Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Masters Historic Racing

Masters: Pastorelli domineert Gentlemen Drivers op Imola, Hart Jr tweede in Pre-66 Touring Cars, Smits wint Hulme-klasse in FIA Historic Sports Cars

pastorelli-imola2018

Het Masters-weekend op Imola is voor de Nederlandse deelnemers zeer positief verlopen. Twee keer klonk het Wilhelmus over het Circuito Enzo e Dino Ferrari, de eerste keer voor Nicky Pastorelli en Roelofs Engineering na een dominante vertoning in de Masters Gentlemen Drivers, de tweede keer voor Michiel Smits die de Hulme-klasse won in de FIA Masters Historic Sports Cars. DHG Racing had weliswaar pech met de Lola van David Hart/Nicky Pastorelli en de Cobra Daytona Coupé van Hart Sr/Hart Jr, maar Olivier Hart maakte veel goed met een mooie podiumplaats in de Masters Pre-66 Touring Cars.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Pastorelli legde de basis voor zijn zege al in de kwalificatie. Ondanks het feit dat er voor het ultrarappe circuit van Imola een te korte eindoverbrenging was meegenomen, zo bleek, waardoor Pastorelli op de rechte stukken steeds in de begrenzer schoot, veroverde de prachtige Ferrari 250 GTO/64 van Piet Roelofs de pole – al vroeg in de sessie zelfs, waarna Pastorelli het aan de concurrentie liet om zo dicht mogelijk in de buurt te komen.

dhg-imola2018

Uiteindelijk maakte de Shelby Cobra Daytona Coupé van David en Olivier Hart er een compleet Nederlandse eerste rij van, maar de naaste rivalen van Pastorelli haalden in de race helaas het einde niet. Met Hart Jr aan het stuur vatte de accu vlam, waardoor de DHG-auto de achtervolging moest staken. Pastorelli had op zichzelf al een flink gat geslagen, maar nu bleef de Cobra van Michael Gans/Andy Wolfe de enige auto die niet door Pastorelli was gedubbeld – en ook maar amper.

David Hart had eerder een sterke openingsstint afgeleverd door Gans op afstand te rijden, dat terwijl hij en de Amerikaan doorgaans dezelfde stukken asfalt bestrijden. De Jaguar E-type van Julian Thomas/Calum Lockie en de Cobra Daytona Coupé van Leo Voyazides/Simon Hadfield eindigden op grote afstand als derde en vierde. Niek en Sander van Gils finishten in hun Elan als derde in de CLP-klasse, terwijl Theo en Thijs van Gammeren schitterden door dankzij Thijs de pole te pakken in de C1-klasse. In de race liep het echter minder voorspoedig: de Porsche 911 moest na driekwart race afhaken.

hart-imola2018

Zo incidentloos als de Masters Gentlemen Drivers-race verliep, zo chaotisch werd de daaraan voorafgaande wedstrijd van de FIA Masters Historic Sports Cars. De neutralisaties stapelden elkaar op, diverse favorieten schakelden zichzelf uit of vielen ten prooi aan het pechduiveltje. Leo Voyazides en Simon Hadfield leken als enigen het hoofd koel te houden, ondanks een spin in de eerste ronde van de Griek, die daarna terugvocht en de Lola T70 Mk3B in vijfde positie aan Hadfield overdroeg. Door de safety cars lagen de vier auto's vóór hem echter binnen handbereik, wat de zege voor de snelle Hadfield een inkoppertje maakte.

Toch reed de Brit in zijn ongeduld de McLaren M8C van Stefano Rosina aan, die daarop moest uitvallen. Dus ook al kwam Hadfield inderdaad als eerste over de streep, de Lola werd een uur later uit de uitslag geschrapt. Daardoor werd de kleine Chevron B8 van Graham Wilson en David Pittard de verrassende algemeen winnaar. De jonge en ultrasnelle Pittard profiteerde eveneens van de safety cars: de achterstand die Wilson had opgelopen, hoefde hij niet meer goed te maken.

smits-imola2018

Intussen kwam Michiel Smits sterk voor de dag in de Hulme-klasse voor pre-66-auto's. In de kwalificatie maakte hij het klassefavorieten en regerend kampioenen Keith Ahlers/Billy Bellinger in hun Cooper Monaco al moeilijk, ook al was Smits zelf niet tevreden over zijn sessie in de Lola T70 Mk1 Spyder. In de race bleef hij in de buurt van de snellere Bellinger, na de pitstops zat hij op het vinkentouw toen Ahlers in de haast om Smits voor te blijven een fout maakte. Het was de eerste Masters-zege voor Smits, die het hele seizoen meedoet.

In de Masters Pre-66 Touring Cars was geen kruid gewassen tegen de Ford Falcon van Mike Gardiner, ondanks het feit dat hij niet meer kon beschikken over Phil Keen als rappe teamgenoot. Andy Wolfe bleek een waardige vervanger van Keen: zelfs Olivier Hart kon niet in de buurt van de Falcon komen. In plaats daarvan had de jonge Hart het de hele race aan de stok met de Falcon van Julian Thomas en Calum Lockie. In het tweede deel van de race moest hij tijdelijk het initiatief laten aan Lockie, maar toen die uitgleed over een oliespoor kreeg Hart zijn tweede plaats weer terug.

gardiner-imola2018

Het beste denkwerk van de race kwam op naam van Mark Martin, die deze keer zijn Lotus Cortina zonder de hulp van zijn snellere teamgenoot Andrew Haddon moest besturen. Martin was echter zo slim om de chaos in de pitstraat te vermijden toen een safetycarperiode samenviel met het verplichte pitvenster. Door twee ronden langer buiten te blijven en snel naar de safety car toe te rijden, sprong hij over al zijn Cortina-tegenstanders heen – behalve de leidende Italiaan Andrea Stortoni. Maar toen die in de allerlaatste ronde stilviel, was de klassezege opeens voor Martin, die het uiteraard niet kon laten om Haddon te berichten dat hij ook zonder hem kon winnen...

Alex Kapadia (ORECA-Nissan 03) was intussen oppermachtig in de eerste twee Masters Endurance Legends-races van het seizoen. Twee andere coureurs met Le Mans-ervaring en zo'n zelfde relatief recente ORECA LMP2 – de Zwitsers Michel Frey en Ralph Meichtry – waren bijna net zo snel, maar hadden minder geluk. Daardoor kwam voor Kapadia de meeste tegenstand (weliswaar op respectabele afstand) van een reeks P1-auto's, zoals de Creation-AIM van Gareth Evans, de Lola-Mazda B12/60 van Steve Tandy en de Audi R8 van Travis Engen. Met hun Aston Martin DBR9's verdeelden de Duitsers Nikolaus Ditting en Dominik Roschmann onderling de prijzen in de GT-klasse.

creation-imola2018
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet