

GT3
De Le Mans deelname opende ook de poorten voor GT projecten want tien jaar na het succes kondigde het merk haar deelname aan de GT Sport aan. Al in 2012 werd het concept zelfs door de FIA goedgekeurd. De door M-Sport ontwikkelde Continental weegt ruim 1300 kg en is van een 4.0L twinturbo motor voorzien. De M-Sport Customer auto's wonnen de afgelopen jaren de Blancpain GT Endurance Cup, het Britse GT kampioenschap.

2019 Fronts 2
De Continental legde de basis voor de GT3 activiteiten. 

In 2018 won het team van K-PAX de Amerikaanse Pirelli World Challenge GT-titel met Alvaro Parente(P) en Rodrigo Baptista(BR) Ook probeerde het merk een aantal jaren geleden voet in de ADAC GT Masters en 24 U Nürburgring te vatten. Het bleef slechts bij wat incidentele succesjes voor de door ABT en HTP ingezette bolides.

2019 GT Sport
In Duitsland bleef het bij incidentele succesjes.

Eind 2016 werd de stekker uit de Duitse projecten getrokken.In de GT Sport is het merk nog steeds competitief en voor de fans van het nobele merk is het te hopen dat dit zo nog lang mag blijven.....

2019 Logo
British Green Logo op een Ferrari-rode ondergrond.


2019 100 Jaar
Hopelijk de volgende 100 jaar nog meer autosportactiviteiten.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet