Retro

Retro: De Paasraces 1991 zorgden voor volle velden en spannende wedstrijden

paasraces-1991-2
Er werden tijdens de Paasraces weer flinke tikken uitgedeeld. Hier een beteuterde Wout van Reenen die zijn Alfa met schade moest verlaten.

Het gaat bijzonder goed met de autorensport in ons land. Het voortdurend stijgende aantal deelnemers zorgde in sommige klassen voor het nodige spektakel. Het vertrouwen van de importeurs en sponsors is groter dan ooit. De traditionele Paasraces brachten de toeschouwers weer op de banken, en vooral de debuterende Formule Renault was fraai om te zien met sinds vier jaar een welverdiende overwinning voor Oscar Middeldorp.

Tekst: Gerrie Hoekstra, Matthé IJzerman en Jakob Dekker (Bron Wheelspin)
Foto's: Gerrie Hoekstra

paasraces-1991-32
Voor de Paasraces mocht Gijs van Lennep de nieuwe Formule Renault van Michael Bleekemolen uittesten.


Formule Renault: De meester en zijn leerling
Het werk van opleider en mentor Michael Bleekemolen had duidelijk zoden aan de dijk gezet. Zijn protegé Oscar Middeldorp stelde zijn leermeester niet teleur en zorgde al na de trainingen voor glunderende gezichten in het Samson Formule Renault kamp. Middeldorp pakte poleposition voor de eerste Nederlandse Formule Renault race, terwijl Michael Bleekemolen de tweede tijd realiseerde.

  paasraces-1991-14

Direct na de start nam de routinier de leiding, met de Pennzoil-rijders Frank Eglem en Franc ten Wolde, alsmede de slecht gestarte Oscar Middeldorp en Evan Kersbergen in zijn kielzog. Eglem zette als eerste een succesvolle aanval op de leiding in en werd daarbij gevolgd door Middeldorp. Tractieproblemen wierpen Bleekemolen steeds verder terug, terwijl Middeldorp Frank Eglem in zijn vizier kreeg.


paasraces-1991-15

Toen deze zich verschakelde was de weg vrij voor Middeldorp, die daarna kon weglopen. De laatste ronden waren ongelooflijk spannend voor de Samson-coureur, die na afloop verklaarde dat hij zelfs nauwelijks adem durfde te halen, maar zo blij was met zijn overwinning, dat hij in Bos-Uit al zijn arm juichend in de lucht stak.


paasraces-1991-27
Pennzoil-coureurs Franc ten Wolde en Frank Eglem (rechts)

Frank Eglem werd tweede voor Franc ten Wolde. Hendrik-Jan de Vries kon geen potten breken als gevolg van een verbogen voorvleugel na een aanvaring met Peter Gerhards, gelijk na de start.


paasraces-1991-31 Pech voor Hendrik-Jan de Vries

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 20 maart 2019 16:09

    Nooit geweten dat Nederland een "oude-stijl" Formule Renault kampioenschap heeft gehad. Kan iemand daar meer over vertellen? Was dit ook een "vrije chassis" klasse a la Formule Ford?

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 20 maart 2019 22:21

    @Dirk we hadden gewoon een Nationaal Benelux Formule Renault kampioenschap met een diversiteit aan chassis zoals Van Diemen, Alpa, Tensor etc. Nomag en Team Bleekemolen, PK Racing trokken de car destijds. Eenheidschassis zijn eind negentiger jaren in diverse formuleklassen ingevoerd vanwege de kostenspiraal door de ontwikkelingen aan de verschillende chassis.

    • 0
    • 4
     
    Anonieme gebruiker 21 maart 2019 10:12

    Die GP van zandvoort is volgende week toch wel definitief van de baan toch ?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 maart 2019 11:56

    Willem, weet jij wie er bij de productiewagens tot 2 liter achter het stuur zat van die Citroen BX met nr. 27? Ik heb die auto nog nooit eerder gezien. groet, Mischa

    • 1
    • 0
     
    Willem J. Staat 21 maart 2019 13:44

    @Anonieme gebruiker. Ik vermoed Paul Fauchey

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 maart 2019 17:11

    De Citroen BX werd ingezet door Molenaar. De auto is opgebouwd door Joop Kok alweer ik hem voor een Nationale Homologatie heb beschreven. Paul Fauchey zal echter nooit (ik kan mij vergissen, maar dat denk ik niet) als Ford-man achter het stuur van een Citroen kruipen. Hij liet (wijlen) Theo Koks dat klusje opknappen (Escort RS Turbo).

    • 0
    • 0
     
    Willem J. Staat 21 maart 2019 22:45

    @Anonieme gebruiker. Paul Fauchey heeft in 1990 met een Citroën gereden. 1991 kan ik niet direct achterhalen, maar de Ford tijd was voor zijn Citroën tijd.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 maart 2019 07:59

    En je weet het Willem heeft altijd gelijk. En anders geven we willen gewoon. Oké Willem klopt helemaal. Dank je...

    • 0
    • 0
     
    Ericjooo 22 maart 2019 08:03

    Paul vertelt zelf op het internet: "Begin 1989 werd ik marketing directeur bij Citroën Nederland. Bij dit merk werd weinig aan autosport gedaan. In het verleden werd Paul Maaskant gesteund met een Visa. Verder niets. Omdat ik van Renault wist hoeveel exposure er verkregen werd van de Renault 5 cups had ik het plan opgevat om hetzelfde te bereiken met een Citroën AX cup. Hoewel niemand bij het merk er iets in zag heb ik toen op persoonlijke titel het project opgestart. In België kocht ik een AX GT. In samenwerking met Dusan Rakic van Automotive systems heb ik toen de auto opgebouwd en tijdens het seizoen nog ingezet in het toerwagen kampioenschap. Het autootje voldeed prima, er werden zelfs nog wedstrijden mee gewonnen en ik eindigde nog derde in het kampioenschap. Toen ben ik de boer opgegaan en al mijn sponsorwerving talenten aangesproken. In samenwerking met sportmarketing bureau Drive Sports Marketing heb ik toen als sponsoren voor de cup aangetrokken: Bad Boys, Sony, Total, Citer, Michelin en vele Citroën dealers. Het resultaat was dat de cup de importeur niets kostte ! Bijna alle cup auto’s werden door de dealers gekocht en voor de rijders ingezet. Vanaf het prille begin is de AX cup en later de Saxo cup een succes geweest. Veel talenten zijn dankzij de cup hun carrière gestart. o.a. Tom en Tim Coronel, de zusjes Loogman, Jaap van Lagen om er maar een paar te noemen. Aangezien ik mijn eigen racen gescheiden wilde houden van de importeur heb ik privé een schade Citroën BX 16v aangeschaft en deze bij Rakic Racing laten opbouwen. Hoewel een BX geen echt geschikte auto was om mee te gaan racen had het project wel potentie. De 16v motor was geweldig. Alleen het veersysteem met de veerbollen leende zich niet echt voor de autosport. Een verzoek van mijn kant bij de NAV om het onderstel te mogen wijzigen werd afgewezen. Het was technisch vrij eenvoudig om het onderstel van een Peugeot 405 te monteren. Deze had dezelfde bodemplaat als de BX. Met de BX werd nog een tweede plaats behaald in de 1-uurs race. "

    • 0
    • 0
     
    Ericjooo 22 maart 2019 08:04

    En waarschijnlijk na deze Paasraces gestopt?: "In 1991 ben ik gestopt met de autosport. In dat jaar nam ik een aandeel in het eerder genoemde bureau Drive Sports Marketing. Een sportmarketingbureau waar ik tot de dag van vandaag nog eigenaar van ben. In 2001 heb ik nog een gastrace gereden in de DSC met een Renault Megane in cup uitvoering. Een leuke ervaring na zoveel jaar stilstand. "

    • 0
    • 0
     
    René de Boer 22 maart 2019 19:41

    Er waren inderdaad destijds twee BX'en in het veld, één van Jan Molenaar, Citroëndealer in Amersfoort (vader van Donald en Linda, die AX Cup reden), en één van Paul Fauchey, die directeur marketing bij Citroën Nederland was. De BX op de foto, wit met lichtgroene kleuraccenten en Europolis-sponsoring, is die van Paul Fauchey. De BX 16 Valve-typeplaatjes van de auto (rechtmatig van Paul Fauchey verkregen) liggen in mijn vitrinekast met modelauto's. De auto zelf is naar verluidt ooit een keer gestolen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet