Historic Grand Prix Zandvoort

Retro: Liveblog Historic Grand Prix 2018

  2018 Polesitter


17.15 uur: De tweede kwalificatie van de Tourenwagen Classics bracht geen veranderingen aan kop van het klassement en zo bezetten de beide Mercedes-Benz C-Klasses van respectievelijk Jörg Hatscher/Klaus Ludwig en Thorsten Stadler de eerste en de tweede startplaats. De door Ludwig in de Warsteiner-Mercedes gereden tijd van 1:45,091 minuten uit de eerste kwalificatie was meer dan voldoende om de pole-position vast te houden. Thorsten Stadler kwam in de tweede kwalificatie zelfs helemaal niet meer in actie, hij wist ook dat zijn startplek nauwelijks meer in gevaar kon komen.

Daarachter volgen met de Opel Vectra van Gerhard Füller, de Renault Laguna van Alexander Schmidt en de BMW 318 iS van het duo Hochwind-Knoch drie auto's uit de tweeliter-Super Touring-klasse. Daarbij wisten Füller en Schmidt hun tijden uit de eerste kwalificatie te verbeteren naar respctievelijk 1:51,220 en 1:52,421 minuten, maar dat had geen invloed meer op hun startposities. Best geklasseerde Nederlander in het veld blijft Jan van Elderen in de Ford Sierra RS 500 in Texaco-kleuren, die daarmee tevens de snelste rijder in de klasse 3 voor wat oudere DTM-auto's was. Daarachter veroverde het duo Ralf Bahr-Harald Grohs in de Vogelsang-BMW M3 de tweede positie, voor Marc Seesing, die daarmee de tweede Nederlander op de grid is, op korte afstand gevolgd door het duo Vink-Schouten.  


2018-F3-500-Start-1


16.39 uur - Race 1 500cc F3
De 500cc'tjes stelden weer niet teleur met een geweldige race waarin de top-drie van begin tot eind strijd leverde. Poleman Brian Joliffe (Cooper Mk9) raakte in de tweede ronde de kop kwijt aan George Shackleton (Cooper Mk11), maar twee ronden later was Joliffe weer aan kop. In hun kielzog reed Darrell Woods in de Staride Mk3, achter hen begonnen Xavier Kingsland in nog een Staride en Roy Wright in de Flash Special terrein te verliezen - terwijl ze geregeld stuivertje wisselden. In de laatste ronde pakte Shackleton bij het aanremmen van de Hans Ernstbocht de leiding weer terug, en die kon hij houden tot aan de finish doordat Joliffe een versnelling miste en nog alle moeite moest doen om Joliffe van zich af te houden. Kingsland gaf in de voorlaatste op, waardoor Wright zeker was van de vierde plaats. Nigel Challis (Cooper Mk9), Simon Frost (Martin) en Simon Dedman (Waye) kwamen zij aan zij over de streep voor de vijfde tot en met de zevende plaats.

Padmore

15.02 uur - Race 1 FIA Masters Historic Formula One Championship
Een eenvoudige zege voor Nick Padmore in de eerste van twee F1-races. Zijn Williams FW07C gaf hij maar één ronde echt de sporen, in de vijfde ronde, met ruim de snelste ronde van de wedstrijd, en controleerde daarna zijn leiding.

  Duel P2

Achter hem waren alle ogen gericht op de strijd tussen Jason Wright (Shadow DN8) en Greg Thornton (March 761). In de achtste ronde wist de March aan de Shadow voorbij te komen (nadat ze zij aan zij door de Tarzan gingen), maar Wright gaf tot aan de finish niet op. Thornton vierde zijn klassezege - hij werd eerste in de pre-78-klasse - als een echte overwinning.


Duel P2-1

Niet zo vreemd, omdat zijn motor in de kwalificatie in rook opging en de reservemotor in zijn eigen woorden een 'ezel' was. Op grote afstand volgden Andrew Beaumont (Lotus 81) en Alexander Furiani (Surtees TS20). De enige andere passeeractie kwam op naam van Neil Glover (Arrows A5), die Georg Hallau's Theodore N183 in de zevende ronde wist te verschalken, na een rondenlang duel.

2018 Olsen Warken

13.58 uur - Race 1 FIA Historic Formula 3 European Cup
Poleman Christian Olsen (Martini MK39) raakte zijn koppositie kwijt bij de start, maar wist uiteindelijk toch de eerste race voor de FIA Historic Formula 3 European Cup te winnen. De Brit met de Deense naam viel in eerste terug achter Thomas Warken (Ralt RT3) en Valerio Leone (March 783), maar lag na de tweede ronde alweer tweede. Vervolgens zette Olsen met de snelste ronde van de wedstrijd de achtervolging op Warken in, om uiteindelijk in de achtste ronde de Duitser bij het uitkomen van de Hugenholtzbocht te passeren. Een ronde later kwam de safety car uit omdat de auto's van Fabrice Lhéritier en Francesco Macri op de baan waren stilgevallen. De herstart volgde met nog twee ronden te gaan, maar daarin liet Olsen zich niet meer verrassen.

  2018 De Angelis Brundle duel


Marcel Biehl (Ralt RT1) klom naar de derde plaats door Stefan Scho (Ralt RT3) te passeren, waarna ook Frédéric Rouviers (Martini MK31) aan Scho voorbijging. Even leek David Caussanel (Brabham BT41) een bedreiging voor Biehls positie, nadat hij in de derde ronde van P8 naar P5 klom, maar ook de Fransman viel in de achtste ronde stil.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet