Retro

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (4): Historic F3 (1000cc)

2 2053

De sigaren zijn terug! Als het gaat om racenostalgie vormen deze autootjes een absolouut hoogtepunt. Met hun ranke vormgeving - de romp omhult alleen de coureur, een heel klein brandstoftankje en een motor van nog geen 1000 cc - behoren zij tot de mooiste racewagens uit de historie. Destijds was de internationale Formule 3 de plek om op te vallen en elk weekend kon je als ambitieuze coureur in de dop op meerdere plaatsen in Europa, en natuurlijk in racemekka Engeland, de degens kruisen met tientallen andere jonge wilden. De heren van de 1000 cc Historic F3 Racing Association rijden misschien iets bedaagder, maar zij brengen je toch volledig terug naar dit tijdperk.


Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Erik van der Schaaff en Willem J. Staat

Het verhaal van de klasse
In de eerste helft van de jaren '60 zag het landschap van internationale formulewagenklassen er overzichtelijk uit. In de F1 was de maximale motorinhoud slechts 1500 cc. De opstapklasse Formule Junior had als grens 1100 cc, met een productiemotor als basis. Eind 1963 was het tijd voor iets nieuws, en om de F1 niet in de weg te zitten, koos men voor 1000 cc-motoren. Voor de Formule 3 moest dat wederom een productiemotor zijn, met een enkele valstroomcarburateur, voor de F2 mochten het racemotoren zijn.
Die 1000 cc F2 zou het slechts tot 1966 volhouden, maar deze kleine F3's waren zeer populeir en raceten tot en met 1970.

F3 Battle

Duel om in de gaten te houden
François Derossi won vorig jaar beide races in zijn Chevron B17, maar het was close. Hij zal erop gebrand zijn opnieuw de winst te pakken, maar er zijn natuurlijk kapers op de kust. Brabham is het best vertegenwoordigde merk en volgens degenen die het weten kunnen ook de beste auto. Van alle Brabham-piloten dichten wij Mark Pangbourne in zijn BT28 de beste kansen toe om Derossi te onttronen. Ook Thierry Gallo in zijn Tecno was vorig jaar razendsnel en kan wellicht een konijn uit de hoge hoed toveren.

F3 Battle 3

Bijzondere auto's
Tussen alle ranke sigaren is er één bolide die zonder meer opvalt - de U2 Mk3 van onze zuiderbuur Hans Ciers. In plaats van een ranke sigaar heeft dit meer weg van een doos met op elke hoek een wiel. Major Arthur Mallock bedacht het karretje in eerste instantie voor clubraces, waarin het door zijn eenvoud ontaard snel bleek. De naam U2 werd ontleend aan het bekende Amerikaanse spionagevliegtuig uit de Koude Oorlog. Voorzien van een potente motor kon de U2 ook in klassen als de Formule Junior, Formule
3 en later Ford Ford behoorlijk meekomen, al was het door zijn ouderwetse wielophanging nooit een winnaar.

IMG 2281

Opvallend gezicht
We mogen best chauvinistisch zijn tijdens onze eigen Historische Grand Prix. Wil je iemand aanmoedigen in deze klasse, kies dan voor Floris-Jan Hekker, al zeer vele jaren actief coureur in de (historische) formulewagens. Hij start in een van de fraaie Italiaanse Tecno's, bouwjaar 1968. De Tecno's onderscheiden zich door hun korte wielbasis. En als we dan ook even chauvinistisch mogen zijn namens onze zuiderburen: Hans Ciers noemden we al en Bert Smeets, een naam die we in Zandvoort eerder associëren met een enorme Dodge Challenger, start in een van de zeldzame Chevron B17's.

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 augustus 2017 13:50

    Super dat deze F3 er weer bij is. De Mallock U2 was er zelfs in Formule 2 uitvoering en startte op Zandvoort in 1967

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2017 01:53

    Prachtige klasse die tijdens de HGP weinig belangstelling krijgt van het grote publiek dat voornamelijk komt voor de F1's en de demo's. Zeer ten onrechte. Dit jaar komen toch ook de 1600 cc en 2000 cc F3's?

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 23 augustus 2017 10:37

    Nee hoor niemand kent deze auto's. En laten we hopen dat we niet weer van die saaie Porsche demo s krijgen.

    • 0
    • 0
     
    Mattijs 23 augustus 2017 10:43

    Als je ze niet kent, heb je een goede reden om ze te leren kennen.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet