Sportscars: Tristan Vautier behaalt pole-position in Sebring
Pole-position op Sebring voor de Spirit of Daytona-Cadillac DPi dankzij Tristan Vautier
Tristan Vautier, die vorig jaar in Sebring de pole behaalde in de GTD-klasse, behaalde nu de beste startplaats in de prototypeklasse. Met een tijd van 1:47,432 minuten zette hij de nummer 90-Spirit of Daytona-Cadillac DPi op de beste startplaats, voor zijn Franse landgenoot Olivier Pla in de nummer 2-ESM-Nissan DPi. Renger van der Zande kon in de Konica-Minolta-Cadillac DPi ditmaal zijn pole-winnende ronde van Daytona niet herhalen, hij kwalificeerde zich op 0,938 seconde van Vautier als tiende. In de GTLM-klasse zorgde Connor de Phillippi voor de eerste pole-position voor de nieuwe BMW M8, die in Daytona nog veel snelheid tekort kwam, maar nu dankzij allerlei BOP-aanpassingen een stuk competitiever is. De andere BMW, waarin ook Nicky Catsburg in actie komt, start dankzij de kwalificatieronde van Jesse Krohn, als derde in de klasse, achter de Risi-Ferrari van James Calado. Daniel Serra, vorige week nog winnaar van de verregende seizoensstart van de Braziliaanse stockcars, behaalde nu in het zonnige Sebring de pole-position in de GTD-klasse. De zoon van oud-F1-coureur Chico Serra was in de Spirit of Race-Ferrrari verreweg het snelst in de klasse, gevolgd door Christopher Mies in de Land-Audi en de beide 3GT-Lexussen. De Riley-Mercedes-AMG GT3, waarin ook Jeroen Bleekemolen rijdt, werd door Ben Keating als 14e gekwalificeerd.
Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: IMSA
Filipe Albuquerque behaalde de voorlopige pole in de prototype-klasse met een tijd van 1:48,282 in de nummer 5-Mustang Sampling-Action Express-Cadillac DPi, gevolgd door Felipe Nasr in de andere Action Express-autom de nummer 31-Whelen-Cadillac DPi. Halverwege de sessie nam Juan-Pablo Montoya in de nummer 6-Penske-Acura de eerste plaats over met een tijd van 1:48,177, maar hij moest al snel zijn meerdere erkennen in Tristan Vautier in de Spirit of Daytona-Cadillac DPi met 1:47,710. Met zeven minuten te gaan klom Olivier Pla in de nummer 2-ESM-Nissan op naar de tweede positie, maar vervolgens nam Ricky Taylor in de nummer 7-Penske-Acura de tweede plaats over, nadat hij een ronde eerder eenmaal in de rondte was gegaan. Renger van der Zande stond op dat moment op de tiende plaats met een tijd van 1:48,694 minuten. In zijn volgende ronde ging Van der Zande iets sneller: 1:48,370, wat een verbetering naar de negende plaats betekende. Pla behaalde de tweede plaats weet terug, maar Vautier bleef bovenaan. Daarmee behaalden de beide Franse rijders de eerste twee startplaatsen, met Vautier in de Spirit of Daytona-Cadillac DPi op pole, voor Pla in de nummer 2-ESM-Nissan-DPi, Ricky Taylor in de nummer 7-Penske-Acura DPi en Pipo Derani in de 22-ESM-Nissan. Van der Zande kwalificeerde zich als tiende.
Onze landgenoot was niet echt tevreden: "Een slechte kwalificatie. We hebben vanmorgen de auto klaargezet en dat ging heel goed, maar vanmiddag was het ontzettend warm en dat gaan we morgen ook zien tijdens de race. We hebben de sessie gebruikt om daarover meer te weten te komen. We leren nog steeds. In de kwalificatie had ik veel teveel onderstuur om een snelle ronde te rijden, dus we gaan nu kijken hoe we dat kunnen oplossen. Anderzijds is het zo dat de race in de nacht eindigt, en dat is wanneer je het verschil moet maken met je tijden en met je team. Het is nog zoeken, maar er kan in de race veel gebeuren, ik denk dat we het wel voor elkaar moeten kunnen krijgen."
In tegenstelling tot Daytona nu wel snel: de nieuwe BMW M8
De BMW's bepaalden het tempo in de eerste helft van de GTLM-kwalificatie, met 1:55,839 voor Connor de Phillippi in de nummer 25 en 1:55,985 voor Jesse Krohn in de nummer 24. Daarachter volgden Richard Westbrook in de nummer 67-Ford en James Calado in de nummer 62-Risi-Ferrari. Met vijf minuten te gaan klom Calado op naar de tweede plaats met een tijd van 1:55,897. Daarmee leek het pleit goeddeels beslecht, want terwijl de tijd doorliep keerden de meeste rijders alweer terug naar de pits. Zo was De Phillippi zeker van de pole-position, de eerste voor de nieuwe BMW M8, voor Calado in de Ferrari en Krohn in de nummer 24-BMW, waarin ook Nicky Catsburg in actie komt. Daarachter de beide Fords van Richard Westbrook en Joey Hand en vervolgens afwisselend de Porsche van Laurens Vanthoor, de snelste Corvette van Antonio Garcia, de andere Porsche van Nick Tandy en de tweede Corvette van Tommy Milner.
Nieuw GTD-kwalificatierecord en klassepole voor Daniel Serra in de Spirit of Race-Ferrari
Gunnar Jeanette zette in de GTD-klasse een tijd van 1:59,609 minuten in de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari, wat een voorlopig nieuw kwalificatierecord in de klasse betekende. Daniel Serra klom op naar de tweede plaats in de Spirit of Race-Ferrari met een tijd van 1;59,740 minuten. Met zes minuten te gaan nam Christopher Mies in de nummer 29-Land-Audi de kop over, maar Jack Hawksworth liet met 1:59,251 zien dat er nog veel meer in zat. Serra reed 1:59,008 minuten en het leek slechts een kwestie van tijd voordat de limiet van 1:59 ging vallen. Daarvoor zorgde inderdaad diezelfde Daniel Serra: 1:58,710 minuten, een seconde beter dan het oude kwalificatierecord. Mies klom nog op naar de tweede plaats, maar kwam toch een halve seconde tekort op de Braziliaan. Daarachter volgden Jack Hawksworth in de nummer 15-3GT-Lexus en Dominik Baumann in de zusterauto met het nummer 14. Ben Keating kwalificeerde de nummer 33-Riley-Mercedes-AMG GT3 op de 14e plaats. "Ik denk dat we aardige kansen hebben", schat teamgenoot Jeroen Bleekemolen in. "We hebben wat BOP-aanpassingen gekregen die voor wat meer snelheid zorgen en we hebben ook nieuwe Continental-banden, die duidelijk sneller zijn. We zijn nog wel zo'n 60 kilo zwaarder dan het gewicht waarmee we hier vorig jaar reden en wonnen, maar ik ben wel positief."
180315 IMSA Sebring uitslag kwalificatie
14e startplaats in de klasse voor Jeroen Bleekemolen en Ben Keating in de Riley-Mercedes