Retro

Retro: Autoword Brussel viert 60 jaar Mini Cooper

Als er één kleine auto is geweest die autosportgeschiedenis heeft geschreven dan is het wel de Mini Cooper. De autosport heeft de Mini groot gemaakt of andersom? Autoworld in Brussel brengt tot eind deze maand nog een eerbetoon aan de kleine gezinsauto die grensverleggend was. En op Tweede Paasdag(22 april a.s) vindt er nog de eerste Mini Parade in Belgische hoofdstad plaats. Wij maakten nog eens een kleine rondgang en doken in de Mini geschiedenis en de archieven.

2019 Overzicht 1
De Mini heeft heel veel autosportgeschiedenis geschreven. Is het nu een Austin7 of een Mini Cooper. Voor velen blijft dit de hamvraag.


Tekst en Foto's Willem J. Staat

2019  60 Jaar 1

De Austin Cooper S of wel de Mini Cooper is 60 jaar oud.

Autoworld Brussel viert 60 jaar Mini Cooper
In een kleine Mini expositie brengt Autoworld in Brussel tot eind april een eerbetoon aan de Austin Seven ofwel de Mini, het populaire Britse voertuig dat exact zestig jaar geleden op de markt kwam. Voor uw redacteur ook bijzondere herinneringen want zijn vader werkte destijds bij de importeur van het merk waardoor het autosportvirus met folders en foto's al een beetje werd aangewakkerd.

2019 Replica Lampen Het Ferrari rood moet op de oude Enzo Ferrari toch wel een magische aantrekkingskracht gehad hebben. Hij had drie Mini's om op de lokale wegen stoom af te blazen schree auteur Doug Nye ooit eens. 

Het door Alec Issigonis ontworpen stadsvoertuig werd een langdurig icoon in de autosport en der theaterwereld. De Mini speelde natuurlijk de hoofdrol in de beroemde film "The Italian Job" en in de diverse Mr. Bean creaties van Rowan Atkinson. Het merkte de Mini onsterfelijk.
En dan is er de band met de Formule 1. Racelegendes als Niki Lauda en wijlen James Hunt begonnen hun carrière in een Mini Cooper. Wist U dat? De rode gekleurde Mini's moeten op Enzo Ferrari toch wel indruk gemaakt hebben. De Italiaanse auto-constructeur beschikte zelfs over drie exemplaren. Als het op kantoor even niet meezat dan blies Enzo met een Mini op de lokale wegen even stoom af. Hij scheen nogal gecharmeerd van het Britse product te zijn. De samenwerking met F1 constructeur John Cooper leverde de Mini Cooper op. En in de volksmond werd de Austin dus gewoon een "Mini Cooper" al was dat in de meeste gevallen gewoon een Seven.

1964 RMC
60 jaar oud en een Rallye Monte Carlo replica.

Rallye Monte Carlo
De Mini kreeg midden zestiger jaren mondiale populariteit door zijn gigantische successen in de Rallye Monte Carlo. De combinatie Paddy Hopkirk/Henry Liddon won in 1964 voor de eerste maal. Maar ook in 1965 en 1967 behaalde de BMC Cooper de overwinning. In 1966 was er de beruchte lampen-affaire waardoor winnaar Paddy Hopkirk gediskwalificeerd werd. De vele Mini successen waren de Fransen overigens een doorn in het oog. Gedurende de wedstrijd gaven zij een communiqué uit waarin de verlichting aan de Europese verkeerswet moest voldoen. En aldus niet gehomologeerd waren.

Een aantal teams schonk er nauwelijks aandacht aan. Voor de Fransen destijds een gegronde reden om Citroën DS21 van de combinatie Pauli Toivonen/Ensio Mikander tot winnaar uit te roepen. En die smet is altijd op deze uitslag blijven liggen.

Door de British Motor Corporation(BMC, een combinatie van Austin en Morris) werden er in totaal 71 competitiewagens gebouwd. Daarvan hebben het er 58 overleefd, maar omdat de wagens vele malen herbouwd zijn is er eigenlijk nauwelijks nog een origineel exemplaar te vinden. Er zijn dus vele replica's in omloop.

2018 Lampen
Niet gehomologeerde verlichting kostte in 1966 de overwinning. Het liet een bittere nasmaak achter.

In Brussel zagen wij wel het 51 jaar oude exemplaar van onze zuiderbuur Julien Vernaeve die in zowel races als rally's deel uitmaakte van het BMC fabrieksteam. Het is de laatste Mini waarmee hij destijds aan de diverse autosportcompetities deelnam. De 1275 cc. Sterke Mini Cooper beschikt over een 130 pk. Motor. Vernaeve werd met deze auto driemaal Belgisch circuitkampioen. Ook in de rally behaalde hij twee nationale titels. Het is één van de weinige auto's die nog in originele staat is overgebleven. Naast de auto van Vernaeve worden nog een andere raceversie en een rally replica geëxposeerd. De witte versie doet overigens associaties aan de legendarische F1 wereldkampioen Graham Hill oproepen. Die reed destijds een aantal wedstrijden met een soortgelijke Mini Cooper.

De grijze competitie Mini die in Brussel geëxposeerd wordt is het originele exemplaar van ene Liz Jones die tussen 1962 en 1964 aan het Britse Toerwagenkampioenschap deelnam. De auto beschikte over een 1100 cc 80 pk sterke motor.

Maar ook in Nederland schreef de Mini Cooper geschiedenis. Pat Moss(de zus van Stirling Moss won in 1962 samen met Ann Riley de Nederlandse Tulpenrallye. De eerste doorbraak voor de Mini Cooper. Rob Slotemaker werd in 1963 één van de eerste kampioenen in het EK Toerwagens in de 1300 cc klasse met een Mini. Waarschijnlijk een lang vergeten feit.

2019 Kentekenplaten
De kentekenplaten waren eigenlijk de chassisnrs. al klopte dit niet helemaal natuurlijk.

Andere tijden
In de officiële Mini-archieven kom je niet echt de chassisnrs tegen maar wel de kentekenregistraties. De auto die met de plaat LBL 666D in handen van Paddy Hopkirk aan de Rallye Monte Carlo meedeed kwam later succesvol in handen van John Rhodes op de circuits in actie. De Mini was eigenlijk een multifunctioneel autosportinstrument geworden. Je kunt heden ten dage niet meer met een TCR auto aan een rally deelnemen en met een rallybolide aan een circuitwedstrijd. Wat dit betreft is er natuurlijk in de sport enorm veel veranderd.

Teloorgang
Na de teloorgang van het BMC/British Leyland was de Brit Richard Longman in het BTCC nog redelijk succesvol met de Mini en waren er uiteraard de vele Britse Mini kampioenschappen. Het Britse Mini Seven kampioenschap was de afgelopen jaren met regelmaat tussen de Zandvoortse duinen te gast. Het eerste Mini Seven kampioenschap werd overigens 53 jaar geleden door ene Bob Fox gewonnen.

2011 Danny Sordo 2
Officiële comeback in de rallyesport 2011 met Danny Sordo.

Nieuw leven
Toen BMW in 1994 de Rover Group ofwel British Aerospace innam werd de Mini voor de tweede maal een nieuw leven geblazen. Jammer genoeg waren de diverse Mini Challenges en Cups in Duitsland en België slechts een kort leven beschoren. De stekker werd relatief snel uit de Cups getrokken. Maar de Mini bleef in zijn klasse succesvol in de VLN op de Nordschleife en o.a. Nürburgring 24U. Maar ook in de inmiddels verdwenen Duitse Procar-series bleek de Mini een ideaal sportinstrument waarmee met relatief lage kosten geracet kon worden. En in België was er begin millenniumjaren het ambitieuze Mini Project van Eric Qvick met de Belcar Mini van Alexandra v.d. Velden en Vanina Ickx. Voor laatstgenoemde betekende het een doorbraak richting DTM destijds.

2003 Vanina Ickx
Doorbraak met Vanina Ickx in de Belcar begin millenniumjaren. Weet U het nog?

De laatste jaren was de Mini met wisselend succes in het WRC actief maar de laatste jaren lag de Focus van het merk vooral op de Dakar waarin men dit jaar met de combinaties Carlos Sainz Sr/Jakub Przygonski/Tom Colsoul resp tweede en derde werd. In 2012 behaalde het merk met Stephane Peterhansel de allereerste zege in "Le Dakar" En direct in het tweede jaar van deelname kwamen alle ingeschreven bolides aan de finish. Tegenwoordig ligt de focus wat minder op de circuits maar op de Rallye Raids. Ruim 60 jaar later is de Mini nog steeds van alle autosportmarkten thuis. Zelfs dit had ontwerper Alec Issigonis niet in zijn stoutste dromen kunnen bedenken. Misschien voor sommigen de reden om op Tweede Paasdag een eerbetoon aan de Mini te brengen?

2019 Crash Bernhard Wagner
Altijd goed voor spektakel de Mini"s zoals Bernhard Wagner in de Duitse Procar op de Nürburgring 2014.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet