Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Historische F2 in de schaduw

Na een afwezigheid van twee jaar keerde HSCC Historic FIA F2 kampioenschap met haar schitterende auto's weer terug naar Zandvoort. Bolides van Ralt, Chevron, March, Brabham, Lotus en in mindere mate modus een belangrijke rol hebben gespeeld van James Hunt, Niki Lauda, Keke Rosberg, Eddie Cheever om er maar enkele te noemen. Auto's die je bij deze firma's destijds gewoon op bestelling kon kopen want bij March was er bijvoorbeeld een lange wachtlijst. Die auto's werden niet alleen op de circuits ingezet, maar in Frankrijk vooral in het Franse Heuvelklim kampioenschap. En daar sprongen afgelopen weekend wel twee exemplaren bovenuit.

Tekst en foto's: Willem J. Staat

F2 Simac
Vijfvoudig Retro F2 kampioen Robert Simac met zijn schitterende March 712 eindigde tweemaal als derde op Zandvoort.

Historische F2 in de schaduw
Zo zagen we Julien Maynard met de 742 van de Franse racelegende Jimmy Mieusset in actie. Maynard kocht het 742 chassis enkele jaren geleden op een Bonhams veiling voor iets meer dan 38.000 Euro. De inmiddels 75 jarige Mieusset won met deze auto tussen de Franse Bergen tientallen wedstrijden.

F2 Chevron
De La Pierre Du Nord Chevron moest zaterdag vroegtijdig stoppen maar kon zondag gelukkig gewoon weer rijden.

Een andere Franse toerwagenlegende Xavier Lapeyre stoeide destijds eveneens met een Chevron B29 op de circuits en op het Franse Heuvel landschap. Auto's die bij de HGP direct opvielen. De Brit Chris Willie had er ruim vier jaar voor nodig om zijn Chevron B29 te restaureren. In de eerste wedstrijd viel hij uit en in de tweede eindigde hij als twaalfde. F2 auto's werden in de zeventiger jaren niet alleen voor de circuits gebouwd.

F2 March 742 Uit de tijd dat raceauto's door de commerciële fabrikanten ook voor heuvelklims gebouwd werden. Deze 742 rijdt nu weer terug op de circuits.

Vanwege hun opvallende beschildering ofwel design vielen deze bolides direct op bij uw redacteur. Hij herkende ze nog uit het Franse Magazine "L'Automobile" dat hij in zijn jeugd in de zeventiger jaren verslond.

F2 Winner
Er was  zondag morgen vroeg nog niemand in Winner's Circle aanwezig.

Evenals in het verleden was de Brit Matthew Watts in zijn March 772 onverslaanbaar op Zandvoort. De Brit schreef beide wedstrijden met overmacht op zijn naam. Het betreft hier het March 772-3 chassis waarin Dickson naast de Aurora AFX F1 series ook enkele Europese races reed. Evenals de March 782 van de Belg Marc Devis een beauty met voor die jaren duidelijke verschillen. Devis komt uit met een ex-Ricardo Zunino fabrieks chassis.

F2 Zunino
Zoek de verschillen tussen de 772 en de 782.

Manfredo di Rossi Montanara verplaatste afgelopen weekend zijn activiteiten eveneens naar de F2 en kwam uit met een ex Doug Shierson March 711 die normaal door de voormalige Amerikaanse March distribiteur James King gereden werd. Met de March 712 eindigde hij afgelopen weekend tweemaal als tweede.

F2 Elfin 3
Wat een prachtig stuk racehistorie, de Elfin 600B

Maar de meest opvallende verschijning bij de HGP op Zandvoort was de Elfin 600B uit 1968 van de Britse emigrant Stephen Weller. Een auto die als kitcar gebouwd werd, en vervolgens werd omgebouwd tot alweer een heuvelklim monster die van een krachtige Toyota motor werd voorzien. Vervolgens stond de auto jarenlang stil voordat hij in handen van Weller in Europa belandde. Weller, die ook in het bezit van een March 722 is prefereerde voor Zandvoort zijn unieke Elfin. "Zonder vleugels beschikt die auto of enorm veel mechanische grip en het is een waar genoegen om met deze auto te rijden" aldus Weller.

F2 Duels
De blauwe Hesketh March bevindt zich tussen een dubbele Chevron sandwich. Schitterende historische duels.

Qua snelheid en sound doen deze auto's uit een tijdperk waarin de opstapklasses verre van eenheidsworst waren, nauwelijks onder voor de F1 auto's die in de Masters rijden. Waarom deze prachtige auto's die voor verschillende opkomende generaties veel betekend hebben afgelopen zondag al om 8.20 uur aan moesten treden deed bij vele fans pijn. Hopelijk keert dit fraaie kampioenschap ook 2019 weer naar Zandvoort terug.

F2 Achterkant
Hopelijk tot volgend jaar met een grote hoofdrol voor de F2 op de zondag.

Reacties

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2018 13:16

    Mooi artikel Willem, en ja het was echt slecht dat de heren op zondag om 08.20 moesten starten. Je ziet dat diegene die het tijdschema maakt geen kennis van zaken heeft.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2018 17:03

    Alles moet wijken voor de belangen van andere partijen w.o. natuurlijk hoofdsponsoren Porsche en BMW. Zo ook de F2!

    • 4
    • 0
     
    Willem J. Staat 05 september 2018 17:19

    @Anonieme Gebruiker 2. Dit laatste is niet geheel correct, want zonder Porsche en BMW geen HGP, In mijn persoonlijke optie, en ik spreek hier alleen voor mijzelf had men nog meer met de Gentlemen en de zijspannen in het tijdschema kunnen schuiven. Ook vanuit Engeland was er nogal wat kritiek op de vroege F2 start. Dit klopt.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet