Racing Shows

Racing Shows: Nog tot en met zondag volop te genieten tijdens Techno Classica Essen

IMG 6449
Formule 1-historie op de stand van Alfa Romeo: Tipo 159 'Alfetta', waarmee Juan Manuel Fangio in 1951 de wereldtitel won.

Nog tot en met aanstaande zondag zijn de hallen van het Messe-complex in de West-Duitse stad Essen gevuld met het mooiste op het gebied van klassieke auto's. Old- en youngtimers, auto's met race- of rallyhistorie, bijzondere prototypes en zo'n 2.500 klassiekers die wachten op een nieuwe eigenaar. Met 1.250 exposanten uit 30 landen en rond de 220 deelnemende clubs maakt de jaarlijkse beurs van organisator SIHA zijn claim als wereldwijd grootste evenement op klassiekergebied weer volop waar. Het mag dan niet de luxe en prestige van Rétromobile uitstralen, en Essen is natuurljk zeker geen Parijs, maar er is zeker volop te zien tijdens de 31e editie van de Techno Classica. Bovendien maken de nieuwe, lichte en ruime beurshallen die aan het complex zijn toegevoegd, de ervaring voor zowel exposanten als bezoekers een stuk aangenamer dan in de afgelopen jaren. AUTOSPORT.NL was, twee man sterk, op de 'Happy View'-day al aanwezig en maakte een impressie. We raden een bezoek zeker aan!


Tekst en foto's: Willem J. Staat en René de Boer


IMG 6462

Een auto met racehistorie, te koop op de stand van Axel Schütte: de Audi R10 TDI, waarmee Tom Kristensen, Dindo Capello en Allan McNish in 2006 de 12 Uur van Sebring en later dat jaar ook de titel in de American Le Mans Series wonnen. Het was de eerste overwinning voor een prototype met dieselmotor in een internationale lange-afstandsrace (nadat BMW al eerder toerwagensucces met diesel behaald had op de Nürburgring). Er zit ook nog een Nederlands aspect aan deze auto, want met dit chassis, ingeschreven door het Kolles-team, werd Christijan Albers samen met de betreurde Christian Bakkerud en Giorgio Mondini in 2009 negende tijdens de 24 Uur van Le Mans.

IMG 6469

'Scheunenfund' is de term waarmee in Duitse klassiekerkringen een 'barn find', oftewel 'schuurvondst' wordt aangeduid. Mercedes-Benz Classic had een heel bijzondere: chassisnummer 43 van de beroemde 300 SL uit 1954, die eind vorig jaar ergens in een garage in Florida opdook. Compleet origineel, inclusief Englebert-Competition-banden. 'All Time Stars' is de term waarmee Mercedes-Benz tegenwoordig zijn te verkopen klassiekers afficheert. Ook deze 300 SL is te koop, prijs op aanvraag.

IMG 6473

De Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evo (de I werd pas later toegevoegd, toen er ook een II kwam), waarmee de basis werd gelegd voor de talrijke toerwagensuccessen van het merk met de ster. Ook alweer 30 jaar oud.

IMG 6477

Na het succes van de Tourenwagen Classics in de afgelopen jaren zijn er dit jaar twee raceseries voor auto's met DTM- en STW-historie: de Tourenwagen Classics gaan op de oude leest verder, terwijl een aantal mensen de voorkeur gaven aan een wat meer voortvarende aanpak en een nieuwe serie opzetten onder de naam Tourenwagen Legenden. Die is ook te gast tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort in september en was eveneens met een eigen stand aanwezig in Essen, waar de ex-Klaus Ludwig-Mercedes-Benz C-Klasse natuurlijk volop de aandacht trok. Ook de flinke Nederlandse fractie onder aanvoering van Gerbert Luttikhuis is bij de Tourenwagen Legenden actief.

IMG 6493

Volkswagen vestigde rond de eeuwwisseling met dit gestroomlijnde prototype onder de naam Nardo tal van duurrecords op het gelijknamige hoge-snelheidscircuit in Italië. Plannen voor een seriemodel in een gelimiteerde oplage vonden uiteindelijk geen doorgang.

 

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 april 2019 00:49

    Voor mij was de Porsche 917/10 Spyder van Jo Siffert de topper van de Techno Classica.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 april 2019 01:00

    De vraagprijs voor de 'Texaco' 635 Csi was een stevige 300K, ogenschijnlijk perfect gerestaureerd maar er moet nog het nodige aan gebeuren.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet