Retro

Retro: Indrukwekkende expositie bij 50-jarig jubileum Porsche 917

917 opening
De recent gerestaureerde 917 met chassisnummer 001 vormt de opening van de expositie.

'Iconisch' is een woord dat tegenwoordig te pas en te onpas en daarmee nogal inflationair gebruikt wordt. Op de Porsche 917 is het echter zonder meer van toepassing, want bijna geen enkele sportwagen spreekt meer tot de verbeelding dan deze creatie uit Zuffenhausen, die dit jaar het halve-eeuwfeest viert. Ter gelegenheid van dit jubileum is er een tentoonstelling in het Porsche-Museum in Stuttgart, die nog tot en met 15 september te zien is. Gisteren vond de opening plaats, AUTOSPORT.NL was al ter plekke.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: Rebocar Automotive Productions

'De grootheid van een mens blijkt uit de grenzen die hij zichzelf stelt', zo zei musicoloog prof. Marius Flothuis ooit tijdens een lezing over Mozart. Wellicht is het geen toeval dat het juist de Porsche 917 in de kleuren van Porsche Salzburg – de Mozartstad bij uitstek – was, die de eerste zege voor het merk tijdens de 24 Uur van Le Mans binnenhaalde. Porsche had destijds, met de voortvarende Ferdinand Piëch als technisch directeur, zijn eigen grenzen verlegd. Jarenlang waren klassezeges met modellen als de 911, de 904 en 906 in Le Mans voldoende, maar daarmee nam Piëch geen genoegen meer. De algehele overwinning was het doel. Met de 908 kwam Porsche al dichtbij, zoals bleek tijdens de editie 1969 in Le Mans, toen Hans Herrmann en Jacky Ickx in de laatste ronde een aantal malen van positie wisselden, maar Ickx in de Ford GT40 uiteindelijk aan het langste eind trok.

917 908
Met de 908 grepen Hans Herrmann en Gérard Larrousse in 1969 net naast de overwinning in Le Mans.

In 1969 werd in het WK voor merken een nieuw reglement van kracht, dat auto's met vijflitermotoren en een minimum van 25 geproduceerde exemplaren toeliet. Dat was voor Porsche het sein om de stap naar de hoogste klasse te zetten. In slechts enkele maanden ontstond de 917, nadat Piëch persoonlijk had besloten om het risico aan te gaan, dat de constructie van 25 exemplaren met zich meebracht. Een waagstuk dat voor de toen nog relatief kleine onderneming Porsche aanzienlijk was. "Het grootste risico van mijn leven", zou Piëch later zeggen. In maart 1969 werd de auto onthuld tijdens de Salon van Genève, waar de 917 niet op de stand van Porsche stond, maar bij de 'Automobile Club de Suisse'. Ook ontbrak Ferdinand Porsche bij de onthulling, die Piëch en coureur Gerhard Mitter voor hun rekening namen... Als het mis zou gaan, dan kon de verantwoordelijkheid worden afgeschoven.

917 LH
De 917 was vanaf het begin als korte en langere uitvoering (Kurz- en Langheck) geconstrueerd, hier de ex-Elford/Larrousse-Langheck in Martini-kleuren.

Aanvankelijk een listige auto
Maar het ging niet mis. Ja, aanvankelijk nog wel, want de 917 was in zijn eerste versie een listige auto, omdat de rijwind de achterkant niet bereikte en daardoor de nodige neerwaartse druk ontbrak. Enkele zware crashes bij tests op de Volkswagen-testbaan van Ehra-Lessien en het dodelijke ongeval van privérijder John Woolfe, die er tegen het advies van de fabriek in op stond, met zijn pas gekochte 917 zelf de start in Le Mans te rijden, in de openingsronde van de Franse 24-uursrace in 1969, spraken voor zich. Mede dankzij de inspanningen van John Horsman, teammanager van het JW Automotive-team, dat vanaf 1970 als fabrieksteam voor Porsche optrad, werden de problemen in het najaar van 1969 opgelost en voortaan was de 917 de te kloppen auto in de lange-afstandsracerij.

917 023
Chassisnummer 023 (de echte), de auto waarmee Hans Herrmann en Richard Attwood in 1970 de eerste overwinning voor Porsche in Le Mans behaalden.

De 24 Uur van Daytona resulteerde in 1970 gelijk in de overwinning bij het eerste optreden van JW Automotive als Porsche-team. Een belangrijk succes voor de renstal van John Wyer en John Wilment, dat de vermaarde lichtblauwe en oranje Gulf-kleuren van de Fords meenam naar de 917's. Later dat jaar volgde de overwinning in Le Mans voor het Porsche Salzburg-team van Louise Piëch met Richard Attwood en Hans Herrmann in de 917. Voor Herrmann was het gelijk zijn laatste race: hij had zijn vrouw beloofd dat hij zou stoppen als hij zou winnen en hij hield woord. Ook de auto's in Martini-kleuren onder leiding van Hans Dieter Dechent waren succesvol, met als belangrijkste exponent natuurlijk de overwinning voor Gijs van Lennep en Helmut Marko tijdens de 24 Uur van Le Mans in 1971 met een afstandsrecord dat stand zou houden tot 2010.

917 1971
De 917 waarmee Gijs van Lennep en Helmut Marko in 1971 de 24 Uur van Le Mans wonnen. Dit is een auto met magnesiumchassis, dat om veiligheidsredenen nooit meer mag rijden, want magnesium is broos en kan onverwacht breken.

Nieuw speelveld in Noord-Amerika
De periode van de 917's in het WK voor merken duurde maar kort, want eind 1971 werd de vijfliter-formule alweer afgeschaft, mede als gevolg van de dominantie van Porsche. De fabriek verlegde zijn speelveld naar Noord-Amerika, waar de 917 als Spyder (917/30) in de CanAm-serie kon worden ingezet. Daar was het reglement een stuk vrijer, zodat met turbomotoren een vermogen van 1.200 pk kon worden bereikt. Ook hier was het feestje echter van relatief korte duur, want zelfs voor de toch behoorlijk liberaal ingestelde CanAm-organisatoren was de Porsche te sterk. In Europa racete de auto nog enige tijd in de Interserie, totdat ook daar een einde aan de carrière van de 917 kwam.

917 Vaillant
917/30 in Vaillant-kleuren (ex-Herbert Müller) uit de Interserie.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 15 mei 2019 18:29

    Het blijven prachtige auto's, kunnen de huidige LMP's niet aan tippen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet