HARC

HARC Nieuws Juni: Help Gijs en de HARC aan meer Vrienden en ander HARC nieuws


HANS

HANS instructies van de FIA

Het is niet verplicht in de historische racerij, maar zeker aan te raden: een head and neck support system, oftewel HANS. Overweeg je de aanschaf, wat we zeker aanraden, lees dan op de website van de FIA de gids en installatie specificaties. Ook nuttig als je al een HANS-systeem hebt. Voor de aanschaf van een HANS-systeem ga je natuurlijk naar onze vriend van de HARC, Racing Sportiva


8290

Wat wordt de volgende nieuwe auto in het Interstate NK82-90?

Tijdens de HZT hebben we genoten van Ruben de Bruin, de debutant die de sterren van de hemel reed in zijn Vauxhall Astra Mk 2. Een welkome aanvulling op het veld, deze fraaie bolide. Dat zette ons aan het denken. Er moeten in loodsen her en der nog veel meer oude maar nog lang niet moegestreden racewagens uit de periode 1982-1990 staan. Wie stoft ze af en brengt ze aan de start?

  Maggoffin

NK GTTC trekt wereldwijd deelnemers
Het NK GTTC heeft in juni een drukke agenda, met races op Assen en Spa De startlijst voor Assen ziet er goed uit, inclusief een wel heel bijzondere deelnemer die zijn Europese debuut maakt in de serie. Het is de Australiër Bill Maggoffin, die zijn 1973 Alfa GTV 2000 meebrengt. De auto is geprepareerd volgens Appendix J en heeft een FIA Historic Log Book (Australische HTP). Bill heeft inmiddels zelf ook toestemming van de Australische ASN, dus zowel auto als coureur zijn er helemaal klaar voor! Naast Assen past ook Spa in Bill's "Europees" programma, hij kijkt er erg naar uit om in Europa te rijden.

FC

In memoriam Fred Corporaal

Het HARC-bestuur was geschokt om te vernemen dat ons lid Fred Corporaal tijdens een vliegtuigongeluk om het leven is gekomen. Fred racete al sinds 1981 bij de HARC, in diverse Alfa Romeo's en een Lotus Elite. Met 37 actieve racejaren was hij waarschijnlijk de oudste en zeker de langst actieve coureur binnen de HARC. Wij wensen zijn familie veel sterkte bij het verwerken van dit verlies. Pim van de Werd schreef een mooi eerbetoon, dat is te lezen op de HARC website

JAG

HGP nieuws

Er vallen steeds meer puzzelstukjes op hun plaats van wat belooft weer een onvergetelijke HGP te worden. Voor de liefhebber van formulewagens wordt het smullen, van de 500 cc Formule 3, via de Formule Junior, het FIA Historic Formula 3 European Cup en de Formule 2 tot en met de FIA Formula 1. Sportscars, GT's en toerwagens komen aan bod in het FIA historic sportscar championship, de Gentlemen Drivers, pre-'66 Touring cars, het GTTC en niet te vergeten de Tourenwagen Classics. Als kers op de taart voor de sportscar liefhebbers is er een Le Mans thema met een aantal bijzondere demo-auto's waaronder de winnende Jaguar van Jan Lammers.


mon-most

Historische actie over de grenzen: Monaco, Donington en Brands

Behalve onze eigen Historic Zandvoort Trophy leverde de meimaand nog veel meer fantastische historische autosport op. Met soms mooie prestaties van landgenoten die we in de meeste gevallen ook van HARC-evenementen kennen. Lees verder op de HARC website , lees meer op autosport.nl

Frans

Frans van Maarschalkerwaart leider in NK HTGT

Bob Stevens won de twee races in het HZT weekend, maar de puntentelling van het Catawiki NK HTGT geeft bonuspunten aan degene die in zijn klasse de meeste tegenstanders achter zich laat. Dat was niemand minder dan good-old Frans van Maarschalkerwaart, die tweemaal maximaal scoorde in de zwaar bezette GTS-12 klasse aan het stuur van zijn Shelby Mustang GT350. Op 23 en 24 juni gaan we zien of hij zijn voorsprong weet te behouden, tijdens de Spa Summer Classic.


Most

Agenda


Ook juni gaat weer veel historisch spektakel opleveren, los van onze eigen Historic Assen Trophy en de Spa Summer Classic. Op 8-10 juni vindt op Dijon de Grand Prix de l'Age d'Or plaats, met de bekende Nederlandse Peter Auto-deelnemers, terwijl op 23-24 juni de Masters een uitstapje maken naar Most in Tsjechië. Tenslotte is de HARC present op het Concours d'élégance paleis het Loo, waar de motoren weliswaar niet zullen brullen (uitgezonderd het erg korte sprintje van de pre-wars), maar we er wel voor zorgen dat er een aantal fraaie historische racers te bewonderen zullen zijn. Dit jaar gedurende drie dagen, op 29 en 30 juni en zondag 1 juli. 

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet