Retro

Retro 1990: Gezellige NAV-races op circuit Zolder zorgen voor de nodige spanning


kalff

Slechts een ronde mocht Kalff het genoegen smaken aan de leiding te rijden. Bij het opgaan van de heuvel na de chicane werd hij door Euser voorbijgestreefd, die daarna dankzij optimale banden zijn voorsprong direct verder uit kon bouwen. Met grote krachtinspanning wist Kalff zijn tweede positie te behouden, waarbij een afgebroken schakelpook hem parten speelde. Jeroen Hin moest zijn derde plaats in de achtste ronde aan Fred Krab prijsgeven. Geplaagd door zwaar overstuur viel de Mercedes-man naar de zesde plaats terug. Huisman werd vierde en Tom Langeberg zevende, voor Bram van Hilten, die met zijn Sierra in de beginfase goed mee kon komen. Met nog twee races te gaan is de strijd tussen Mercedes en BMW nog volledig open. Arthur van Dedem (88) bleef koploper met 16 punten voorsprong op Euser, die op 7 punten gevolgd wordt door Jeroen Hin (65). Hans van der Beek bleef door zijn uitval steken op 59 punten, gevolgd door Mike Hezemans met 54.

Productie Toerwagens tot 2000 cc: Opel overheerst op Zolder
In deze klasse zal de titel naar een Alfa-rijder gaan. Paul van Splunteren is ondanks zijn zesde plaats op Zolder bijna kampioen, maar indien Wout van Reenen twee wedstrijden wint en Van Splunteren slecht scoort gaat de titel alsnog aan zijn neus voorbij. De wedstrijd om de kop werd beheerst door de twee Kadett GSi's van Evert Bolderheij en Egbert Top, waarbij Rob Nobels met zijn Toyota Celica eindelijk, na alle ellende, een podium behaalde, door de beschikking te hebben over de juiste 14-inch Dunlop-banden en het juiste sperdifferentiëel uit Japan.

paul-fauchey
Paul Fauchey werd uit de wedstrijd gehaald.

Frank Caron werd vierde terwijl Citroën-rijder Paul Fauchey in de aanvangsfase uit de wedstrijd werd gehaald wegens het produceren van teveel geluid. Voor de titelstrijd had Paul van Splunteren in alle verreden races punten behaald (99) en daarmee zijn voorsprong op merkgenoot Wout van Reenen uitgebouwd tot 34 punten. Frans Vörös, ook met een Alfa, stond derde op slechts 2 punten achter Van Reenen.

Productie Toerwagens tot 1300 cc: Verrassende winst voor Kees Kreijne
Kees Kreijne zorgde in de kleine klasse voor een verrassing door de beide Suzuki Swift's van Berend Oeberius Kapteijn en Roger Ciapponi te verslaan. Berend had na Zolder 102 punten vergaard. Tien meer dan de andere Swift-coryfee Roger Ciapponi. Door de winst van Kreijne steeg hij naar de derde plaats in het kampioenschap met 62 punten. Slechts drie punten meer dan de strijdende achtervolgers Paul Broos en Ron Nobels.

fford-start

start-achter

Formule Ford 1600: Franc ten Wolde kampioen
Dankzij zijn tweede plaats op Zolder stelde Franc ten Wolde zijn claim op zowel het Nederlands Formule Ford-kampioenschap als de Benelux Cup definitief veilig. Met nog twee races te gaan kunnen zijn concurrenten hem niet meer inhalen. Temeer daar Marc Goossens inmiddels naar Engeland is vertrokken om naast Michael Vergers een fabrieks Van Diemen te rijden en aangezien Ruud Spoolder's seizoen onlangs ten einde is gekomen

ten-wolde-op-kop

In Zolder was het echter de Belg Mikke van Hool die de toon aangaf, gewapend met een van Nomag Racing's Van Diemen RF 90's en een uiterst rappe motor van Jacky Eeckelaert. Na de training derde snelste achter Sasscha Maassen en Ten Wolde, lag hij na de start bij de eerste doorkomst al vierde.

mikke

Reeds in de derde ronde had de Vlaming, die een éénmalige rentree in de klasse maakte, zich tot achter leider Ten Wolde opgewerkt om twee ronden later zelfs de kop te grijpen. Mikke ging zichtbaar strakker en vloeiender door de chicanes dan wie ook. Zijn inmiddels opgedane Franse Formule 3-ervaring wierp hier duidelijk vruchten af. Maassen intussen bevestigde zijn daverende vorm uit de training totaal niet. De BS-Racing coureur liet zich al te gemakkelijk enkele plaatsen terugwijzen.

spin-ten-wolde

Ook Franc ten Wolde kon het tempo van Van Hool niet volgen. Een spin zorgde voor de nodige vertraging, maar hij wist zijn tweede plaats te verdedigen op een aanvallende Marc Delpierre.

Van Hool, die ook nog de snelste ronde draaide, pakte de Formule Ford dus op waar hij die eind vorig seizoen had verlaten, met een overwinning. Deze deed hem een kleine 7.5 seconde vóór Ten Wolde over de streep gaan, die dus zeer dicht voor Delpierre op de hielen gezeten werd. Toen enkele pogingen om te passeren niet het gewenste resultaat opleverden, had de Waal wijselijk gekozen voor een veilige derde podiumplaats. Maassen werd vierde voor teamgenoot Oscar Middeldorp. André van Hoof, Werner koopman en Eric Roest vulden de volgende drie plaatsen. Interessant was nog dat de Friese belofte Huub Adema eindelijk zijn racedebuut maakte in een Van Diemen 89 van Tim Selling en elfde werd. Robert Beukers won met zijn PRS ditmaal de pre 80-categorie.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 13 september 2017 11:05

    Mijn eerste bezoek aan een 'buitenlands' circuit. Mooie ervaring!

    • 6
    • 0
     
    Willem J. Staat 13 september 2017 11:38

    27 Jaar geleden dat ik dit allemaal geschreven heb. Ongelofelijk.

    • 8
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 13 september 2017 11:42

    We worden oud Willem... maar het was toen wel erg leuk, die tijd. Je hoort mij niet zeggen dat vroeger alles beter was..., maar toch mis ik de races voor het NK in Nederland wel.

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 september 2017 12:28

    Toen autosport nog leuk was en betaalbaar.

    • 5
    • 0
     
    Drrrrkkk 13 september 2017 12:40

    Dat enorme Formule Ford startveld... anno 2017 haast niet meer voor te stellen.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 13 september 2017 12:42

    Circuit Zolder blijft een van mijn favoriete circuits, publiek heeft verschillende plekken met mooie uitkijk. In oktober weer NASCAR weekeinde :-)

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 september 2017 16:00

    Ging vroeger met verschrikkelijk veel plezier naar Zolder in de 70's en 80's. Helaas teveel gechicaneerd, de laatst gebouwde (na de Sacramentsheuvel) heeft een prachtige dubbele rechterbocht om zeep geholpen. Dat gebeurde n.a.v. de fatale crash van Villeneuve in 1982.

    • 0
    • 0
     
    Herman 15 september 2017 14:34

    Mooie herinneringen aan de bloedhete zomer van 1990 :) Het was ook mijn eerste bezoek aan een circuit in het buitenland. Ik was er als toeschouwer en kan me nog herinneren dat er een paar in de grindbak gingen in de eerste linkse.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet