Retro

Retro: Klein veld BOSS GP zorgt voor minder spektakel op TT Circuit Assen. Zware crash Klaas Zwart

Herstart-zaterdag

De BOSS GP staat altijd garant voor spektakel, maar helaas niet voor spannende races op TT Circuit Assen. Het kleine veld werd in de vrije training nog kleiner toen Klaas Zwart zijn Jaguar R5 zwaar crashte in de GT bocht, na een misverstand met een langzamere deelnemer.



Klaas Zwart gleed op grote snelheid door de grindbak, die zijn vertragende werk absoluut niet aan kon en ging vol de bandenstapels onder de tribune in. Gelukkig stapte Zwart ongedeerd uit, maar dat kon van zijn zwaar beschadigde Jaguar niet gezegd worden.

Tekst: Jan-Bart Broertjes
Foto's: Erik van der Schaaff

Dat zou de weg in principe vrijmaken voor twee simpele overwinningen voor Ingo Gerstl in de Toro Rosso STR1, maar helaas wilde de motor op het moment supreme niet starten. Zo werd de race van zaterdag een GP2-aangelegenheid. Dat de rijders talenten in BOSS GP zich soms moeilijk verhouden tot het grote vermogen van de auto's bleek opnieuw met een crash in de eerste ronde, waarna de safetycar in de baan kwam. Vanaf ronde 6 kon er zowaar nog 5 rondjes geracet worden.

Prachtige-Super-Aguri
De prachtige Super Aguri SA06 F1 van Wolfgang Jaksch

Winnaar van de eerste race werd de Oostenrijker Johann Ledermair in een Dallara GP2, voor de Indonesiër Mahaveer Raghunathan (Lola Auto GP) en de Monegask Marc Fagionatto in een Dallara GP2.

Op zondag kregen we opnieuw een demonstratie talent versus pk's, nu spinde één van de deelnemers al voor de start in de GT bocht.

D1-67

Gerstl's Toro Rosso wilde deze keer gelukkig wel starten en zoals te verwachten viel, reed hij de rest op grote achterstand. Ledermair werd tweede en de Italiaan Salvatore de Plano (Dallara GP2) derde.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Dirk 07 augustus 2017 13:32

    Het lijkt er op dat de "Open" klasse te snel is geworden waardoor de langzamere F.Nissan/WsbR auto's niet meer komen. Jammer voor het startveld, prachtige auto's!

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 augustus 2017 14:04

    Ben geen groot fan van de BOSS GP maar het was een stuk aantrekkelijker dan de NEC Formule Renault 2.0 met slechts 8 deelnemers! Dat Verschoor de tweede race won was leuk voor MP Motorsport en de statistiek, meer niet.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 augustus 2017 14:16

    De NEC Formule Renault races dit weekend werden "gered" doordat MP motorsport afgelopen dinsdag besloot haar 3 auto's in te zetten. De oorzaak van het instorten van dit fraaie kampioenschap ligt aan de kant van de fabrikant en de klassevertegenwoordiger die andere belangen hebben. Teams en sponsoren haakten af. Daarnaast is het de FIA die een deelnamen van de Formule 4 toelaat vanaf 15 jaar en de Formule Renault vanaf 16 jaar. Erik

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 augustus 2017 14:48

    Misschien moeten ze idd de klasses aanpassen, dit is inderdaad een oud gp2 serie aan het worden. Niets mis daarmee overigens ze zorgen voor het voortbestaan van de serie. In principe heeft dit kampioenschap, net als een aantal andere, last van het feit dat het merendeel van de deelnemers niet een volledig seizoen rijden. Waardoor je wisselende startvelden ziet als gevolg.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 07 augustus 2017 14:57

    Zou het niet zo zijn dat MP Motorsport deelnam om haar tegenvallende prestaties in het EK op te poetsen?

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 08 augustus 2017 10:45

    Beste heren. Het probleem zit m hier in het feit dat de FIA die kloten Pirelli banden verplicht heeft gesteld. Plus dat het tanken op ethanol verboden is tegenwoordig. Dus is de BOSS GP flink naar de kloten geholpen. Was altijd een geweldige klasse om erbij te hebben.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 09 augustus 2017 21:40

    Het lijkt me sterk dat de FIA verplicht heeft dat men op Pirelli banden moet rijden.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 augustus 2017 10:16

    Ik heb nieuws voor je toch is het zo.

    • 0
    • 0
     
    Racing-Fan 10 augustus 2017 18:52

    Ik vind het maar raar, b.v. World Series Formula V8 rijdt gewoon op Michelin.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 12 augustus 2017 18:53

    Wat maakt het uit met welke banden die BOSS GP rijdt.. Buiten de piloot van die Jaguar merkt geen één van die mannen het verschil tussen slicks of een straat band. Stuk voor stuk kunnen die niet rijden met dat vermogen en die downforce. De BOSS GP blijft bestaan tot zo een onbekwame zich is te pletter rijdt. Oer saai is dat, nog erger als Formule 1. En Formule Renault op nationaal niveau dat is gewoon niet haalbaar, dat kost teveel. Dat volgt gewoon de weg van Formule 3, daarin bestaat ook enkel nog het europees kampioenschap. Zelfs de Clio cup benelux is maar een droevige zaak tegenwoordig, terwijl het in feite de beste raceklasse is als we het over een merkencup hebben. Porsche Carrera cup en TCR in de benelux zijn ook nooit meer als 15 auto's maar vooraan het veld wordt er ten minste nog wat gestreden. Maar Porsche Carrera cup is te duur om veel verder te groeien. TCR zullen we nog zien wat dat gaat doen.. Hoe het ook gedraaid of gekeerd wordt in heel de Benelux is er maar 1 iemand die deftig racen kan organiseren en dat is Dick van Elk.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet