Retro

Retro: De Historic GP voorbeschouwd (3): Historic Grand Prix Car Association

hgp2015-fri-47

Na een jaar afwezigheid is een vaste gast van de Historic Grand Prix weer terug: de Historic Grand Prix Car Association. Twee keer zelfs, want de HGPCA brengt zowel de Grand Prix-auto's met motor voorin als de anderhalve liters van 1961 tot 1965 mee voor twee races met een overvol veld – letterlijk, want de vereniging laat ons weten dat Zandvoort zwaar is overingeschreven, zo populair is het circuit in de duinen. Dat wordt dus loten!

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

Het verhaal van de klasse
De Historic Grand Prix Car Association is de vereniging die het naoorlogse Grand Prix-erfgoed tot en met 1965 rijdende houdt. Onder de bezielende leiding van Barry Cannell – die zelf ook meeracet – organiseert de HGPCA elk jaar een serieus kampioenschap van tien ronden, waarvan Zandvoort de zevende is. De vereniging laat alles toe wat tot 1966 een 'Grand Prix-auto' was, dus ook GP- en Formule 1-auto's van vóór het eerste WK in 1950, Formule 2-auto's uit 1952 en '53 (toen de WK-races volgens F2-reglement werden verreden) en Indycars uit de jaren dat de Indy 500 deel uitmaakte van het WK. Op Silverstone reed in juli bijvoorbeeld nog een Kurtis-Offenhauser mee... En omdat de HGPCA van variatie houdt, mogen er uit de jaren zestig ook Tasman-auto's meedoen en auto's die alleen in het Zuid-Afrikaanse F1-kampioenschap hebben meegedaan.

hgp2015-sat-dagverslag-15

Duel om in de gaten te houden
Als Andy Middlehurst en Classic Team Lotus naar Zandvoort komen met de Lotus 25 van Jim Clark, lijken ons die bij uitstek een favoriet voor de overwinningen. Maar in het kielzog van Middlehurst wordt het vast weer episch tussen de Lotus 18 van Sam Wilson, de Brabham BT11/19 van Jon Fairley en de Cooper T53 van Will Nuthall. Deze drie zitten het hele seizoen al in elkaars vaarwater en hebben ook de meeste races op hun naam geschreven, omdat Middlehurst alleen de krenten uit de pap haalt – waar hij Zandvoort ook toe rekent.

hgp2015-fri-51

Bijzondere auto's
Altijd voldoende materiaal in de categorie 'Bijzondere auto's' bij de HGPCA. Wat te denken van de Lister-Jaguar 'Monzanapolis' van Rod Jolley? Niet eens een echte GP-auto – eens te meer bewijs van de ruimhartigheid van de club – maar een one-off van Lister voor de Race of Two Worlds van 1958. Toen streden op Monza de beste Indycars tegen Europese Indy-racers zoals deze Lister, maar ook een omgebouwde Maserati 250F 'Eldorado Special' waarin Stirling Moss reed. Over Moss gesproken: bekijk zeker ook de 250F 2522/23/26 van Graham Adelman, de auto waarin Moss de GP van Monaco van 1956 won. Ook de Scirocco van Paul Woolley behoort tot de groep aparte F1-auto's met een verhaal – sla de boeken er maar eens op na.

hgp2015-sun-23

Opvallend gezicht
Er rijden geen Nederlanders in deze klasse mee, maar onze zuiderburen zijn wel vertegenwoordigd. Een oude getrouwe in de HGPCA-gelederen is Marc Valvekens, die jarenlang met een Gordini T16 meedeed, maar enkele jaren geleden is overgestapt op een Aston Martin DBR4. Het is de auto waarin de vorige eigenaar zijn racecarrière noodgedwongen beëindigde, na een zware klap op Goodwood, maar Valvekens laat zich door die voorgeschiedenis niet afschrikken. Sterker nog, hij rijdt er beter in dan ooit.

Reacties

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 21 augustus 2017 22:10

    Heerlijke klasse en ik hoor zo dat de Kurtis nu ook op Zandvoort verschijnt. Immers op het rechte stuk is hij de snelste deze voormalige Indycar.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet