Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018


13.00 uur: De Tourenwagen Classics zijn de enige klasse die dit weekeinde twee kwalificatiesessies hebben, waarvan dan de snelste tijd per auto uiteraard bepalend is voor de positie op de grid voor de race van morgen. Precies zoals dat vroeger in de DTM ook ging. Het wekt weinig verwondering dat de beide meest recente auto's in het veld, de Mercedes-Benz C-Klasses, de eerste twee plaatsen behaalden.

  2018 Hatscher

De snelste tijd was voor Klaus Ludwig en Jörg Hatscher in de Warsteiner-C-Klasse. Met een tijd van 1:45,091 minuten. Thorsten Stadler, de leider in de tussenstand van het kampioenschap, reed met 1:49,099 minuten de tweede tijd. Daarachter volgden drie auto's uit de divisie van de tweeliter supertoerwagens, aangevoerd door Gerhard Füller in de ex-Uwe Alzen-Holzer-Opel Vectra, voor Alexander Schmidt in de BTCC-Renault Laguna en vader en zoon Hochwald-Schmidt in de ex-Peter Kox-BMW 318is. Best geklasseerde Nederlander in het veld was Jan van Elderen, die de sessie in zijn Ford Sierra Cosworth als zesde afsloot, een plaats voor Marc Seesing. Die zorgde in de BMW M3 voor het spannendeste moment van de kwalificatie door bij het uitkomen van de Arie Luyendijkbocht in de rondte te gaan, maar daarbij wist hij de auto net uit de vangrails te houden. Ook Gerbert Luttikhuis kon na zijn pech van gisteren met een verse versnellingsbak weer rijden, hij sloot met zijn prachtige Mercedes-Benz 190 E 2.5-16 Evo 2 de eerste kwalificatie als 15e af.


P9010367

P9010381

11.35 uur - Tot het vallen van de vlag scheidden slechts vier duizendsten de twee snelste auto's in de kwalificatie voor de FIA Masters Historic Sports Car-wedstrijd van morgen. Nicky Pastorelli opende vroeg in de sessie het vuur in de DHG Lola T70 Mk3B die hij deelt met David Hart, maar toen Simon Hadfield het stuur had overgenomen van Leo Voyazides in hun T70 Mk3B, kwam de Brit eerst op drie tienden van Pastorelli's tijd en ging er daarna met nog drie minuten te gaan met 0.004s onderdoor. In zijn laatste ronde zette Hadfield zijn poletijd nog eens drie tienden scherper.

Henry Fletcher zette de derde tijd in zijn Chevron B19. Vader en zoon Mark en Andrew Owen (Chevron B8) waren de snelste in de Bonnier-klasse, terwijl Keith Ahlers/Billy Bellinger (Cooper Monaco King Cobra) het makkelijk hadden in de Hulme-klasse. Hun grote rivaal Michiel Smits zag zijn thuisweekend in rook opgaan toen de motor van zijn Lola T70 Mk1 het begaf nog voordat hij naar buiten kon.

2018-F2-Winnaar

11.45 uur - Race 1 Historic Formula 2
Na een chaotische openingsfase die eindigt met een safetycarperiode die in de vierde ronde wordt afgekondigd vanwege een brandje bij een van de deelnemers, rijdt Matthew Watts (March-BMW 772) naar een eenvoudige overwinning. De basis legt Watts met een snelle herstart, waarbij hij profiteert van een slapende Manfredo Rossi, die een gat van vier seconden laat vallen. Rossi wordt tweede, regerend kampioen Robert Simac in net zo'n oudere March 712 derde, in hun strijd om de klassewinst in de klasse voor oudere auto's. Matt Wrigley (in een Toyota Atlantic March 79B) eindigt als derde op de baan, maar wordt tien seconden teruggezet vanwege een pikstart. Hij eindigt daardoor als vijfde, achter zuiderbuur Marc Devis in zijn March 782.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet