Retro

Retro: Racelegende Dan Gurney overleden

Vanuit Amerika ontvingen wij het droeve bericht dat racelegende Dan Gurney ten gevolge van complicaties bij een long-ontsteking is overleden. Coureur-constructeur Dan Gurney werd 86 jaar.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Ford Performance/Indycar

2016 100E
Dan Gurney in 2016 bij de 100e editie van de Indy 500.


Racelegende Dan Gurney overleden
In een door Evi Gurney ondertekende email werd zondagavond het plotselinge overlijden van haar man Dan bekend gemaakt. "Met een laatste glimlach op zijn gezicht is Dan naar het onbekende vertrokken. Met diepe droefheid maar dankbaarheid in onze harten voor de liefde en het plezier dat je ons op aarde gegeven hebt kunnen we alleen maar zeggen "Godspeed" In zijn tijd was Gurney één van de beste allrounders die in de F1, Indycar, NASCAR en sportscars successen op zijn naam schreef. Gurney was ook de man die Colin Chapman er begint zestiger jaren toe aanzette om naar Indianapolis te komen. In 1965 won Jim Clark de Indy 500 met een Lotus. Gurney was voor Clark ook de tegenstander die hij destijds het meeste vreesde.

Thompson Buick
Met een Thompson Buick op de Brickyard in 1962.

Gurney slaagde er zelf nooit in om de Indy 500 op zijn naam te schrijven maar zijn Eagles werden op de Brickyard jarenlang een begrip. De door Gurney gebouwde Eagles wonnen maar liefst 78 Indycar-wedstrijden waaronder driemaal de Indy 500. Tweemaal met Bobby Unser Sr. en eenmaal met Gordon Johncock, resp. in 1968, 1975 en 1982. Zelf nam Gurney tussen 1962 en 1970 aan de Indy 500 deel.

Na de dodelijke ongelukken van Bruce McLaren, Piers Courage en Jochen Rindt zette Gurney als in 1970 definitief een streep onder zijn actieve carriere. In 1967 schreef Gurney samen met A.J. Foyt de 24U van Le Mans met een Ford Mark IV op zijn naam. Het was zijn 10e deelname aan het evenement en Dan had heel wat overredingskracht nodig om Foyt als partner te overtuigen. Voor Ford betekende het de tweede zege op Le Mans. De zege maakte Dan onsterfelijk. Hij startte een traditie die een wereldwijde trend in de motorische sporten werd en tot heden ten dage voortduurt. Gurney was de allereerste coureur die op het podium begon om met champagne te spuiten.

Voor Gurney viel er in 1967 nog meer te spuiten. In datzelfde jaar was hij de eerste Amerikaan die op Spa Francorchamps met zijn zelfgebouwde Amerikaanse Eagle de F1 wist te winnen.

Eagle Indy
In 1967 met een Eagle op de Brickyard.


A.J. Foyt, bij velen niet bepaald geliefd, had het grootste respect voor Gurney. "Dan was een uitvinder. Hij had gewoon meer races kunnen winnen als hij wat meer vuile trucjes had toegepast. Een superrijder. Ik was erg blij dat hij mij destijds als co-rijder voor Le Mans uitkoos. We zijn jaren vrienden geweest en hij bouwde zijn eigen auto's en motoren en won daarmee in de F1. Ik deed hetzelfde in Indycar. We hadden wel iets gemeen ja."


2018 Rouwadvertentie


In 1969 eindigde Gurney als tweede achter Andretti in de Indy 500. Mario Andretti: " Als een allrounder heeft hij mijn gehele carriere geïnspireerd. In alle takken van de sport waaraan hij deelnam heeft hij wedstrijden gewonnen. Dan ben je een icoon. In mijn boek sla ik hem het hoogst aan."Afkomstig uit de Zuid Californische Hot Rod cultuur in Port Jefferson vond de zoon van een operazanger zijn weg in de racerij. Later werden het sportscars met Ferrari. Vervolgens werd het de F1 met BRM en Porsche. In 1962 bezorgde Gurney het Duitse merk haar enige F1 overwinning in de Franse Grand Prix. Bij Porsche leerde hij ook zijn vrouw Evi Butz kennen.


Gurney9
De tweede Ford zege op Le Mans in 1967 met Gurney/Foyt. 


In de IMSA GTP series werden de Eagle Toyota's eind tachtiger/begin negentiger jaren een begrip en behaalden vele successen. Met F1 concurrent Bruce McLaren had Gurney een vriendschappelijke band. Na het overlijden van Bruce kwam Gurney voor het team als vervanger uit. McLaren zelf reed ook een enkele maal voor de stal van Gurney als het tegenzat. "Camaradie"uit de zestiger jaren die heden ten dage onbestaanbaar is.

Gurney7

Het begin van een onsterfelijke traditie in de motorische sporten op Le Mans 1967.

Allround racer constructeur heeft Dan Gurney enorm veel geschiedenis geschreven en een onsterfelijke traditie gecreëerd.

Reacties

    • 3
    • 0
     
    Dirk 15 januari 2018 08:37

    Legende, held! Ontwierp trouwens ook een hele mooie (en snelle) Formule Ford, All American Racers Eagle.

    • 4
    • 0
     
    Racing-Fan 15 januari 2018 09:21

    Een legende inderdaad.

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 januari 2018 12:25

    Spa Francorchamps 1967 , de met afstand mooiste Formule 1 wagen ooit, zijn Eagle Weslake V12 wint in de Ardennen. Dan Gurney in de eeuwige paddock vanaf vandaag.

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 15 januari 2018 20:27

    Zandvoort 1967: de met afstand mooiste Formule 1 wagen ooit, zijn Eagle Weslake V12 kwalificeert zich als 2e achter de nieuwe Lotus 49, Hill 1:24:6, dat zal ik me altijd herinneren Zandvoort 1966: de eerste GP die ik bijwoonde - Stewart is de laatste overlevende. 8 van de 17 coureurs zijn in het harnas gestorvewn :( Net deze zaterdag mocht ik een stapeltje "Gurney for President" bumperstickers vasthouden (Interclassics Maastricht) en vroeg me af hoe het zou gaan met de man die zo fragiel leek op een recent video interview. Wat een prachtig leven. Jan van der Graaf

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet