Retro

Retro: Pegaso een vergeten merk in Autoworld Brussel

Afgelopen weekend opende in het Brusselse Autoworld de expositie "Pegaso, a forgotten brand". Een Spaans merk dat kort na WW II door Wilfredo Ricart werd opgericht. Bij Alfa Romeo had Ricart voor WW II bij de Scuderia Ferrari gewerkt. Enzo Ferrari en Wilfredo Ricart mochten elkaar niet bepaald. In zijn memories gaf Ferrari Ricart destijds er flink van langs.......

2018 FG Brand

Tekst en Foto's Willem J. Staat


2018 Pedralbes 1

De unieke Pedralbes waarmee in de vijftiger in diverse Spaanse competities werd geracet.

Pegaso een vergeten merk in Autoworld Brussel
Ricart keerde na WWII terug naar zijn geboorteland en kreeg van de Spaanse regering het aanbod om het bedrijf ENASA te gaan leiden. Daar kreeg Ricart de opdracht om het voormalige Hispano Suiza te gaan herstructureren. Als logo koos men het mythische paard Pegasus, een symbool dat staat voor sterkte en snelheid waardoor de naam Pegaso echter niet lang op zich liet wachten.

2018 Pedralbes 7 De Pedralbes van bovenaf gefotografeerd. Tekenende lijnen voor de vijftiger jaren.

Ricart keerde al snel terug naar zijn oude liefde, het ontwikkelen van competitie-auto's en tijdens de Parijse Autosalon werd de Z102B geïntroduceerd. Prachtige auto's maar na WW II had men niet echt behoefte aan dure luxe voertuigen. Er werden slechts 84 auto's gebouwd. Wereldwijd bestaan er nog maar zestig Pegaso-auto's. Autoworld slaagde erin om ruim 14 van deze modellen naar Brussel te halen. Een unicum.

2018 Pedralbes 3
Spaans of Spartaans? Mooi is het wel toch?

En al gauw hield het merk Pegaso zich ook met de autosport bezig. Voor de autosportliefhebbers is de Pegaso Z-102 ENASA Pedralbes één van de grootste publiekstrekkers. De auto was uitgerust met een 3,2L V8 motor en twee compressors. De motor leverde ongeveer 360 pk. Op het stratencircuit van Pedralbes(Barcelona) maakte de auto zijn debuut in handen van Celso Fernandez en Polo Villamil. Door motor-en remproblemen moesten beide rijders opgeven. Aan topspeed had de Predralbes geen gebrek. Op het rechte stuk beschikte Fernandez over een topsnelied van 295 km/u.

2018 Pedralbes
Spaanse lijnen.

Gedurende de vijftiger jaren viel deze prachtige bolide in een groot aantal Spaanse races te bewonderen. In 2001 werd hij ter gelegenheid van de 50e verjaardig van Pegaso in Barcelona voor de eerste maal op CCCB getoond. Vervolgens viel de auto in 2002 op de Retromobile in Parijs te zien. Zes jaar geleden verscheen hij op de Techno Classica voor het laatst in het openbaar. Anno 2018 is de auto in volledig originele staat gerestaureerd. Het is overigens de enige Pegaso die met twee compressors is uitgerust en zich nu in Spaanse privé-handen bevindt.

2018 Pedralbes 2
Niet moeilijk te raden waar comic striptekenaar Jean Graton in de vijftiger jaren zijn inspiratie vandaan haalde.

Als je in Brussel langdurig naar deze auto kijkt dan is het niet moeilijk om te bedenken waar de fameuze striptekenaar Jean Graton in de vijftiger jaren zijn inspiratie vandaan haalde. De vormen van de auto deden mij onmiddellijk denken aan zijn comic album "De renbaan van de Angst" dat eind vijftiger jaren werd uitgegeven. Helaas kenden de Pegaso racebolides niet de gewenste successen. Juan Jover, overigens de allereerste Spanjaard die in 1951 aan een F1 wedstrijd deelnam, crashte zwaar waarop het merk besloot al haar auto's terug te trekken. Jover liep een ernstige been blessure op waarvan hij wel herstelde en zich vervolgens op heuvelklimwedstrijden richtte. In 1960 kwam hij bij een ongeval om het leven toen hij met zijn auto in een ravijn stortte.

2018 Pedralbes 5
Als autosportcultuurliefhebber kun je hiervan nauwelijks genoeg krijgen toch?

Bij het tentoongestelde exemplaar gaat het om chassisnummer #102.150.181. Van zo'n zeldzame racebolide daar konden wij eenvoudig genoeg niet genoeg van krijgen.De Franse carrosseriebouwer Saoutchik(van beroep eigenlijk een meubelmaker) was verantwoordelijk voor vrijwel alle carrosserieën van het merk.

2018 Pedralbes detail
Het blijft autosportkunst toch?

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet