Retro 1990: Gezellige NAV-races op circuit Zolder zorgen voor de nodige spanning

Patrick Huisman voor David Hart
Squadra Bianca: Patrick Huisman en David Hart verdelen de overwinningen
Deze races, verreden over acht ronden, werden beide malen beheerst door het duo Patrick Huisman en David Hart. De eerste start al om tien uur in de ochtend, waarbij de baan werd droog gereden na de nachtelijke regenval. Patrick Huisman nam aanvankelijk de leiding voor David Hart totdat deze na zes ronden zijn opponent in de Kanaalbocht voorbijstak. Frans van Os en ex-Formule Ford coureur Leo Schildkamp behielden de hele race respectievelijk de derde en vierde plaats. Hennie Klarenbeek, eveneens ex-Formule Ford-coureur kwam in de eerste ronde door op een achtste plaats en wist zijn positie geleidelijk te verbeteren tot een vijfde plaats. Bob Schippers moest na zes ronden de strijd staken terwijl hij op een zesde plaats reed.

In de tweede manche nam Huisman meteen de leiding voor Hart en wist deze de gehele race te behouden, hoewel Hart aan de finish slechts 0,67 seconde te kort kwam. Hij werd op ruime afstand gevolgd door Frits Kroymans, Anton Mets, Herman Lanfermeyer en Daan Koene. De pechvogel van de eerste manche, Bob Schippers, had bij de tweede start zoveel haast, dat hij van de organisatie een strafminuut kreeg wegens te vroeg starten. Paul Gootes had de pech halverwege de race bij het ingaan van de Kanaalbocht zijn motor op te blazen. Door het behaalde resultaat van deze wedstrijden kan David Hart het kampioenschap bijna niet meer ontgaan, daar zijn directe achtervolger Jan van Vugt op Zolder slechts 1,5 punt wist binnen te halen.

Opel Ascona: Succes voor Cees Glansdorp
De coureurs in de Opel Ascona Cup waren voor de tweede keer te gast op Zolder. Jan van Rijn verprutste zijn start en was al voor de eerste linker door een zestal wagens gepasseerd. Peter Furth kreeg bij het opgaan van de heuvel een tik en belandde via de vangrail dwars op de baan. De wedstrijdleider besloot daarop tot een safetycarsituatie.

Schade voor Peter Furth
Na een ronde in formatie gereden te hebben, werd de race weer vrij gegeven en kon de eerste manche over acht ronden pas echt beginnen. Cees Glansdorp, die was bevrijd van zijn directe kampioenskandidaat Jan van Rijn, trok er flink aan en kwam over de finish met een voorsprong van ruim vier seconden op zijn achtervolgers Maarten Jansen en Leo Kemmer.
Jack de Lange reed aanvankelijk op de vierde plaats, maar moest eerst Cees Zwaan laten gaan en daarna Jan van Rijn, die in de tweede manche vanaf een vijfde plaats mocht starten.

Cees Glansdorp nam na de tweede start onmiddellijk de leiding en behield deze tot aan de finish, waardoor hij de volle winst behaalde over beide manches. Hij werd weer gevolgd door Maarten Jansen en Jan van Rijn, welke twee plaatsen kon goedmaken, maar toch nog ruim zeven seconden moest toegeven op de winnaar.

Na de Ascona races moest er weer flink geveegd worden.
De vierde plaats was voor Leo Kemmer, gevolgd door Cees Zwaan en Jack de Lange. Erik Post, die voor dit weekend de wagen van Piet Spijker uit Nieuw Vennep gehuurd had, reed in beide manches naar de achtste plaats. Doordat Glansdorp dit weekend tien punten meer verzamelde dan Van Rijn heeft hij de kop in het klassement overgenomen met nog twee races te gaan.
Mijn eerste bezoek aan een 'buitenlands' circuit. Mooie ervaring!
27 Jaar geleden dat ik dit allemaal geschreven heb. Ongelofelijk.
We worden oud Willem... maar het was toen wel erg leuk, die tijd. Je hoort mij niet zeggen dat vroeger alles beter was..., maar toch mis ik de races voor het NK in Nederland wel.
Toen autosport nog leuk was en betaalbaar.
Dat enorme Formule Ford startveld... anno 2017 haast niet meer voor te stellen.
Circuit Zolder blijft een van mijn favoriete circuits, publiek heeft verschillende plekken met mooie uitkijk. In oktober weer NASCAR weekeinde :-)
Ging vroeger met verschrikkelijk veel plezier naar Zolder in de 70's en 80's. Helaas teveel gechicaneerd, de laatst gebouwde (na de Sacramentsheuvel) heeft een prachtige dubbele rechterbocht om zeep geholpen. Dat gebeurde n.a.v. de fatale crash van Villeneuve in 1982.
Mooie herinneringen aan de bloedhete zomer van 1990 :) Het was ook mijn eerste bezoek aan een circuit in het buitenland. Ik was er als toeschouwer en kan me nog herinneren dat er een paar in de grindbak gingen in de eerste linkse.
Niet alleen op de baan moest er geveegd worden, binnen,had ik ook een kub grind. En een hoop gezeur over de rolkooi, de helft van de auto´s kon hiervoor afgekeurd worden.