Retro

Retro: Boeiende Internationale races op Zandvoort van 21 april 1991

int-races-1991-4

Koni Productiewagens boven 2 liter
Hans van der Beek kwam als snelste uit de trainingen en voerde lange tijd het slechts elf wagens tellende veld aan. Toch kon de Hagenaar zijn huzarenstukje van vorige keer niet herhalen. De druk van de Mercedessen, onder aanvoering van Tom Langeberg en David Hart, werd steeds groter en nadat bij de Mazda een fuseekogel afbrak, ging de zege alsnog naar Tom Langeberg. Fred Krab was woedend omdat hij al in de opwarmronde door Langeberg was aangereden, met een lekke band tot gevolg.
  int-races-1991-16 De BMW's hadden niets in te brengen tegen de snelle Mercedessen van Tom Langeberg en David Hart.

Pechvogel
De grootste pechvogel van de eerste twee races is ongetwijfeld Ger van Krimpen. Luttele dagen voor de Paasraces blies hij de motor van zijn Cosworth 4x4 op en tijdens de training ging de motor van de haastig aangerukte 2x4 Cosworth in rook op. Niet uit het veld geslagen toog het team aan de slag om de 4x4 alsnog aan de start te krijgen, maar die verdween halverwege de race zonder remmen kansloos in de grindbak. "Het kan zo toch niet meer doorgaan", aldus een sombere Van Krimpen.

  int-races-1991-11

Uitslag race 2 van het seizoen:
1. Tom Langeberg 20 ronden in 25'27''775
2. David Hart op 6.307
3. Arthur van Dedem op 7.053
4. Raymond Coronel op 18.311
5. Huib Olij op 38.929

  int-races-1991

Spektakel bij één uursrace kleine toerwagens

Eén van de spektakelstukken tijdens dit raceweekend vormde de één uursrace voor de productiewagens tot 2 liter. Dit keer waren het de Alfa's van Frans Vörös en Allard Kalff die er samen vandoor gingen, gevolgd door de Rijnhave BMW van Raymond Coronel en de beide Marlboro BMW's 320i van Patrick Huisman en Paul van Splunteren. Een pitstop deed de Alfa-voorsprong wel slinken, maar beide rijders behielden de leiding. Van Splunteren verloor kostbare seconden tijdens zijn pitsbezoek. Mede dankzij het goede pitwork eiste het Alfa Team de eerste twee plaatsen voor zich op.

int-races-1991-8
Het Rijnhaave Team verloor bij de pitstop een zekere derde plaats.

Marlboro coureur Patrick Huisman kwam met zijn derde plaats sterk terug en bleef daarmee zijn merkgenoten Roeland Reinders en Raymond Coronel, die veel seconden bij de bandenwissel verloren, voor.

Uitslag 1300-2000cc

1. Allard Kalff 46 ronden in 1.01'29''065
2. Frans Vörös op 5.335
3. Patrick Huisman op 18.097
4. Reinders/Coronel op 26.506
5. Salvatore Santisi op 46.428

  int-races-1991-7
Peter Koopman met zijn wat oudere Suzuki Swift kon zich prima weren tegenover de importeur coureurs.

Uitslag tot 1300cc

1. Ciapponi/Krab 44 ronden in 1.02'02''615
2. Kees Kreijne op 21.243
3. Henk Tappel op 22.443
4. Nobels/Van der Ende op 44.353
5. De Jong/Singelenberg op 1 ronde
 

Reacties

    • 5
    • 0
     
    René de Boer 19 april 2019 22:40

    Leuk om mezelf terug te zien op de foto bij het AX-podium onderaan p1, degene die links een foto maakt (waarschijnlijk inderdaad één, want rolletjes waren duur voor een scholier, dus ik nam er meestal niet meer dan drie van 36 mee!). 17 jaar, schrijvend voor de regionale krant Handelspost in de regio's Heuvelrug/Sticht/Het Gooi, groen als gras en nog zeer verlegen. Het is toch nog aardig goed gekomen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet