Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018



2018 Start

P9010341

11:00 uur - Race 1 NK GTTC

Polepositie-man Nicky Pastorelli is het beste weg met zijn Ferrari 365 GTB 4 Daytona, gevolgd door Daniël Schrey met de Porsche 935 K3. De BMW 3.0 CSL van Eric Holthausen heeft een mindere start en ligt op de derde plaats gevolgd door de Porsches van Bart Westerman, Lex Proper en Leonard Stolk. Holthausen verliest zijn derde plek aan Westerman.

Na acht minuten strijd komt de safety car de baan op na het stilvallen van de Ford Escort RS 2000 van Kees Selders die een flinke hoeveelheid olie in de Hans Ernst-bocht achterlaat. De marshals zijn druk bezig om het de olie weg te halen, en dat kost de nodige ronden. Eric Holthausen moet tijdens het rijden achter de SC zijn BMW aan de kant zetten en bereikt achteruit de pitstraat en verliest zijn derde plaats. Met nog vijf minuten te gaan volgt de herstart. Koploper Pastorelli heeft nu een trein van zes Porsches achter hem. Daniël Schrey pakt de koppositie bij het uitremmen voor de Hugenholtz-bocht over van Pastorelli die zijn tweede plaats nu moet verdedigen tegen Bart Westerman. Schrey wordt afgevlagd als winnaar voor Pastorelli en Westerman. Pastorelli wordt echter bestraft vanwege een te vroege herstart achter de SC en zakt daardoor terug naar de vijfde plaats. Lex Proper zorgt hierdoor voor een volledig Porsche-podium.


Middenveld

10:25 uur – Race 1 FIA Lurani Trophy
39 wagens op de grid met een volledige eerste startrij van Lotus 22's met Manfredo Rossi Di Montelera op pole en de Zwitser Bruno Weibel naast de Italiaan. De enige Nederlander Floris-Jan Hekker gaat vertrekken vanaf de 23ste plaats met zijn Rayberg.

Na de start zijn de beide Lotus 22-coureurs aan elkaar gewaagd met diverse inhaalmanoeuvres voor de kop. Rossi kan Weibel en Mark Shaw met zijn Brabham BT6 niet van zich afschudden. Dit drietal neemt afstand van de rest van het veld en hun onderlinge strijd, de zij-aan-zij-gevechten zijn fraai om te zien, alsof we naar de hoogtijden van de Formule Ford-races zitten te kijken.

  Openinsfase

Met nog vijf minuten te racen lukt het Weibel eindelijk om Rossi te passeren en neemt wat afstand van de heftig strijdende duo Rossi en Shaw. Ook Shaw weet Rossi vervolgens te passeren en gaat op weg naar Weibel. In de laatste bochten weet Shaw zich vlak achter Weibel te slipstreamen, maar komt net 0.021 seconde te kort om ook nog de winst te pakken, die verdiend naar Weibel gaat. Fantastische autosport. In tijden niet zo'n spannende wedstrijd gezien. Onze landgenoot Floris-Jan Hekker moet na 8 ronden zijn wagen in de pits parkeren.

P9010285

9.38 uur - Een Nederlandse top-drie in de kwalificatie voor de Masters Gentlemen Drivers plus de GT-sectie van het NK HTGT. Tom Coronel zette de Shelby Cobra Daytona Coupé van DHG Racing die hij deelt met eigenaar David Hart al gauw op pole, op de voet gevolgd door Nicky Pastorelli in de Ferrari 250 GTO/64 van Roelofs Engineering. Op drie de Corvette Grand Sport van Michiel Campagne en Allard Kalff, ook al start die morgenochtend vanaf de aparte tweede grid voor het NK HTGT, waarover bij de Nederlandse deelnemers nogal wat gemopper was. Na de Nederlanders volgden Andy Wolfe, die deze keer solo rijdt in zijn AC Cobra (dus zonder Michael Gans), de E-type van Julian Thomas/Calum Lockie, de Cobra van Alexander van der Lof en diens schoonzoon Yelmer Buurman en pas op de zevende plaats de Cobra van Leo Voyazides/Simon Hadfield. Campagne en Kalff waren veruit de snelste NK-deelnemers, ver voor de E-type van Rhea Sautter/Andy Newall en het trio Elans van Jos Stevens, Bob Stevens (vader deze keer dus sneller dan zoon) en Alexander Schlüchter.

P9010276

8.39 uur
- De tweede dag van de Historic Grand Prix staat voor de deur. De ploeg van AUTOSPORT.NL heeft er weer zin in, we hopen vandaag weer op veel bezoekers, zowel van deze liveblog als van het evenement. Veel plezier!

Wat gaan we deze zaterdag allemaal zien:
09:00 – 09:40 Kwalificatie Gentlemen Drivers
09:55 – 10:20 Race 1 FIA Lurani Trophy
10:35 – 11:00 Race 1 NK GTTC
11:15 – 11:40 Race 1 Historic Formula 2
11:50 – 12:20 Kwalificatie FIA Masters Historic Sports Cars Championship
12:30 – 12:50 Kwalificatie 1 Tourenwagen Classics
13:00 – 13:15 Demo 5 – BMW
13:30 – 13:55 Race 1 FIA Historic Formula 3 European Cup
14:05 – 14:20 Demo 6 – Specials
14:35 – 15:00 Race 1 FIA Masters Historic Formula One
15:10 – 15:25 Demo 7 – Porsche
15:40 – 16:05 Race 1 Camathias Cup
16:20 – 16:35 Race 1 F3-500 Owners Association
16:45 – 17:05 Kwalificatie 2 Tourenwagen Classics

Reacties

    • 1
    • 1
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 11:40

    Weten jullie ook de redenen van de verschillende code rood situaties deze ochtend?

    • 3
    • 2
     
    Gerrie Hoekstra 31 augustus 2018 12:51

    Beste TheNextGeneration, Nee we weten het niet. Geen commentaar en beelden in het Media Centrum. Beetje lastig werken dus...

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:00

    Wat ik wel weet is dat die specials DEMO 3 onder andere de Jaquar XJ9 waarmee Jan Lammers in 1988 de 24 uur won. Verder helaas een overkill aan Porsche's ingezet door PON Nederland.

    • 2
    • 8
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 13:06

    Dat er geen enkele cameraploeg aanwezig is geeft helaas aan dat dit evenement niet serieus genomen wordt.

    • 1
    • 2
     
    TheNextGeneration 31 augustus 2018 13:29

    Dank voor de reactie. Inderdaad jammer dat dit niet beter geregeld is, maar de afgelopen jaren waren er ook alleen op de zaterdag en zondag camerabeelden. Waarschijnlijk krijgen we die morgen ook wel weer te zien!

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 16:40

    Zoals vaker met raceevenementen wordt alleen de zaterdag en zondag in beeld gebracht. Lijkt me ook voldoende en dan neemt men het toch wel echt serieus.

    • 5
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 31 augustus 2018 19:43

    Fia Masters F1 en Fia Sportscars begint een aanfluiting te worden. Echt te weinig deelnemers. F1 met 8 auto's jammer jammer jammer.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 september 2018 00:44

    De 'moderne' F3 en DTM was een aanwinst. De FIA Sportscars is dit jaar helaas niet meer dan een exclusief Chevron/Lola onderonsje, de F1 is met 8 auto's een treurige aanblik.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:44

    De F2 is op zondag wat ongelukkig gepland, 's morgens om 8.20?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 08:51

    F2 is een van de mooiste klasses, die hoort rond prime time gepland te worden. Slechts een handjevol toeschouwers was hier getuige van!

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 13:12

    De reden dat F1 zo weinig auto’s heeft id dat de familie die zo’n tien auto’s runt, nu een evenement in Engeland doet. Volgende keeer moeten het er weer meer zijn

    • 1
    • 3
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 14:20

    Welke familie moge dat dan zijn? Op het circuitterrein doen er vele excuses de ronde. De schrik na het fatale ongeval van afgelopen jaar en de daarbij behorende vragen omtrent de veiligheid van de Arie Luyendyk bocht, en dat rijders een Peter Auto evenement in Frankrijk boven Zandvoort hebben verkozen. Hoe dan ook, acht auto's is veel te weinig om iets wat op een race lijkt mee te organiseren.

    • 1
    • 12
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 20:01

    Ik hoor het al weer ook de 7de HGP was weer niet best.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 22:17

    Hebben Francesco Macri en Fabrice Lhetirier geen verwondingen opgelopen bij de crash in de F3 race die voortijdig werd afgevlagd?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 02 september 2018 23:00

    De familie Lyons runnen ongeveer tien auto's en daar zijn er een aantal van naar Frankrijk gegaan.

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 03 september 2018 08:28

    De Formule 3-rijders waren beide bij bewustzijn en zijn voor nadere controle overgebracht naar het ziekenhuis. Eén op eigen initiatief, de ander volgens de normale procedure.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 04 september 2018 11:17

    De familie Lyons heeft echt nooit tien F1-auto's onder zijn hoede gehad, hoor! Waar heb je dat vandaan? De afwezigheid van Lyons was ingecalculeerd, hij doet het hele jaar Group C, al had hij met de Hesketh best op Zandvoort (een van zijn lievelingscircuits) willen rijden. Papa Lyons was trouwens wél op Zandvoort, hij reed in de F2's mee. De afwezigheid van andere teams (zoals Hall & Hall en CGA) deed zich meer voelen.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 05 september 2018 10:17

    Programma inkorten en deelnemers veld uitbreiden. Maar ik denk dat het in 2019 niet veel beter wordt. Zat ook echt niemand op de tribune trouwens.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet