Retro

Retro: Indrukwekkende expositie bij 50-jarig jubileum Porsche 917

917 CanAm
Nadat de auto voor het WK niet meer was toegelaten, was de 917 als Spyder in de Noord-Amerikaanse CanAm-serie nog succesvol.

De korte, maar zeer succesvolle historie van de 917, door het gezaghebbende Britse blad MotorSport uitgeroepen tot 'Greatest racing car in history', wordt op indrukwekkende wijze belicht tijdens de expositie '50 Jahre Porsche 917 – Colours of Speed' in het Porsche-Museum in Stuttgart. Maar liefst tien 917's zijn er te zien, van de recent geheel gerestaureerde auto die tijdens de Autosalon van Genève in 1969 werd onthuld (chassisnummer 917-001), via de Le Mans-winnende auto's van Herrmann/Attwood (917-023) uit 1970 en Marko/Van Lennep (917-053) uit 1971 tot aan de imposante Penske-CanAm-Spyder van Mark Donohue. De winnende auto uit 1970 is in bruikleen gegeven door de particuliere verzamelaar Carlos Monteverde, waarmee voor het eerst de originele auto in het museum staat. De 917 in Porsche Salzburg-kleuren die tot vorig jaar in het museum stond, was chassisnummer 001, ingekort en in dat kleurenschema uitgevoerd, omdat Porsche zelf de oorspronkelijke winnende auto niet meer in bezit had.


917 Sau
Ook de roze versie met brede carrosserie, bijgenaamd 'Die Sau', maakt deel uit van de expositie. Een vleesplank laat de herkomst van de diverse opschriften zien.

'Die Sau'
Natuurlijk is ook 'Die Sau' te zien, de roze gekleurde brede 917/20 (chassisnummer 917/20-001) waarmee Reinhold Joest en Willi Kauhsen in 1970 in Le Mans reden, voorzien van de benamingen van diverse vleesstukken. Wie wat verder loopt in het museum vindt daar ook de 911 RSR in vergelijkbare uitvoering, waarmee Laurens Vanthoor, Michael Christensen en Kévin Estre vorig jaar de GTE-Pro-klasse tijdens de 24 Uur van Le Mans wonnen. Ook een ex-Rodriguez/Siffert-917 in Gulf-kleuren (917-014) is geëxposeerd, evenals een Langheck-versie in zilvergrijs met blauw-rode Martini-sponsoring, ex-Elford/Larrousse (917-042). De Interserie wordt vertegenwoordigd door een 917/30 in het blauwgroen van Vaillant, waarmee Herbert Müller in actie kwam.

917 PA Spyder
De PA Spyder diende als testauto met 16-cilindermotor.

Interessant is ook de testauto 917 PA Spyder (917-027) met 16-cilindermotor, die uiteindelijk niet in races werd gebruikt, en een versie zonder bodywork, waarbij duidelijk wordt hoe minimaal de veiligheidsvoorzieningen met het fragiele buizenframe destijds waren... De 911 RSR Turbo wekt in eerste instantie wat verbazing, want dit model lijkt niet helemaal in de 917-tentoonstelling te passen, maar verdient zijn plaats daarin ten volle, want de ervaring met de turbomotor had men bij Porsche immers aan de 917 te danken. De afsluiting van de expositie wordt gevormd door het studiemodel '917 Living Legend', dat Porsche in 2015 construeerde ter gelegenheid van de terugkeer van het merk in de hoogste divisie van de lange-afstandsracerij. Het gestroomlijnde model is uitgevoerd in de kleuren van Porsche Salzburg en was tot nu toe nog nergens in het openbaar te zien. Naast de auto's zijn ook tal van andere stukken tentoongesteld, van een 917-motor en racebanden via een album met krantenknipsels, dat Marlene Herrmann samenstelde voor haar man Hans, tot aan het originele Martini-jack van technicus Norbert Singer. Heel bijzonder: je kunt zelfs de geur in de Porsche-garage van Teloché ruiken, een mix van olie- en bandengeur, en in een miniatuur-windtunnel zelf het effect van de aerodynamica ontdekken. Wie met boetseerklei aan de slag wil, het materiaal voor studiemodellen, kan dat ook. Ter gelegenheid van de tentoonstelling verscheen een fraai uitgevoerd en zeer informatief boek, dat in de museumshop te koop is, evenals een grote verscheidenheid aan 917-miniaturen, deels in speciale verpakking voor de expositie.

917 Gulf
Uiteraard ontbreekt ook een versie in Gulf-kleuren niet.

De tentoonstelling '50 Jahre Porsche 917 – Colours of Speed' is in het Porsche Museum in Stuttgart-Zuffenhausen nog tot en met 15 september te bezoeken. Openingstijden dinsdag tot en met zondag van 9.00 tot 18.00 uur. Toegang 8 Euro, kinderen t/m 14 jaar onder begeleiding gratis, gereduceerd tarief 4 Euro.

917 frame
Zonder bodywork wordt zichtbaar hoe fragiel het buizenframe was.

917 modelauto
917-modelauto's, deels in speciale verpakking, zijn te koop in de Porsche-museumshop.

917 Boek
Bij de expositie verscheen ook een keurig verzorgd boek.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 15 mei 2019 18:29

    Het blijven prachtige auto's, kunnen de huidige LMP's niet aan tippen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet