Groeten van de Hansa / RSG Pokal of Historic Assen Trophy

Het evenement van het afgelopen weekend op het TT circuit van Assen stond onder drie verschillende namen op de diverse kalenders. Een blik op de velden stemde hoopvol, twee Nederlandse kampioenschappen, een Europees kampioenschap, een race om een Belgisch kampioenschap en een Duitse race met daarin twee cups. Meerdere sprintraces, een 50 minuten race en een 200 minuten race op zondag om het weekend af te sluiten.
Tekst en foto's: Erik van der Schaaff

Het NK HARC 82-90 veld
Hoopvol gestemd afgereisd naar Assen want de NK GT&TC en hun jongere broertje de NK HARC 82-90 zijn enthousiaste clubs met mooie velden en bijzondere auto's.

Het veld van de NK 82-90 op weg naar de Haarbocht
Daarnaast is het STWC veld "DIK" en gemĂȘleerd. De STT ofwel de Duitse supertourenwagen ken ik als een veld met dikke auto's uit alle geledingen van snelle truttenschudders tot voormalig DTM kanonnen. In deze cup komt ook de Duitse Fiesta ST cup aan de start. Ook een cup die we eerder hebben gezien. Deze jongens en meisjes zijn bijna net zo ruig als de Clio Cup van 15 jaar terug.

Het veld van de GTTC beet het spits af. 24 van de 25 ingeschreven auto's waren aanwezig.

Onder de deelnemers een Australische inschrijver met een prachtige Alfa Romeo 2000 GT. Na een snelle verkenning en 2 getimede rondes stond hij in de top 10. Echter het mechaniek liet hem in de steek. Geplofte koppeling en exit na een reis van 10.000 km en 45 kilometer racen op het circuit van Assen.

Na het eerste optreden van de Fiesta sprintcup op Zandvoort waren de verwachtingen voor de Duitse Fiesta ST cup hoog gespannen. Echter waren er maar 3 auto's. Dat zagen we zelfs in de nadagen van de Swift cup beter. Gelukkig werd het drietal gecombineerd met de STT. De dikke kanonnen met meerdere Audi R-en, wat Porsches, BMW Z4 GT4's.