Peter Auto

Retro: De races tijdens Le Mans Classic

180711 LMC Plateau 1
In afwachting van de klassieke 'Le Mans-start', met de uiteindelijk winnende Talbot op de voorgrond

Plateau 1: Talbot domineert
In Plateau 1, bedoeld voor de oudste auto's uit de Le Mans-historie van 1923 tot aan de laatste race voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in 1939, waren de Talbots als altijd dominant. Zo ging de overwinning in de optelling van de drie wedstrijden van elk 45 minuten naar de Brit Gareth Burnett met zijn Talbot 105 GO52 uit 1931. Burnett was ingeschreven op twee auto's, naast zijn eigen Talbot ook de auto die hij deelde met zijn landgenoot Birch, en daarin werd het duo als tweede geklasseerd. Robert Spencer eindigde met een Bugatti Type 35 B uit 1928 als derde, voor het Duitse duo Otten/Horbach met een BMW 328, een auto die als altijd goed vertegenwoordigd was in het veld. Datzelfde kon worden gezegd van de Bentleys, waarmee Martin Overington als 14e algemeen de best geklasseerde rijder was. Als altijd was de Britse bouwondernemer en de eigenaar van het vermaarde 'Hôtel de France' over de weg met zijn Bentley naar Frankrijk gekomen. Er stond één Nederlander aan de start van Plateau 1, Lucas Slijpen, die de Talbot 90 PL 2 deelde met de Fransman Vignaud. In de derde race kwam dit duo niet meer in actie, ze werden als 49e geklasseerd.

180711 LMC Plateau 2 Cadillac
Deze Cadillac uit Plateau 2 draagt als bijnaam 'Le Monstre'

Plateau 2: Jaguar D-Types op de eerste twee plaatsen
Plateau 2 was het domein van de auto's gebouwd tussen 1949, het jaar van de eerste Le Mans-race na de oorlog, en 1956. Beroemde raceauto's als Jaguar C- en D-Type,Maserati 250 S en Mercedes-Benz 300 SL bepaalden hier het tempo, maar er was ook plaats voor veel kleinere auto's als de DKW Monza of de nodige Panhards en DB's, in Le Mans traditioneel mogelijk gemaakt dankzij de 'Index of performance'. Vooraan in het veld gingen de eerste twee plaatsen naar Jaguar-teams. In de optelling van de drie races eindigde de Braziliaan Carlos Monteverde met zijn teamgenoten Pearson en Smith als winnaar, gevolgd door het trio Joy/Trenery/Simon, eveneens met een D-Type. De derde plaats was voor Richard Wilson en Martin Stretton met een Maserati 250 S.

180711 LMC Plateau 3
Tevredenheid bij Quirina Louwman en James Wood

Hans Hugenholtz zorgt voor Nederlands podiumsucces in Plateau 3
In Plateau 3, voor auto's van 1957 tot 1961, was er een flinke Nederlandse delegatie actief, zonder uitzondering met auto's van Britse makelij. Hans Hugenholtz reed de Lister Jaguar Costin uit 1959 naar de derde plaats in de optelling van de drie races en zorgde daarmee voor Nederlands podiumsucces. Voor hem eindigden de Nieuw-Zeelands/Britse combinatie Roger Wills/David Clark met een Lotus XV als winnaar en de Oostenrijker Lukas Halusa met de Ferrari 250 GT 'Breadvan' als tweede. Hugenholtz was tevreden met de geleverde prestatie: "We hadden een wat lastig begin met benzinedrukproblemen in de training, maar in de nachtrace liep de auto negen seconden harder dan overdag. Ik kon van 22 naar vijf rijden, dat was een mooie ervaring!" Het Nederlands/Britse duo Quirina Louwman/James Wood eindigde met de Lotus XV uit 1959 op de vijfde plaats. "We hebben wel de nodige problemen gehad met 'misfires', maar we konden toch goed vooraan meerijden", verklaarde Quirina Louwman. Karsten Le Blanc en Christiaan van Lanschot deelden een Austin Healey die in de jaren 1960, 1961 en 1962 ook al in Le Mans reed, waarmee ze als achtste geklasseerd werden. "We hadden een klein brandje na de kwalificatie, maar voor de rest hebben we een geweldig evenement", verklaarde Van Lanschot.

IMG 5807
De auto van Hans Hugenholtz, die als derde eindigde

Adrien van der Kroft werd in zijn Morgan 16e. De andere Nederlandse Morgan-rijders waren Mike van Thiel en Jochen Kentgens, die de ex-Peter Ecury-auto in de Verenigde Staten kochten en net op tijd voor hun eerste deelname bij Le Mans Classic klaar hadden. In de tweede race vielen ze voortijdig uit door accuproblemen, in totaal werden ze als 49e geklasseerd. Voor de bijzonder enthousiaste Healey Club rondom Jaap Sinke was het optreden in Le Mans van korte duur. "Ik merkte in de opwarmronde al dat er iets met de ontsteking niet goed was. Om al die fans niet tezeer teleur te stellen, heb ik wel de start gedaan, zodat ik in ieder geval ook een keer een 'echte' Le Mans-start beleefd heb, maar daarna zag ik al rook in de spiegel, dus heb ik de auto maar voorzichtig teruggereden naar de pits. Jammer natuurlijk, maar het evenement als geheel vond ik fantastisch, ik heb ervan genoten", zei Jan Lammers. Ook Jan Gijzen, die de Lister Jaguar Knobbly deelde met de Belg Anthony Schrauwen, haalde de eindstreep niet.

IMG 5720
De Morgan van Mike van Thiel en Jochen Kentgens

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet