Retro: De Historic GP voorbeschouwd (10): FIA Masters Historic Formula One Championship
De koningsklasse van de autosport is de Formule 1 en dat is in historisch opzicht weinig anders. Ook het FIA Masters Historic Formula One Championship krijgt op Zandvoort twee keer 'prime time' in het programma toegewezen. Het zal een genoegen zijn om in 2017 wederom de 10.000 toeren van de Cosworth DFV in ruim twintigvoud door de duinen te horen gillen.
Tekst en foto's: Mattijs Diepraam
Het verhaal van de klasse
Het FIA Masters Historic Formula One Championship is het kampioenschap voor F1-auto's uit het 3-litertijdperk tussen 1966 en 1985. Elke 3-litermotor is in principe toegestaan, maar in de praktijk rijdt elke auto met de overbekende Ford Cosworth DFV V8. Er worden twee titels vergeven, eentje voor deelnemers in auto's van vóór 1978 en eentje voor de jaren daarna. Daarbinnen heeft elk kampioenschap weer een onderverdeling in twee klassen: Stewart (1966-1972) en Fittipaldi (1973-1978) voor de ene titel, Head (1979-1982, het ground-effect-tijdperk) en Lauda (1983-1985, de auto's met vlakke bodem) voor de andere titel.
Duel om in de gaten te houden
We hebben zo'n idee dat Michael Lyons er in de post-78-klasse vandoor gaat met zijn Williams FW07B, dus de strijd tussen de twee pre-78-titelrivalen is waarschijnlijk boeiender. Op de Nürburgring eindigde die nog in tranen, toen Greg Thornton (Lotus 77) klassementsleider Max Smith-Hilliard (Fittipaldi F5A) probeerde uit te remmen en de Fittipaldi op de hak nam. We zijn benieuwd of de heren de auto's deze keer op de baan (en uit elkaar) weten te houden.
Bijzondere auto's
We zien 'm anders alleen op Monaco, maar de Amerikaanse verzamelaar Chris MacAllister maakte voor Zandvoort één uitzondering. Met de Gold Leaf Lotus 49 draagt hij in de duinen bij aan het feestje voor het 50-jarig jubileum van de eerste overwinning van de Cosworth DFV, in 1967 op Zandvoort. Ook bijzonder is de Theodore TR1 van Phil Hall, de auto waarmee Keke Rosberg een van de grootste reuzendoders aller tijden werd door op een totaal verregend Silverstone de International Trophy (toen nog een F1-race) van 1978 te winnen. En tot slot levert de De Tomaso 505/38 van Paul Grant een weerzien met een brok in de keel op: in het zusterchassis van deze auto kwam Piers Courage in 1970 op Zandvoort om het leven.
Opvallend gezicht
Vanwege zijn woeste witte baard is Jason Wright in ieder geval letterlijk een opvallend gezicht in de F1-paddock. De Amerikaan die een halve Italiaan is geworden, rijdt al jaren mee met zijn Shadow DN8, een auto die hij moest hebben omdat een Amerikaan nu eenmaal een auto van een Amerikaans team moet hebben. Zijn tweede thuisland eert hij intussen met een prachtige zelfbouwproject waarvan het resultaat onlangs aan de wereld werd gepresenteerd: niet één, maar twee Ferrari 'Sharknoses', de auto waarmee Phil Hill in 1961 wereldkampioen werd.