Retro

Retro: 40 Jaar BMW M1 in Autoworld Brussel

Deze week is het exact 40 jaar geleden dat de BMW E26 ofwel de BMW M1 op het Autosalon van Parijs werd gepresenteerd. Het Brusselse Autoworld organiseert deze maand een kleine mini expositie en ter ere van deze gelegenheid doken we nog eens dieper in de archieven.

Tekst en Foto's Willem J. Staat

2018 Top 3
De Procar-versie, de Endurance versie en de klantenversie mooi bijeengebracht in Brussel.

40 jaar BMW M1 in Autoworld Brussel
De Paradepaardjes van de BMW M1 mini expositie in Brussel zijn de standaard M1 en natuurlijk de twee Procar versies. Naast de consumentenversie, de Cassani-versie waarmee Hans Joachim Stuck en de betreurde Manfred Winkelhock tweede werden tijdens de 1000 KM van Kyalami in 1979. De zege ging overigens naar de Eggenberger Motorsport BMW M1 Procar van Helmut Kelleners en de Zuid Afrikaan Eddie Keizan. Om aan de homologatie eisen van de toenmalige Groep 4 te voldoen moest BMW Motorsports ruim 400 modellen in 24 maanden geproduceerd worden.

2018 Uit de Truck 1 1979 Nürburgring Eifelrennen het eerste optreden. De M1 komt donderdagmiddag eindelijk uit de vrachtwagen. Wat een historische foto.

Voordat M1 in productie ging kreeg men bij BMW met een zware tegenslag te kampen. De firma Lamborghini bleek niet in staat om de auto te vervaardigen waardoor de productie aan de firma Baur in Stuttgart werd overgelaten. Door die firma werd de laatste hand gelegd aan de componenten en mechanische systemen.

Omdat men bij BMW niet exact aan de homologatie eisen kon voldoen zocht toenmalig BMW Motorsport directeur Jochen Neerpasch contact met Bernie Ecclestone en Max Mosley. Het fameuze Procar project was geboren. Men kwam ook met de succesformule dat de vijf snelste GP deelnemers het tegen de beste GT/Toerwagen coureurs moesten opnemen. Dit betekende dat de snelste GP-coureurs van de vrijdag verzekerd waren van de eerste vijf startplekken. Daarachter volgden de overige 15 rijders.

2018 Debuut Surer
Het echte debuut van de M1 tijdens de Eifelrennen met Marc Surer aan het stuur.

Het werkelijke debuut van de BMW M1 Procar vond al eind april 1979 op de Nürburgring Nordschleife plaats waar Marc Surer tijdens de DRM wedstrijd de M1 de sporen gaf. De Zwitser eindigde achter een batterij Groep 5 Porsches en een Capri als negende en liet gedurende dat weekend een tijd van 7.55.9 voor de Groep 4 bolide noteren.

De allereerste Procar-wedstrijd vond enkele weken later in het kader van de Belgische Grand Prix op Zolder plaats. Vanaf een 15e startplek wist Elio de Angelis de wedstrijd te winnen. Ook liet de Italiaan de snelste ronde noteren. Toine Hezemans eindigde met de FS Proporties BMW M1 Procar als tweede. Overigens konden de twee snelste F1 rijders, Jean Pierre Jabouille en Gilles Villeneuve vanwege contractuele verplichtingen niet aan het evenement deelnemen.

2018 De Angelis
Elio de Angelis was de allereerste Procar winnaar. België en de M1 zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De eerste Procar titel werd door Niki Lauda met een Project 4 M1 Procar gewonnen. Lauda won dat seizoen drie wedstrijden. Hans J. Stuck en Clay Regazzoni eindigden resp. als tweede en derde in de eindstand. In 1980 won de laatste drie wedstrijden van het seizoen en tevens de titel. Omdat de homologatie van de Groep 4 versie op 1 april 1981 eindigde kon er met deze bolide bijna nergens meer geracet worden en daarmee eindigde een uit nood geboren uniek autosport tijdperk.

2018 De Angelis 2
De Angelis tijdens de huldiging op Zolder.

In IMSA wonnen Dave Cowart en Kemper Miller de GTO titel met een BMW M1. Eggenberger en Schnitzer beschikten in 1981 voor de DRM en het toenmalige WEC over hun eigen versies evenals het team van GS Motorsport waarvoor Nelson Piquet bij gelegenheid uitkwam. Met de 1000 pk sterke Schnitzer versie won Hans J. Stuck dat seizoen zowel op de Nürburgring als de Salzburgring. Ook vielen er nog ART cars zowel op Le Mans als de Nürburgring te zien. In 1979 werden vrijwel alle wedstrijden door F1 rijders gewonnen. In 1980 slaagde Jan Lammers erin om op Donington voor BMW Holland/Alimpo de openingswedstrijd op Donington te winnen. Jan en Manfred Schurti waren dat seizoen de enige uitzonderingen. Ook de overige wedstrijden werden door F1 rijders gewonnen. Hughes de Chaunac van Oreca deed het nog gekker. Hij zette een auto voor het Franse rally kampioenschap in. Ondanks een twee tweed plekken en een derde was de auto niet echt hiervoor ontwikkeld. Reden dat men bij BMW France ook weer snel de stekker uit het project trok.

2018 Hezemans
Hezemans tweede bij debuut.

De standaard 6 cyl BMW M1 was destijds goed voor een topsnelheid van 267 km/u. De toenmalige prijs bedroeg ruim 100.000 D. Marks. Tegenwoordig is de BMW M1 Procar een graag geziene gast tijdens historische evenementen waar het verleden door BMW rijders van toen weer tot leven wordt gewekt.

2018 Bovenopname
De straatversie. Alan Jones was één van de eerste kopers.

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet