Retro

Retro 2001: Kennismaking autosport voor Ho Pin Tung

knaf4

In maart 2001 was Autosport.nl aanwezig bij de introductie van de winnaar van de eerste 'KNAF Talent First' selectie. De 18-jarige karter Ho Pin Tung werd in de Tarzancorner van het Circuit Zandvoort gepresenteerd als gelukkige winnaar. Om nog even terug te grijpen gaan we ruim 16 jaar terug in de tijd om te kijken hoe het allemaal begon voor de LMP2 Le Mans-winnaar van 2017.

knaf1Ho Pin Tung Jos in spe
Ho Pin Tung is uitgeroepen tot winnaar van de eerste 'KNAF Talent First' selectie. De 18-jarige karter komt op kosten van de KNAF en enkele sponsors uit in de Formule Ford voor Van Amersfoort Racing. De lat van het 'KNAF Talent First' project ligt hoog: Ho Pin moet over enige jaren uitkomen in de Formule 1. Van de zeven geselecteerden die met 'ja' antwoordden op de vraag of ze deel wilden nemen aan de selectie van het KNAF Talent First programma bleven er na de eerste selectieronde drie over: Ho Pin Tung, Giedo van der Garde en Marcel Westerhof

Zij ondergingen medio januari een rijtest op het Circuit Park Zandvoort. De talenten werden hierbij niet alleen beoordeeld op hun snelste rondetijd, maar ook op hun technische feedback naar het team, de opbouw van hun rondetijden en de controle die de rijders over de auto hebben. Ho Pin Tung werd vervolgens tot winnaar uitgeroepen, hij is volgens het projectteam van KNAF Talent First de meest complete coureur. Hij is niet alleen snel, maar ook mentaal sterk, hij heeft een goed uithoudingsvermogen, zelfvertrouwen, een prima "drive" om het ver te schoppen in de autosport en hij is communicatief vaardig. Dit zijn allemaal belangrijke zaken om het ver te schoppen in de autosport.

Klaarstomen voor F3
Tung komt het komende seizoen uit in het Nederlands- en Beneluxkampioenschap Formule Ford. Hij komt uit voor Van Amersfoort Racing. Het seizoen van het 18-jarige talent wordt afgesloten met een F3-test bij datzelfde team, deze test zal echter allesbehalve de eerste kennismaking van Ho Pin met de Formule 3 zijn. Van Amersfoort Racing ziet het Formule Ford team nadrukkelijk als een junior team, waarin de rijders vanaf de eerste dag worden klaargestoomd voor een autosportcarrière. "Wij hebben tot nu toe vaak met rijders te maken gehad die niet goed voorbereid in de Formule 3 terechtkwamen", aldus Frits van Amersfoort. "Er is geen tijd voor een coureur uit bijvoorbeeld de Formule Ford om rustig aan de Formule 3 te wennen. De overstap moet snel en vlekkeloos verlopen. Dat is voor ons het allerbelangrijkste." Concreet betekent dit onder meer dat Ho Pin zoveel mogelijk aanwezig zal zijn tijdens F3 raceweekeinden om onder meer te zien hoe de rijders om dienen te gaan met hun team, de sponsors en de media.

knaf5

Onwijs gaaf
Wat vindt het jonge talent er zelf allemaal van? Natuurlijk toonde hij zich blij verrast en zeer gelukkig met zijn verkiezing. "Onwijs gaaf", aldus Ho Pin, die dit jaar examen doet aan het VWO. Zijn doel laat (hoe kan het ook anders na het bovenstaande) niets aan duidelijkheid over: de coureur uit Velp gaat voor een zitje in de Formule 1. "Voor mij is dit een geweldige kans", meende Tung. "Ik word op alle vlakken prima begeleid, en ik krijg zonder enige twijfel goed racemateriaal van meneer Van Amersfoort." De komende tijd gaat het 'Talent First' talent zich wijden aan een intensief trainingsprogramma, zowel fysiek als op de baan. "Tevens moet ik nog mijn racelicentie halen", blikte hij vooruit. Of Ho Pin ook deelneemt aan het Formule Ford Festival op Brands Hatch is nog onduidelijk. "Dat wordt later pas beslist", aldus de jonge coureur.

1talent2

Sponsors
De kosten van het 'KNAF Talent First' programma worden gedragen door de KNAF en enkele sponsors. "We hebben momenteel al twee sponsors die 'ja' tegen ons voorstel hebben gezegd", vertelde Arie Ruitenbeek, KNAF-bestuurslid en mede-initiatiefnemer van 'Talent First'. "Deze partners presenteren we later, vandaag gaat alle aandacht naar Ho Pin." De KNAF verwacht ook financiële steun vanuit de hoek van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van het NOC-NSF. Het is de bedoeling dat Ho Pin Tung ook de komende jaren door de KNAF gesteund wordt. "Als zijn talent bewezen is, gaan we na het komende seizoen met hem door", bevestigde de voorzitter van de KNAF Fred van Putten. "Hoe lang deze ondersteuning zal duren? Wat ons betreft zo lang mogelijk." Daarnaast zal er volgend seizoen weer een nieuw 'KNAF Talent First' talent worden aangewezen, dat is nu al zeker. "Dit is een project van zeker drie jaar", aldus Van Putten. Bovendien komt er volgend jaar ook een rallyversie van de 'Talent First' verkiezing. Ook op dit vlak ligt de lat voor de uitverkorene zo hoog als deze maar gelegd kan worden: deelname aan het WK Rally!

knaf3

Van links naar rechts: Ho Pin Tung, Fred van Putten, Arie Ruitenbeek en Frits van Amersfoort

Reacties

    • 1
    • 1
     
    Dirk 19 juni 2017 13:31

    Guido van de Garde en Ho-Pin Tung ken ik wel, maar wie is Marcel Westerhof?

    • 1
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2017 14:24

    @dirk; precies mijn gedachte

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 19 juni 2017 19:41

    Ik kom Marcel Westerhof tegen in een kart resultaten lijstje uit 2001, heeft dat jaar gekart tegen Robert Kubica, Jamie Green en Oliver Jarvis

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 01 juli 2017 05:16

    Marcel :) Dat is mijn broer... dat jaar werd het KNAF talent first voor het eerst gehouden. Ik bedankte voor de eer (te jong 15 jaar) en was de jongste van de 7 deelnemers. Nelson van de Pol, Benjamin vd Wakker, Randy Bakker en Glenn van den Hoek waren de andere deelnemers samen met mij dus, Pascal Westerhof. Ik zat als Nederlands Kampioen, Tung werd 3e, in eerste instantie bij de laatste 3, maar mijn broer heeft die plek toen overgenomen. Maar eerlijk is eerlijk he. Autosport draait om geld en afkomst.... Tung, chineze roots, vd Garde schoonpa met 1 miljard euro... Westerhof? Narcistische vader die alles beter dacht te weten waardoor de carrières al stopten voordat ze echt begonnen. Geld voor autosport was er niet. Contract van Toyota Young F1 Driver Program (TDP) lag klaar op mijn 16e, mijn vader wist het beter en het contract ging naar Frank Perera die daarmee de F1 haalde als testrijder van Toyota F1. Zo heb ik nog wel 100en verhalen! Mooie tijd was het! Pascal Westerhof

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 24 november 2017 10:39

    Marcel Westerhof dat ben ik dus. Inderdaad niet verder gegaan in de autosport. Wel doorgegaan als monteur in de karting voor CRGholland daar voor onder andere Nico Huelkenberg gewerkt. Nu heb ik een eigen bedrijf in oppervlakte behandeling in Emmeloord. En speel nu Golf ja het kan soms raar lopen ;) Bovenstaande reactie is inderdaad van mijn broertje. Die heeft wel weer een mooi verhaal natuurlijk maar wat die daar schrijft klopt eigenlijk niet zo. Het was een groot talent misschien wel het grootste talent in die tijd. Alleen het verhaal met contract hier en contract daar klopt niet echt helaas ook is het niet zo dat hij de plek heeft over gedragen aan mij of zoiets dergelijks. Tegenwoordig spreek ik mijn broertje niet meer na een diefstal tijdens zijn werkzame periode binnen mijn bedrijf. Marcel Westerhof

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet