HARC

HARC nieuws April: Drukte op de RAI en ander nieuws

MM

Terugblik Goodwood MM76
De sneeuw en de kou vormden in ieder geval geen beletsel voor de knaller van het programma, de Gurney Cup voor sportprototypes tot 1966. De familie Hart was daarin vertegenwoordigd met een nieuwe GT40 voor senior en de inmiddels vertrouwde Shelby Cobra Daytona Coupé voor junior. Andrew Smith had beiden in de kwalificatie op hun nummer gezet door in diens gloednieuw opgebouwde Cobra Daytona Coupé een fenomenale poletijd neer te zetten.

Vooraf probeerde 'Smithy' met wat psychologische oorlogsvoering de twee Harts de zenuwen aan te praten – alles in goede luim natuurlijk – want hij wist hoe goed vooral David Hart altijd van zijn plek vertrekt. Maar als er iets is wat we Hart nooit fout zien doen, dan zijn het wel zijn starts. En ook nu was hij als de beste weg, waarna hij zijn voorsprong op Smith beheerst in stand hield en bij het inhalen van de achterblijvers zelfs slagvaardiger bleek. Harts zege kwam geen moment in gevaar.

Olivier Hart had wél een mindere start, maar vocht via enkele karakteristieke gewaagde acties terug naar de derde plek. Een voortreffelijk resultaat voor DHG Racing – en compensatie voor het non-optreden van Hart Sr's Lister-Jaguar 'Costin' in de Salvadori Cup. Martin Stretton (Lister-Jaguar 'Knobbly') versloeg daarin de Lotus-Climax 15's van Roger Wills en Olly Bryant. Ook twee 'Nederlandse' auto's vertrokken voor de Moss Trophy voor GT's tot 1963, een categorie die weer opbloeit door de Kinrara Trophy op de Revival en dit jaar ook weer de herlancering van het Pre-63 GT-kampioenschap door Historic Motor Racing. Christiaen van Lanschot/Karsten Le Blanc (Austin Healey 3000) en Hans Hugenholtz/Alexander van der Lof (Lotus Elite) verbleven op de baan regelmatig bij elkaar in de buurt, maar wel met ronden verschil. De Healey 'DD300' werd uiteindelijk 14e, de Racing Team Holland Elite 19e.

In de langverwachte Groep 5-demo verschenen ook twee landgenoten op de baan – en hoe. Kevin Abbring schitterde in de ex-Markus Höttinger BMW 320 van GS-Tuning, met veruit de snelste tijd en drifts waarvoor het publiek op de banken ging staan. Jan Bot verwarmde menig hart met zijn brullende IMSA March BMW M1 GTR, al moest hij op zaterdag in St. Mary's wel het gras opzoeken. Het was voor zowel Abbring als Bot de eerste keer dat ze met Goodwood kennismaakten en ze genoten met volle teugen. In de Caracciola Sportwagenrennen voor vooroorlogse sportauto's verscheen Lucas Slijpen aan de start met zijn Bugatti T43. De Nederlander reed naar een 18e plaats in een race die werd gewonnen door Patrick Blakeney-Edwards (Alfa Monza), op ruime afstand gevolgd door Duncan Pittaway's Bugatti T35 en de Monza van Max Werner.
Lees ook HIER het lange verslag op autosport.nl.

Lof

De familie Van der Lof, een Nederlandse race-dynastie

Duik als Nederlander in de geschiedenis van de Formule 1 en je stuit al gauw op de naam van Dries van der Lof. In 1952 was hij samen met straaljagerpiloot Jan Flinterman de eerste Nederlandse coureur die deelnam aan een Grand Prix die meetelde voor het wereldkampioenschap. Zoons Alexander en Phil en kleindochter Shirley maakten van de familie Van der Lof een echte Nederlandse race-dynastie.

Het was eigenlijk niet eens een Formule 1-race, want het wereldkampioenschap van 1952 werd verreden met Formule 2-auto's. En dus reed Dries van der Lof in de HWM-Alta F2 de enige Grand Prix van zijn leven. Daarmee belandde hij in de boeken als de eerste Nederlander die na de oorlog op WK-niveau racete – samen met Jan Flinterman, die in dezelfde wedstrijd zijn eerste en enige WK-deelname mocht noteren. Op nationaal niveau was Van der Lof echter een prominent van jewelste, eerst als coureur, daarna in het NAV-bestuur en daarna opnieuw als historisch coureur. Die ene Grand Prix van Nederland van 1952 beschouwde Dries van der Lof met recht als het hoogtepunt van zijn carrière. Het hadden er meer kunnen worden, want het HWM-team bood hem meteen een contract aan. Maar zijn vader Johannes Cornelis van der Lof, de oprichter van de N.V. Twentsche Kabelfabriek, stelde zijn zoon voor een ultimatum: de autosport of het bedrijf. Na een week bedenktijd koos Dries voor het laatste.

Lees verder op de website

YTCC

Agenda

Waar moet je verder nog zijn voor historisch racen de komende weken? Als Imola te ver is, is Hockenheim op 21 en 22 april een aanrader. Tijdens de Hockenheim Historic -Jim Clark revival openen de Youngtimers van de YTCC hun seizoen met een mega-dik startveld. Meer info lees je op https://www.hockenheim-historic.de/

Het weekend erop kun je tercht op ons eigen Zandvoort, want dan openen de Historische Monoposto's hun seizoen tijdens de Trophy of the Dunes. Ben je liefhebber van formulewagens (we bedoelen echte formulewagens, dus zonder halo's), dan mag je dit evenement niet missen, want er wordt ook gestreden om de Marcel Albers Memorial Trophy.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet