Retro

Retro 1990: De stukken vlogen er af bij Racefestival op Zandvoort


Productiewagens onder 2 liter: Kampioenschap voor Paul van Splunteren
Dat één van de Alfa's kampioen zou worden stond vooraf al vast. Op de startgrid stonden niet minder dan vijf 75 Twin Sparks van het Italiaanse merk. De aanvoerder in de titelstrijd, Paul van Splunteren, kwam met zijn trainingstijd niet verder dan een zesde tijd.

caron

Op de kop van het veld stonden Frank Caron met de Peugeot 405 Mi 16 en de nieuwe Alfa van Frans Vörös. Naast Caron, zouden ook Peugeot 205 GTi rijder Nick van 't Hoff (4de tijd), Robby Nobels (Toyota Celica) en de beide Opel Kadett GSi's van Egbert Top en Evert Bolderheij voor een geduchte tegenstand zorgen.
Een veld dat onder aanvoering van Frank Caron voor de eerste keer de Tarzanbocht rondde. Robby Nobels had een wereldstart, maar kreeg een tik van Alfist Wout van Rheenen, waarna de Toyota van Nobels tegen de vangrail knalde met flinke schade tot gevolg. Nick van 't Hoff had zich aanvankelijk achter de Interact koploper genesteld, maar moest even later zijn meerdere erkennen in het vermogen van de Alfa van Vörös. Caron bouwde zijn voorsprong per ronde een stukje uit. Bij de goed rijdende Citroën BX-rijder Paul Fauchey vloog een voorwiel van de wagen en voor hem bleef er ook niets anders over dan te stoppen. Ook Frans Vörös haalde de finish niet wegens over verhittingsverschijnselen van de motor.

crash-broos

Een uitstapje van Paul Broos deed de wedstrijdleiding besluiten de pacecar in de baan te brengen. Na twee ronden op laag tempo over de baan gereden te hebben werd het veld voor drie doldwaze ronden los gelaten. Over en weer vlogen er auto's door het Zandvoortse gras en bij de laatste passage van Bos-uit raakte Evert Bolderheij zelfs de vangrail.

egbert-top

Egbert Top wist zijn zwarte Kadett naast de leidende Peugeot te krijgen en reed met twee wielen in de grasstrook naar de nipte overwinning.

splunteren-reenen

Paul van Splunteren hoefde alleen de Alfa van Van Reenen (tweede rij) in de gaten te houden. Het ging erom dat Wout niet mocht winnen. De twee titelkandidaten raakten elkaar zelfs in de krappe Nissanbocht, maar dit werd als een gewoon race-incident gezien. Van Splunteren maakte geen fouten, hield zich verder buiten alle incidenten, maar een hoge klassering leek er niet meer in te zitten, totdat in de laatste ronde nogal wat rijders het asfalt verlieten waardoor hij verrassend derde werd. Deze derde plaats was genoeg voor de Nationale titel.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet