Retro diversen

Retro: Veiling Auto Union Type D uitgesteld

Meestal weet je pas achteraf dat je getuige bent geweest van een belangrijk moment, bijvoorbeeld, om in autosporttermen te blijven, de eerste of de laatste overwinning van een bepaalde rijder. Soms zijn er evenementen die van tevoren al als belangrijk worden beschouwd. Zo bijvoorbeeld de veiling die aanstaande zaterdag in Parijs zou plaatsvinden van de Auto Union Type D raceauto uit 1939, een van de twee originele Type D’s die er nog bestaan. Veilinghuis Christie’s heeft echter bekendgemaakt dat de veiling is uitgesteld.


Tekst: René de Boer
Foto: Christie’s


autounion_typed


Het moest de veiling van de eeuw worden. Twaalf miljoen Euro was de geschatte prijs die de Type D zou gaan opbrengen, en daarmee zou het de duurste ooit geveilde auto worden. De Type D is één van de twee “Silberpfeile” die in de jaren tachtig door het Amerikaans-Russische echtpaar Karassik uit de Sovjet-Unie werden gesmokkeld. De auto was jarenlang in de collectie van een Britse verzamelaar en zou nu te koop worden aangeboden via Christie’s. Het beroemde veilinghuis had een fraaie catalogus laten vervaardigen met prachtig illustratiemateriaal, zowel originele racefoto’s van de auto uit 1939 als nieuwe studiofotografie van Charles Best, die op dit gebied zijn naam eer aandoet. Het chassisnummer van de auto is bekend, 21, het nummer van de twaalfcilindermotor ook, 37. Het gaat, zo weten alle kenners, om de auto waarmee coureur Hermann-Paul Müller op 9 juli 1939 de Franse Grand Prix in Reims won.

Nu echter zouden er opeens onduidelijkheden zijn over de racehistorie van de auto. Merkwaardig, omdat de auto volgens de catalogus officieel gecertificeerd zou zijn door Prof. Kirchberg, de fabriekshistoricus van Audi en een van de onbetwiste experts op dit gebied. In oldtimerkringen en op gespecialiseerde websites, onder andere het onvolprezen Nostalgia Forum van autosport.com, doen al de wildste speculaties de ronde. Jammer is het wel dat de veiling van deze auto niet doorgaat. Wij hadden immers ook graag getuige willen zijn van dit historische evenement. Maar natuurlijk gaan we komende week toch naar Parijs. Rétromobile is immers altijd de moeite waard, en met “Platje”, de enig overgebleven Gatso-personenauto, wordt er immers nóg een bijzondere auto geveild…

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet