Racing Shows

Racing Shows: Lamborghini's, Mini's en Citroëns glanzen op Antwerp Classic Salon

IMG 4857 2
De fraaie presentatie in samenwerking met de Lamborghini Club Belgium vormde het hoogtepunt van de show

Een week of drie na al het moois van Rétromobile was het wel weer eens tijd voor een klassiekerbeurs, en zo was vanmiddag 'Antwerp Expo' (door lokale bezoekers overigens nog steeds steevast aangeduid als 'Bouwcentrum') het doel voor twee van uw redacteuren. De Antwerp Classic Salon van de immer actieve organisator SIHA (ook bekend als stuwende kracht achter de Techno Classica en de Essen Motor Show) beleefde zijn 42e editie en is nog tot en met zondag aanstaande te bezoeken. Een speciale show van Lamborghini onder de titel 'La sensazione Italiana' was het hoogtepunt, terwijl er uiteraard ook werd stil gestaan bij twee belangrijke autojubilea van dit jaar: het eeuwfeest van Citroën en het 60-jarig bestaan van de Mini.

Tekst en foto's: Willem J. Staat en René de Boer

Lamborghini's, Mini's en Citroëns glanzen op Antwerp Classic Car Salon
Aan het jubileum van Lamborghini is dit jaar erg veel zorg en aandacht besteed. Een prachtige collectie Lamborghini's vormen het hoofdthema van het Salon. Een iconisch merk dat inmiddels in de autosport ook een begrip is geworden. Blancpain, ADAC GT Masters, IMSA en andere series hebben het merk de afgelopen jaren de nodige successen bezorgd. Ook de diverse Lamborghini Trofeo's mogen zich inmiddels in een grote populariteit verheugen. Diverse pronkstukken zoals de Miura en de Countach illustreren de geschiedenis van het Italiaanse merk in Antwerpen. Jammer dat Citroën en Mini in een andere hal toch een beetje in de schaduw stonden.Opvallend was de afwezigheid van een aantal merkenclubs zoals Minerva. De huidige politiek rondom de Lage Emissie Zones in België heeft de laatste jaren ook tot de nodige commotie geleid. Bezitters van oldtimers in de stad Antwerpen kunnen vaak zonder boetes nog niet eens hun garage uit. "Als je oldtimer liefhebber bent, dan ben je tegenwoordig in België al een crimineel", aldus een liefhebber. Mogelijk hebben deze ontwikkelingen er eveneens toe geleid dat de belangstelling van de echte liefhebbers toch minder wordt. Anderzijds is dit weekend met de vele voorjaarsvakanties en carnavalsactiviteiten niet de meestal ideale datum want het vrijetijdsaanbod zorgt voor behoorlijk wat concurrentie.

IMG 4842

Het eeuwfeest van Citroën is een onderwerp dat dit jaar zonder enige twijfel op vrijwel alle auto-evenementen aandacht zal krijgen. De beurs in Antwerpen vormde daarop uiteraard geen uitzondering. Er waren zelfs de nodige auto's uit het 'pre-Traction'-tijdperk, zoals deze C2, B12 en C4 (vlnr), allemaal bijeengebracht door de B.O.C.C. (Belgische Oude Citroën Club)
.

IMG 4916

Uiteraard ontbraken ook DS (een fraaie Pallas in Gris Palladium) en Traction Avant (Familiale) niet.

IMG 4849

De Ami 6 en de Dyane vormden de exponenten van de A-typen, waarbij het verbazingwekkend was dat er geen enkele 2CV uit Belgische productie te zien was. Tenslotte werden er toch jarenlang Citroëns in Vorst/Forest gebouwd, en waar zou je die beter kunnen tonen dan op deze Belgische beurs?

IMG 4846

De modernste modellen waren de CX, de SM en de GS Birotor met Wankel-motor (vlnr).

IMG 4900

Youngtimers worden steeds populairder. Wie had ooit gedacht dat een D-Kadett (1.6 SR) uit mei 1982 nog eens een collecors' item zou worden? En met 13.010 kilometer nog vrijwel nieuw! Met een prijs van 17.500 Euro is hij overigens wel een stuk duurder dan de nieuwprijs van destijds, die volgens de prijslijst in Autovisie van 1 mei 1982 23.208 gulden bedroeg. Omgerekend zou dat 10.549 Euro zijn, dus de waarde is met 65 procent toegenomen. Niet gek, toch?

IMG 4946

Nog zo'n youngtimer: Honda Civic uit 1981, met 31.000 kilometer op de teller. In keurige conditie (afgezien van die verschrikkelijke Ronal-wielen, maar dat is een kwestie van smaak), en met 8.500 Euro relatief betaalbaar.

IMG 4832

Modelauto's waren er ook in allerlei uitvoeringen.

IMG 4834

En zelfs bouwdozen, al ging het bij het Tamiya-model van de Volvo 850 Estate uit het BTCC 1994 helaas niet om de auto van Jan Lammers, maar van diens teamgenoot Rickard Rydell.



Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet