Retro

Retro 1990: Gezellige NAV-races op circuit Zolder zorgen voor de nodige spanning

citroen-startopstelling

Na de prachtige omgeving van Colmarberg was de Nederlandse Autosport Vereniging voor de tweede maal te gast in het buitenland. Ditmaal werd het gezellige circuit van Zolder aangedaan voor de volgende ronde in de beslissing van de diverse kampioenschappen. De rijders en aanhang gaan graag naar Zolder, niet alleen vanwege de gezellige sfeer op het circuit, maar ook de plezierige terrassen en lekkere restaurants in het naburige Hasselt verhoogden de feestvreugde.

harry-splinter

Na wellicht nog een bezoek aan de Dockside discotheek werden de rijders de volgende dag al weer vroeg op het circuit verwacht voor een speech van wedstrijdleider Harry Splinter, waarin hij uitsprak dat het een keer afgelopen moest zijn met het vele schade rijden. Er werd ook nog veel geracet op Zolder. Een korte terugblik op alle klassen.


Tekst: Gerrie Hoekstra (Bron Auto&Sport – Willem J. Staat en Hubert Winckers)
Foto's: Gerrie Hoekstra

Productie Toerwagens boven 2000 cc: Winst voor de BMW van Cor Euser
Vrijwel gelijktijdig gingen de voormalige formule Ford 2000 sparringpartners Ayrton Senna en Cor Euser op verschillende locaties winnend over de eindstreep. Eerstgenoemde won met zijn rood-wit gekleurde bolide de Duitse Grand Prix, de man uit Oss ging met een identiek gekleurde BMW in Zolder als eerste over de streep. Hoewel beider carrières zich in een verschillende richting ontwikkeld hebben weten zij toch telkens weer dezelfde tabaksgigant met ereplaatsen tevreden te stellen.

cor-euser

Op kwalificatiebanden draaide Euser in de eerste training naar een fenomenale tijd die goed was voor pole. Voor het eerst beschikte men bij BMW over speciaal door Yokohama voor het Barron team gemaakte 15 inch banden, waarover door de homologatie problemen van het '90-er model niet eerder beschikt kon worden. Voor een verrassing zorgde gelegenheidsrijder Allard Kalff, die de reguliere Sierra Cosworth van Ger van Krimpen op de eerste startrij neer plantte. De derde tijd werd gerealiseerd door Fred Krab, voor merkgenoot Patrick Huisman. De derde startrij werd bezet door Hans van der Beek en Arthur van Dedem, terwijl Ger van Krimpen met de Sierra 4x4 en Jeroen Hin met de Mercedes op de vierde startrij te vinden waren.

start-zolder-toerwagens

Allard Kalff had de perfecte start, gevolgd door Cor Euser. Dat kon niet van de kemphanen Van der Beek en Van Dedem gezegd worden.

crash-vanbeek-1

crash-vanbeek-2

crash-vanbeek-3

crash-vanbeek-4

Beide heren hadden een verschillende visie over hoe je de eerste linkerbocht heelhuids doorkomt en Van der Beek strandde in de grindbak.

pech-vanbeek

"Van Dedem heeft me er afgedreund" brieste de Mazda-rijder na het incident. De Mercedes-rijder kon zijn weg aan de staart van het veld vervolgen en zou na een vrij eenzame wedstrijd alsnog vijfde worden en zijn leiderspositie voor de titel met een totaal van 88 punten behouden.

Reacties

    • 6
    • 0
     
    René de Boer 13 september 2017 11:05

    Mijn eerste bezoek aan een 'buitenlands' circuit. Mooie ervaring!

    • 6
    • 0
     
    Willem J. Staat 13 september 2017 11:38

    27 Jaar geleden dat ik dit allemaal geschreven heb. Ongelofelijk.

    • 8
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 13 september 2017 11:42

    We worden oud Willem... maar het was toen wel erg leuk, die tijd. Je hoort mij niet zeggen dat vroeger alles beter was..., maar toch mis ik de races voor het NK in Nederland wel.

    • 8
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 september 2017 12:28

    Toen autosport nog leuk was en betaalbaar.

    • 5
    • 0
     
    Drrrrkkk 13 september 2017 12:40

    Dat enorme Formule Ford startveld... anno 2017 haast niet meer voor te stellen.

    • 1
    • 0
     
    Dirk 13 september 2017 12:42

    Circuit Zolder blijft een van mijn favoriete circuits, publiek heeft verschillende plekken met mooie uitkijk. In oktober weer NASCAR weekeinde :-)

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 13 september 2017 16:00

    Ging vroeger met verschrikkelijk veel plezier naar Zolder in de 70's en 80's. Helaas teveel gechicaneerd, de laatst gebouwde (na de Sacramentsheuvel) heeft een prachtige dubbele rechterbocht om zeep geholpen. Dat gebeurde n.a.v. de fatale crash van Villeneuve in 1982.

    • 0
    • 0
     
    Herman 15 september 2017 14:34

    Mooie herinneringen aan de bloedhete zomer van 1990 :) Het was ook mijn eerste bezoek aan een circuit in het buitenland. Ik was er als toeschouwer en kan me nog herinneren dat er een paar in de grindbak gingen in de eerste linkse.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet